Biltemas Mc-batterier?

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Behöver byta batteri på min bandit. Så nu funderar jag på om biltemas batterier är något att ha? Någon som har erfarenheter av dessa?

Tacksam för svar.

Mvh
Simon

Jag kör med ett vanligt "öppet" från Biltema, och tycker att det funkar bra. Tror inte att det skiljer sig så mycket från andra av samma typ. Biltema har ju börjat sälja underhållsfria nu också. Kanske kan vara nåt?

Ok. Hur vet man att det är rätt ampere antal och sådant i batteriet? Det som sitter i nu står det inget på. Sedan hittar jag inget med samma mått som orginalbatteriet. Gör det någon skillnad om man väljer ett något mindre?
Det som sitter i nu är 147mm brett 108mm högt och 84mm djupt.

Hittar du bara ett som passar någorlunda är det nog ugefär samma amperetal då de är ungefär lika stora. 9-12 Ampere räcker gott att dra igång en hoj på. 12 Volt är ju dock ett måste.

Kolla så plus och minuspolerna sitter rätt för det brukar inte finnas så överflödigt långa kablar så det går att korsa.

Simp skrev:
Ok. Hur vet man att det är rätt ampere antal och sådant i batteriet? Det som sitter i nu står det inget på. Sedan hittar jag inget med samma mått som orginalbatteriet. Gör det någon skillnad om man väljer ett något mindre?
Det som sitter i nu är 147mm brett 108mm högt och 84mm djupt.

Det som har en viss betydelse är hur många Amperetimmar (Ah) det står på batteriet, vilket alltså är en siffra på hur mycket batteriet kan lagra. Det behöver dock inte vara exakt samma som originalbatteriet, så ta något som ligger i närheten. Måtten är inte heller så kritiskt, det funkar även om batteriet är lite för litet lixom. :)

EDIT: Här kan du kolla vilket batteri en viss hoj ska ha. Finns säkert ett motsvarande på Biltema. http://www.yuasabatteries.com/

Last edited:
Detta är de korrekta dimensionerna på mitt batteri 150mm x 87mm x 105mm. Borde det funger med ett batteri med dimensionerna 151 x 65 x 84 mm? Det är så nära man kommer på biltema art.nr 80-410. Vad tror ni?

Det är väl bara att köpa ett och prova. Spara kvittot, så är det ju bara att byta om det inte passar...

Simp skrev:
Behöver byta batteri på min bandit. Så nu funderar jag på om biltemas batterier är något att ha? Någon som har erfarenheter av dessa?

Tacksam för svar.

Mvh
Simon
Köpte ett batteri från biltema. 2 celler var genomfrusna en morgon.
Körde 8 mil för att byta , så ett märkesbatteri på hemmaplan blev lika dyrt.
:gnissla

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...