Biltemas oljefilter för MC

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Hej igen, min andra fråga här på forumet. Gick bra senast så försöker igen :)

Någon som vet ifall något av Biltemas oljefilter passar min MC? Ser att det finns tydligen två stycken till Suzuki GSX men inget för min årsmodell.

Har en Suzuki GSX1100F 1994 och är vansinnigt snål samt tycker Biltema är bekvämt att handla hos.

Tacksam ifall någon vet då jag inte vill stå där med isärmeckad kåpa och se att det inte lirar med oljefiltret vid oljebyte.

/PeterDeleter
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Bugar och tackar!

Då vet jag :)

Varför vill ingen kvinna flytta ihop med mig? Finns allt man behöver i köksskåpen.

20150623_191524.jpg


/PeterDeleter
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag hade skitit i Biltema och istället kollat Mekonomen. Fick ett Mann (made in Germany) oljefilter till min Ducatijävel för 66kr. Bra? Inte en aning men det funkade skitfint att skruva dit.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Jag hade skitit i Biltema och istället kollat Mekonomen. Fick ett Mann (made in Germany) oljefilter till min Ducatijävel för 66kr. Bra? Inte en aning men det funkade skitfint att skruva dit.

Mann är jävligt stora när de gäller BMW, hade det på min 330D och igår blåste ja ur luftfiltret på 330i och där satt också Mann:)
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Mann är då stora å välkända. Om dom är bra har jag dock ingen aning om.
Tror dom är vanlig bland traktorer m.m. också.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Mann är då stora å välkända. Om dom är bra har jag dock ingen aning om.
Tror dom är vanlig bland traktorer m.m. också.

Mann är tysk kvalitet. Finns Mann eller Mahle till rätt pris så skippa billighetsfilter.
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Om du kör med biltema filter så är det lika bra att köpa en extramotor så fort som möjligt
 

guy_inc

Dr.
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
1973 Moto-Guzzi V7 850 GT, 1955 AJS 18CS, 1929 HD FD
Jag pratade med en gubbe på tribologilabbet på KTH. Han hade gjort någon typ av genomgång av oljefilter på marknaden och kunde meddela att biltema iaf inte var sämst.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Själv gjorde jag så att jag köpte ett Honda-original filter nu senast till min R1:a då de tydligen är kända för att ha överjävligt hög kvalitetskontroll på sina grejor och leverantörer, såklart att Yamaha också har högt ställda krav (och att även Mann och Mahlefilter håller högsta kvalitet).

Men då det ändå inte kostar många tior extra för oljefilter så betalar jag gärna 50 kr mer för OEM-prylar än biltemas (100 kr vs 50 kr) bara för att känna mig helt safe - Alltså det är knappt en öl på krogen ju.

Min hoj får det bästa - Inte för att jag tycker om hojen. Utan för att jag tycker om mig själv. Och då vill jag inte riskera att halvrisiga oljefilter/skumma bromsklossar från ebay/billig olja etc ska få förstöra min dag (eller mitt liv).

Sedan VET jag ju inte om billigt per automatik är dåligt - Men jag VET att OEM-grejor håller kvaliteten och att de är tillverkade av godkända leverantörer som inte vill förlora en stor kund som en hojtillverkare (och sitt rykte) för att levererat dåliga produkter.

Så tänker jag, och ja..........jag handlar på Biltema också - De har schyssta priser och ex vis vattenpumpar från SKF, stötdämpare från Monroe och liknande till bilar. Eftersom dessa är tillverkade av erkända kvalitetsfirmor som även levererar som OEM så är jag nöjd - Det är ju inte förpackningen som ska monteras liksom. Men på vissa varor (som ex vis oljefilter) så är det vita förpackningar utan någon information alls om vem som tillverkat dem. Sånt tycker jag känns fel bara.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Jag passar mig för Biltemas filter...
Fick in en rasad CBR600RR där alla vevlager skurit.
Förstod inte varför men när jag tog loss filtret från Biltema så var fästet för överströmningsventilen lös.
Det var en bricka med 2 ben enkelt förklarat, den som håller i fjädern!
Sen passade perfekt i utloppshålet på filterhållaren på motorn!
Tvärstopp!

Ett filter är värt dom pengarna som det kostar extra!
I detta fallet kände sig ägaren inte helt nöjd med de sparade kronorna på filtret.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top