Biltemas kedjor

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Hej på er och Gott Nytt osv.
Är det nån här som provat Biltemas kedjor gärna o-ring 520? Kan de va nåt att ha eller är det bara skräp? Har lite blandade erfarenheter av Biltemas produkter.
Bra priser är det iaf.
Per:squid

Har en B-temakedja på nu.
Den verkar vare sig bättre eller sämre än nåt annat jag haft.

Finns en separat tråd om B-temakedjor här på forumet om du letar, den är lång, och tar nog upp alla vinklingar (och tyckanden) som finns på området...

Har en B-temakedja på nu.
Den verkar vare sig bättre eller sämre än nåt annat jag haft.

Finns en separat tråd om B-temakedjor här på forumet om du letar, den är lång, och tar nog upp alla vinklingar (och tyckanden) som finns på området...
Nu var det ju ett tag sen jag plöjde igenom den, men om jag inte missminner mig så va det väl mest tyckanden, och inte så mycket fakta, i den tråden? :va

Nu var det ju ett tag sen jag plöjde igenom den, men om jag inte missminner mig så va det väl mest tyckanden, och inte så mycket fakta, i den tråden? :va

Korrekt.

Som i ALLA trådar rörande B-temas produkter skulle jag vilja säga.

Men... det fanns en och annan som FAKTISKT hade erfarenheter från verkliga livet, och det är ju (som alltid) DE guldkornen man får leta ut.

Det är säkert bara skit då det är gjort i BILTEMA fabriken, där man även gör depåstöd, olja, filter, bromsbelägg, däck, verktyg mm mm:rolleyes:

Jag vet en som kört denna säsongen med biltemakättingen och han har testat ut rätt rejält, så jag tror inte den kommer ge dig problem alls.

Korrekt.

Som i ALLA trådar rörande B-temas produkter skulle jag vilja säga.

Men... det fanns en och annan som FAKTISKT hade erfarenheter från verkliga livet, och det är ju (som alltid) DE guldkornen man får leta ut.
Jo, det svåra är ju bara att hitta den som har testat på rätt sätt. Jag kan utföra tester som visar att Metzeler Racetec är skithala, sen att jag satte dom på min dyngsprättare och försökte köra GGN är väl sak samma? ;) Eller att Jets bensin är dålig och förstör motorer för att den är så billig, att jag hällde den i min dieselbil hör väl inte hit?

Som sagt, guldkorn finns det ju, men det är svårt att hitta dom, och inte alltid så lätt att veta vem man ska lita och inte lita på :)

Jo, det svåra är ju bara att hitta den som har testat på rätt sätt. Jag kan utföra tester som visar att Metzeler Racetec är skithala, sen att jag satte dom på min dyngsprättare och försökte köra GGN är väl sak samma? ;) Eller att Jets bensin är dålig och förstör motorer för att den är så billig, att jag hällde den i min dieselbil hör väl inte hit?

Som sagt, guldkorn finns det ju, men det är svårt att hitta dom, och inte alltid så lätt att veta vem man ska lita och inte lita på :)

Nä. Och det var lite det jag menade mellan raderna: Man MÅSTE veta VEM man kan lita på.
Eller: Iaf hur folk BRUKAR uttala sig och deras track reckord. Lite så.

Jag menar alltså inte att jag har rätt bara för att jag testat EN Biltemakedja.
Särskilt inte med min fismoppe med endast 5 hästar, som jag sällan använder fullt ut heller... ;)
Skämt åsido; Som sagt EN kedja är inget statiststiskt väl underbyggt resultat, men den viktiga infon är ju den jag INTE skriver.

Jag bekräftar ju på sätt och vis att kedjan i vart fall inte verkar helt kass.
Och det är ju punkt nummer ETT för frågeställaren.
Så det är ju viktig info det oxå.

Är det sen läsare som känner igen mig oxå, så vet de att OM jag hade hört ANDRA (gärna flera stycken) som hade sagt annorlunda, så hade jag varit ärlig nog att delge DERAS (större statistiska underlag) än mitt, trots att jag är nöjd.

Idealist? Javisst! :)
Vi bor i en perfekt värld... där alla såklart strävar efter allas gemensamma bästa... :rolleyes:
Eller? :)

det var en här på forumet som körde sin turbo haya på BTs kedja enlig tråden från i somras

Jag har kört i 2 år med Biltemas 530-kedja på min turbohoj och det har funkat alldeles utmärkt. Så jag är jäkligt nöjd. Kommer att fortsätta köra med den Biltemakedjor. Plockar ändå ut över 300 hk på slangen, och många fler ska det bli i vinter.

Jag har kört Biltema's 82-124 FB-ring kedja nu ett tag på 400EXC'n & 625SXC'n med mycket gott resultat.

(Har även monterat en på DR-Z:an men bara testkört 10min än så länge så där kan jag inte uttala mig alls.)

Jag ser inget konstigt vad gäller slitage eller så, det är nog bara att köpa.

Visst problemet är ju bara BTs ojämna kvalitet, kedja nr. 1 går jättebra o kedja nr. 2 slår av hälsenan o krossar blocket...jättekul.:tummenupp

Jag har testat 520 o-ring i värsta möjliga förhållanden - geggig och jävlig enduro på en stark 4-taktare, har inget att klaga på (mer än att kedjelåsets "pinnar" är väl långa, de tog i kedjestyraren).

Däremot har den ett problem, den är åt helvete för dyr, oftast behöver man drev samtidigt, då är det billigare att handla komplett drivpaket av säg Karlströms (med RK eller liknande "kvalitetskedja").

Visst problemet är ju bara BTs ojämna kvalitet, kedja nr. 1 går jättebra o kedja nr. 2 slår av hälsenan o krossar blocket...jättekul.:tummenupp

Då vänder vi på frågan?

Hur många har kört på en biltema kedja som har gått av och slagit av hälsenan och krossat blocket?

Jag väntar med spänning på minst ett dussin svar i morgon.

Då vänder vi på frågan?

Hur många har kört på en biltema kedja som har gått av och slagit av hälsenan och krossat blocket?

Jag väntar med spänning på minst ett dussin svar i morgon.

Sen är det ju så att de drabbade skulle aldrig erkänna att de hängt på en "kätting" från Biltema.:D:D

Jag har bara kört biltemakedjor sen dom började säljas och det har funkat prima hittills iaf.

En grej jag märkt är att det är lösare passning på bläcken till kedjelåsen. På andra kedjor brukar man få ta i så mkt man orkar med en polygrip för att få på ena sidan av kedjelåset på pinnarna. Men på biltemakedjorna så brukar oringarna trycka bort det så man får hålla i med en polygrip samtidigt som man sätter dit låsklippset.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back