Biltemas nya ryggsäck, säker?

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Hoj
09 Kawa ER-6n Black
Hej!

Såg att biltema fått in en ryggsäck som ser rätt bra ut

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1682&iItemId=158421 Pris: 549kr

Ryggsäck, MC
Aerodynamiskt och ergonomiskt utformad. Sitter tajt mot kroppen, utan att fånga vinden och störa körningen. Av slitstark Oxford polyester 600D med PVC coating för ökad vattenresistens. Hårt ytterskal av ABS-plast för maximalt skydd. Packnät på hårdskalet ger ytterligare lastmöjligheter. Stor ficka på locket. Vadderat specialfack för laptop. Specialfickor och nätfack för pennhållare, kalender etc. Vadderad rygg och axelremmar med ventilerande egenskaper. Fickor för plånbok och mobil på midjebälte och axelrem. Reflexer för ökad synbarhet. Integrerat regnskydd. Volym: ca. 23 liter.

Undrar bara lite generellt vad som händer om man klotar med en sådan "hård" ryggsäck på sig? Kommer den slita sönder hela ryggen då med sin udda form? Tycker den verkar perfekt annars med många packmöjligheter och laptopfack! Kan man ta den till på jobbresorna också :)

Archive%5CProduct_images%5C82%5CLarge%5C82-612_l.jpg

Inom roadracingen så bannar ju läkarna "pucklarna" som numer finns på skinnställen då det orsakar svårare nackskador. En ryggsäck oavsett Biltema eller inte är aldrig något som förbättrar säkerheten.

martikainen in da house:
Undrar bara lite generellt vad som händer om man klotar med en sådan "hård" ryggsäck på sig

Jag har klotat med en Boblebee (för oss som är prylbögar & inte handlar sånt på Biltema) när dom var ganska nya på marknaden och innan den var godkännd som CE märkt ryggskydd, axel remmarna & den runt magen är lite tunnar på dom äldre "kälkarna", jag hade Jofama Track ryggskydd under den, det enda som hände var att magbandets knäppe slets upp och hela högersida på det hårda skalet skrapades det hål genom men min PC och allt annat i den var helt oskadat (synd att säga om min högerarmbåge & fot), skickade tillbaka den till Boblebee och fick en ny, tvivlar på att Biltema skulle varken hålla för det eller än mindre byta ut den mot en ny....

DP says: Jag tar nog det dyrare alternativet....

Säkerheten kan jag inte säga nått om.
Anledningen till att man vill ha en hård ryggsäck är att slippa allt fladder då man åker. Men en vanlig ryggsäck måste man spänna om den om den inte är helt fylld för att få samma effekt.

En hård = bara stoppa ner lite saker på med ryggsäcken o åka

Så det är mest ur praktiskt anti-fladder synvinkel man vill ha en hård ryggsäck.

Inom roadracingen så bannar ju läkarna "pucklarna" som numer finns på skinnställen då det orsakar svårare nackskador. En ryggsäck oavsett Biltema eller inte är aldrig något som förbättrar säkerheten.
På vilket sätt skulle ryggpuckeln orsaka värre nackskador? Jag kan tänka mig att det kan skada nacken om hjälmen tar i puckeln, men det ska den ju inte.

Inom roadracingen så bannar ju läkarna "pucklarna" som numer finns på skinnställen då det orsakar svårare nackskador.

De ogillar väl pucklarna p.g.a. av svårigheten att stabilisera nacken på den som skadats eftersom puckeln är i vägen när de skall försöka få dit nackskenan(eller vad en sån kallas).

En ryggsäck är ju bara att klippa bort och slänga åt sidan.

martikainen in da house:
Undrar bara lite generellt vad som händer om man klotar med en sådan "hård" ryggsäck på sig

Jag har klotat med en Boblebee (för oss som är prylbögar & inte handlar sånt på Biltema) när dom var ganska nya på marknaden och innan den var godkännd som CE märkt ryggskydd, axel remmarna & den runt magen är lite tunnar på dom äldre "kälkarna", jag hade Jofama Track ryggskydd under den, det enda som hände var att magbandets knäppe slets upp och hela högersida på det hårda skalet skrapades det hål genom men min PC och allt annat i den var helt oskadat (synd att säga om min högerarmbåge & fot), skickade tillbaka den till Boblebee och fick en ny, tvivlar på att Biltema skulle varken hålla för det eller än mindre byta ut den mot en ny....

DP says: Jag tar nog det dyrare alternativet....
Nej, varför ska dom ge ut nya saker gratis om kunderna har sönder det dom har köpt? :va Fast jag kanske har missat något. Jag ska kanske ringa Berik å be om ett nytt ställ eftersom mitt gick sönder vid en vurpa i somras...

De ogillar väl pucklarna p.g.a. av svårigheten att stabilisera nacken på den som skadats eftersom puckeln är i vägen när de skall försöka få dit nackskenan(eller vad en sån kallas).

Helt rätt. :tummenupp

Jo jag har också hört ryckten om det.
Dock tror jag det rör sig om den puckelhysteri som var för några år sedan. Där störst puckel skulle vara bäst.
Och när dom blev för stora pucklar så knäcktes nacken bakåt vid ett fall på ryggen.

Men jag tror att en lagom stor puckel för med sig goda egenskaper.

hoztic in da house:
Nej, varför ska dom ge ut nya saker gratis om kunderna har sönder det dom har köpt?

I mitt fall hade det nog lite med image & framförallt kundvård att göra, Boblebee var ganska nya och det var i princip bara jag och Jonas Birgersson (Framfab) i IT-Svängen som sprang runt och syntes i press och överallt med dom, jag blev iallafall nöjd och talade om det för mina kollegor och på en vecka beställdes det nog 100st från en av dom växande IT-Bublorna så ibland funkar kundvård och vissa företag fattar det.....

DP says: Idag har jag 3st Boblebee i olika storlekar för olika användningsområden...

Last edited:
den dag jag tycker att bmw-s äldre hojar är snygga då. då köper jag biltemas ryggsäck för att matcha

Rykten säger att man får bättre service om man flyger första klass med SAS än om man köper den billigaste biljetten hos Ryan Air. Jag tycker det är skumt. Borde det inte ligga i Ryan Airs intresse att ha nöjda kunder? Varför anstränger de sig inte lite de med? Kundvård och image handlar det om. Synd att inte Ryan Air fattar det!

korvgubbe in da house:
Borde det inte ligga i Ryan Airs intresse att ha nöjda kunder

Jag anar stora mängder ironi i ditt inlägg men det finns även en point i det....

Precis som Ryan Air så har Biltema lite samma filosofi, vi gör det OK men inte mer, vi gör det BILLIGT, vi gör det så gott vi kan och det får vi VOLYMER på, Boblebee kommer aldrig att konkureras ut av Biltema för att det finns (idioter som mig) kunder som vill ha First Class och inte bryr sig, Biltema kommer att sälja mängder av sina prylar utan att ens behöva anstränga sig (det finns ju "bulvaner" på SH som hyllar dom) som ett företag som säljer i princip samma pryl för upp till 10gånger Biltemas priser då måste det vara First Class & kundvård....

Vad gäller Hoztic's Berik skinställ, vore du en stjärna på road racing himmlen så hade du med all säkerhet fått ett nytt Berik ställ eller åtminstonde fått betala peanuts så att du skulle fortsätta åka i deras "färger", igen det handlar om kundvård....

DP says: Jag handlar en hel del på Biltema men inte allt dom har...

Last edited:
det kostar väl att hålla uppe service? Man får väl helt enkelt välja mellan att flyga billigt och obekvämt eller dyrt och bekvämt.

Till mig sa doktorn att jag skulle vara glad att jag hade puckeln, för den hade tydligen tagit emot hjälmen så jag slapp bryta nacken....

Nån som vart och kollat på den än?
Funderar mest på om man får ner en hjälm i nätet på utsidan?

DP says: Idag har jag 3st Boblebee i olika storlekar för olika användningsområden...

...Nittonnittioåtta ringde precis och ville ha tillbaka sina rucksackar:D

( sorry, men nu vet jag iaf vem som köpte de tre de sålde, den fjärde försvann på en IT mässa i Kista, var visst mörkt i lokalen)

Nej, varför ska dom ge ut nya saker gratis om kunderna har sönder det dom har köpt? :va Fast jag kanske har missat något. Jag ska kanske ringa Berik å be om ett nytt ställ eftersom mitt gick sönder vid en vurpa i somras...

Precis min tanke. Jag hade aldrig kunnat med att kräva nåt på det viset. Eller fan vet, kanske ska ringa Suzuki och be om en ny motorcykel för den blev rätt repig på ena sidan i somras. Helt klart cykelns fel.

Vad gäller Hoztic's Berik skinställ, vore du en stjärna på road racing himmlen så hade du med all säkerhet fått ett nytt Berik ställ eller åtminstonde fått betala peanuts så att du skulle fortsätta åka i deras "färger", igen det handlar om kundvård....

Var du en stjärna i IT-bubblan eller hur menar du? :va

...Nittonnittioåtta ringde precis och ville ha tillbaka sina rucksackar:D

( sorry, men nu vet jag iaf vem som köpte de tre de sålde, den fjärde försvann på en IT mässa i Kista, var visst mörkt i lokalen)

De sålde nog bara en. De andra fick han ju som spons. ;)

Last edited:

Jag tror inte det är det som är huvudorsaken till att en puckel är "osäker".

När man landar på rygg tar puckeln i först och dämpar ryggens slag medan huvudet som såklart inte orkas hållas upp av nacken fortsätter röra sig. Därmed böjs nacken kraftigt och hastigt bakåt vilket jag kan tänka mig skapar en sk. pisksnärtskada, "whiplash".

Utan puckel landar huvudet och ryggen samtidigt, precis som i en bil med nackstöd, dock något hårdare.

Last edited:
bosozoku in da house:
Jag hade aldrig kunnat med att kräva nåt på det viset

Kräva & kräva!! det var det aldrig tal om, slog en signal till dom, förklarade vad som hänt och om man kunde köpa ett nytt "skal" till den, på den tiden kostade dom närmare 4K så man ville ju försöka fixa om det gick, svaret var "skicka hit den ska vi kolla" sen kom det bara en ny. Min erfarenhet är att ställer man en fråga får man som oftast ett svar, är de som svarar mån om kunden gör dom vad dom kan för att fixa. Ställer man ett krav så får man ofta samma attityd tillbaka och då blir man som oftast utan....

DP says: Pretty Please funkar bättre än Ge Hit.....

*/ ?>
Back