Biltemas momentnyckel

Kawasaki/Nils

Gammal nybörjare
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Kawasaki Z 650 SR -81
Någon mer än jag som har dåliga erfarenheter av deras momentnyckel? :confused:

Har just dragit av ytterligare en bult i motorn trots att jag inte nått önska drag.. :huvet

Kawasaki/Nils skrev:
2156683 Någon mer än jag som har dåliga erfarenheter av deras momentnyckel? :confused:

Har just dragit av ytterligare en bult i motorn trots att jag inte nått önska drag.. :huvet

Du de finns en skala som man kan ställla in olika Nm med :fatta! :D

Morphed skrev:
2156686 Du de finns en skala som man kan ställla in olika Nm med :fatta! :D

Hur menar du? :confused: Ställa in? :confused:

/VERKSTADSTILLBEHÖR/SPECIALVERKTYG BIL/SMÖRJNING/

Visa stor bild

Momentnyckel
Med 1/2"-fyrkantfäste. För såväl höger- som vänstergänga. Försedd med graderad skala för direkt avläsning. Vridmoment 0-150 lbft och 0-20 kgm. Totallängd: 470 mm.
Skriv utVisa stor bild
Art nr Pris Antal
10-987

Biltema har 2 olika momentnyklar om vi ska börja där.

EDIT: Finns denna också
Archive%5CProduct_images%5C10%5CLarge%5C10-241_l.jpg

tyvärr så kan moment nycklar gå sönder, även dom "finna" vi har på jobbet. tyvärr kan inte jag lita på biltemas kvalitet...

philsson skrev:
2156697 Biltema har 2 olika momentnyklar om vi ska börja där.

EDIT: Finns denna också
Archive%5CProduct_images%5C10%5CLarge%5C10-241_l.jpg

Tror det är ungefär den jag har, fast min ser lite annorlunda ut vid skalan där man ställer in momentet. Min har funkat bra för mig hittills i alla fall. Säkert inte perfekt, men bättre än att "gå på känsla". :)

Vet inte riktigt hur biltemas ser ut.... men har den en skala som på min bild så kan det vara lätt att ratta in fel värde.
Kan ju vara så att bultarna som gått av va dåliga, eller momentnyckeln som e kass.
Förläng momentnyckeln med ett rör sätt fast i skruvstycke och häng på en lämplig vikt exempelvis 5kg en meter från centrum. Sen rattar du in momentnyckeln precis så att den löser ut av vikten då kan du se om den är kass eller inte.

Bifogat

• moment.jpg
    moment.jpg
    10.3 KB · Visningar: 499
Last edited:
Den Biltema jag har är tyvärr graderad i något annan måttenhet än verstadsboken (vad annat är att vänta).

jag har en biltema av modellen lite billigare.. man ställer in den genom att vrida handtaget. Den funkade bra ett tag sen helt plötsligt blev den knäpp och drar mkt hårdare än den ska. Kvittar hur man ställer in den, det är alltid nästan max moment. Skit och mög! En liten detalj är att den är i princip identisk med Tengtools och Ironsides momentnycklar..

Det är alltså den här du har:
Archive%5CProduct_images%5C10%5CLarge%5C10-987_l.jpg

Visaren kan böjas så att den inte visar 0 i vila. Men det förutsätter jag att du skulle märkt och böjt tillbaka.

Kolla så att enheterna stämmer mellan mekboken och momentnyckeln. Står det 20 Nm ska den inte dras till 20 kgm utan ca 2 kgm. 1 kgm är ca 9,8 Nm.

Har också den stora Biltemanycklen (på bilden) och den funkar bra.

Men jag skulle inte lita på den när det gäller små moment,jag använder min till större saker som hjul,sving osv.

Till små bultar har jag en liten Bacho nyckel.

Troligtvis var din bult gjord av blötjärn...alltså inte i hederligt 8:8! :fakta
Eller så är det fel på momentnyckeln... :hihi Kan också vara det klassiska felet om man inte är van: va knäppte det redan äh jag drar lite till, med känt resultat.

Det är också viktigt att alltid ställa ner momentet/lossa fjädern till 0 när man inte använder nyckeln, man får heller aldrig dra hårdare än inställt moment /det vill säga dra lite till efter klicket.
Detta vet oftast dom flesta som köper lite dyrare nycklar o kan vara en anledning till att dessa håller längre.

gunnar_gt750 skrev:
2157076 Den Biltema jag har är tyvärr graderad i något annan måttenhet än verstadsboken (vad annat är att vänta).

Kanske beror på att verkstadshandböckerna i regel använder måttenheter som inte använts inom Industrin eller naturvetenskapen på sisådär 40 år.

Normala måtteneheter är: Nm ,eller på andra sidan pölen: lbf.

Ändå envisas verkstadshanböcker med att använda kgm, kpm (?)

Har också den stora biltema nyckeln funkar bra för lite större moment, har en liten dyr rackare 0-25NM som dom små ....

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg