Biltemas MC-Olja

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Vi har börjat snacka om Alvhems livs av nån anledning... :D
Ja undrar om dom har en sån olja

Ja, vissa har lite svårt tydligen med att läsa hela konversationen här:D

Till ämnet då.. Jag har själv letat efter 10W-40 helyntet, men det verkar som om OK/Q8 inte har det i deras sortiment. Inte Svenssons Livs då heller. Men men 15W-50 funkar bra det med. Hojen blir lite mer trögstartad bara när det är riktigt kallt ute och tar lite längre tid att få upp i temp.
15W-50 kan möjligtvis påverka effekten lite också eftersom den oljan är lite trögare, men det är väl kanske lite viktigare för RR-folket än vi andra:)
 

Shrimp

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2011
Ort
Jönköping
Hoj
Honda CBR 600F4
Hejsan! Väcker liv i en gammal tråd och hoppas att någon har tid att hjälpa mig.

Har inhandlat mig 4L av den omtalade Biltema motoroljan för MC till min CBR 600F -95. Satt och läste lite på nätet om de olika API och JASO klassificeringarna.

En CBR 600F av 95:ans årsmodell ska ha API: SE,SF eller SG enligt manualen. Kommer jag att få problem med Biltema oljan då denna har den nyaste klassificeringen SM? (Med våtkoppling, tillsatser och allt vad det nu kan vara) :tungan

Någon här som har en CBR F2-3 och använder Biltemas olja? Någon som upplevt några problem?

Tack på förhand! :krama
 

sCaz

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2011
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki ZX9-R -98
En vän som jobbar på hydraul verkstad med några oljekurser i bagaget säger att det bara är klassificeringarna man behöver bry sig om. De ska vara samma eller nyare än given maskin är specad för. Många oljor vare sig det står något fint märke, statoil eller biltema är dessutom tydligen ofta från samma stortapp i slutändan.

Jag själv pyttsade häromdagen i biltemas racingolja i min ZX9R. Lät bra och växlade fint i låg- och högvarv. Inget slir förutom på det nya bakdäcket lite här och var..

Personligen skulle jag dock trots min egen tro på detta pytsa i en "dyrolja" om jag skulle ha en dyrare hoj. Man kan inte säga öppet att man kör på biltemaolja i exempelvis sin nya fina BMW1000RR eller CBR1000RA :)
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top