Biltemas MC-batterier, bra eller anus?

Funderar på att ersätta dom tunga batterierna i mina Harly till Litiumtyp. Batteriet som sitter i min 2015 Dyna är ett BTXHL20 och väger 7 kg. Tänkte om jag sätter i ett motsvarande litiumbatteri så blir hojen märkbart 'lättare' då batteriet sitter ganska högt.

Jag förstår att hojbatterier av litiumtyp har en slags integrerad ur&på-laddningskrets som håller kemin stabil, men några grejer som oroar mig är:

1. i Dynan sitter batteriet konstant kopplat till ett alarmsystem som förmodligen drar en del stillastående, så hur mycket kommer mitt litiumbatteri att laddas ur under t ex 2-3 veckor i en stående hoj? Med tanke på att batteriet antingen slår av sig vid för låg nivå, eller om det inte, börjar brinna.

2. Mina endurohojar har redan litiumbatterier i sig från fabriken, det enda som är kopplat till batteriet när hojen är AV är brytaren till startmotorn (displayen har ett eget litet knappcell). Samma gäller min 2001 Harley Sportster (förgasare) som inte har nåt alarm eller annan elektronik som drar när hojen står, endast startmotorn.

Spontant känner jag att 2001-harlyn skulle funka bättre med litiumbatteri än 2015-harlyn (med alarmsystemet). Jag vill ju inte att litiumbatteriet i Dynan stänger ner oväntat pga "för låg kräm", i värsta fall brinna.

Kollade lite på internet om saken, fick detta:

"When your Harley-Davidson is turned off but the security system is active, the FOB system and security module draw a small parasitic current of about 1 to 5 milliamperes (0.001 to 0.005 amps). There is typically a brief spike of 15 to 25 mA right after the ignition is switched off while the system goes into sleep mode. [1, 2]
Several factors can affect this draw:

• FOB Proximity: Storing your key fob within 5 to 10 feet of the bike causes the security module to constantly "ping" for the fob, increasing the current draw and draining the battery much faster. [1]
  • Transport Mode: If you are parking for an extended period, engaging the bike's Transport Mode (disabling the motion sensor) or removing the main fuse reduces power consumption. [1, 2]
  • General Parasitic Draw: A typical healthy, off-season parasitic draw for Harleys should be around 20 mA or less. [1]"

Tankar kring detta? Nån som använder ett litiumbatteri till sin FOB-harley, eller annan strömsugen hoj?
Jag tog och kollade lite i Jörgen Karlsson Sportster tråd idag. I Inlägg # 2646, 3188, 3195, 3229 och 3230 hittade jag om Jörgens tankar och användning av Shorai Lithium i Sportstern.
Inget negativt. Det (om negativt) måste jag drömt. Lycka till i dina HD.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back