Biltemas Olja... IGEN!

majoon skrev:
ja massor problem!
Har du fått problem? Det verkar som om min hoj inte vill koppla ur sen jag bytte från Motul till Biltema. Har precis bytt hela lamellpaketet och nu är problemet ännu värre. Klämmer in kopplingen men hojen driver framåt ändå...

oljebyte

jag har min egna lilla oljenoja som har gjort att jag bytt
olja ett flertal ggr.

tidigare ägare enligt service bok.

Jag:

vid inköp: 890 mil
service: 1200 mil
eget extra byte: 1450mil
(höst)service : 1800 mil

(det ingår ingen olja i 1800 mil servicen men jag tänkte va fan det kan ju inte skada...)

Då jag använder mig av Shell advance ultra (helsyntet):tummenupp
borde det ju finnas lite livslängd kvar i den så då borde ju jag kunna sälja den vidare?

Nån som är intresserad av lätt begagnad helsyntet hör av er... :rolleyes:

Den borde ju iallafall vara bättre än Biltemas.

TOBO skrev:

jag har min egna lilla oljenoja som har gjort att jag bytt
olja ett flertal ggr.
Nån som är intresserad av lätt begagnad helsyntet hör av er... :rolleyes:

Den borde ju iallafall vara bättre än Biltemas.

Varför tror du det? (att Biltemas skulle vara sämre)
Och ja! du får sälja oljan till mig, min smak är enkel: Det bästa duger :hihi
Allvarligt: JA du har oljenoja! kör minst tre ggr så långt på din olja du!
Minst.

Och åter till tråden: Ja, inga problem (ff)
Fråga till trådskaparen: Vad visar denna tråd?

om jag förstått det rätt så har man någon gång haft en dålig olja så e det bara o fortsätta med den...för då har den redan ställt till med så mycket skada som en fin olja inte kan reparera...

t.ex. ska man byta olja redan efter en runda runt kvarteret när man precis köpt en sprillans ny hoj..(för det bildas massor med skräp då alla delar slits rätt som sedan "förstör" motorn)

Körde hela denna säsongen.
Har precis ställt av samt givetvis precis bytt så:

Ja, inga problem

Hur vet alla som svarar "utan problem" här att det inte har uppstått några. Har ni plockat isär era motorer och inspekterat efter att ha kört på biltemas olja ett par tusen mil. Eller hur kan ni vara så säkra?

GixxerJensa skrev:
Hur vet alla som svarar "utan problem" här att det inte har uppstått några. Har ni plockat isär era motorer och inspekterat efter att ha kört på biltemas olja ett par tusen mil. Eller hur kan ni vara så säkra?

Jadu!! de e nog inga problem o köra me Biltema olja,de e kanske lite sämre livslängd på oljan men bara man byter lite oftare så går de nog bra ska du se... Jörgen Hywell kör ju me Biltema olja i cross o motard SM så han skulle nog inte riskera nå SM poäng pga motor ras el nå... :fatta!

Så de e nog helt ok me Biltema olja "me täta ojebyten"

GixxerJensa skrev:
Har ni plockat isär era motorer och inspekterat efter att ha kört på biltemas olja ett par tusen mil. Eller hur kan ni vara så säkra?

Gäller väl inte bara biltemas oljor eller hur kan endel säga att dom kör på den bästa oljan mer än att den är svindyr :7peta tänk om biltema höjde priset med 300%

Det handlar huvudsakligen på om man vill bli blåst på 150 eller 70 kr/l när man köper oljan.
Mineraloljor från olika oljekällor varierar i bärighet och värmebeständighet, men syntet är just det, syntetiskt framtagna och sannolikt med samma recept.

När du är ute och kör med polarna, be alla ta några droppar olja från motorn och stryka på handens ovansida och jämför. Finns det metallspån? Finns det koks? Glittrar oljan? Hur långt har man kört med oljan? Om vi förutsätter att det är samma kvalité på växellådor, kopplingshus, lameller, osv så får du svaret där.

Jag har inte haft några problem med Biltemas helsyntet.

Last edited:
Inga problem, tvärtom går den mjukare och kopplingssliret har minskat till hälften. Bästa valet jag gjort på länge o satsa på den oljan. Lite kuriosa: jag hittade en halv bricka i ena oljesilen och papp-oljefiltret satt felmonterat så det filtrerade inte oljan. :3freak

Funderar på att slänga i Biltemas olja under vintern.....sen till våren väntar service med oljebyte.

Men jag skulle tro att Biltemas olja inte är någe sämre än de tex. mackarna säljer.

Enl. Biltemas hemsida så är oljan framställd så att den följer speciellt framtagna kvalitetsregler så de borde ju betyda att den inte kan vara alltför kass.... :confused:

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon