Biltemas hybrid depåstöd !?

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Hoj
Yamaha R6- 09
Hallå.. =)

Köpte nyss Biltemas depåstöd för både fram och bakhjul.
har ett stöd sen tidigare bak, därför blev det detta.

Men jag tycker det står sjukt ostadigt. Vad är era erfarenheter kring detta stöd, har jag rätt adaptrar på ?? Se bild.. det finns två till.. ett för bobbiner, och ett med en pigg.

Är biltema svaret på frågan ?

IMG_6226.jpg
IMG_6225.jpg

Last edited:
Stopp och belägg! Du menar inte att du lyfter i gaffeln fram med de svarta plattorna på? Ut och ta ner bums i så fall! Plattorna ska du använda för att lyfta i svingen BAK. Fungerar dock dåligt då du kommer märka att svingen och hojen kommer glida bakåt. Köp bobbiner istället och använd y-fästena till lyften. Till gaffeln ska du använda piggarna. Jag har fått fila ner piggarna lite så de var så långa att hjulbulten annars inte gick att få ut. Du har hål undertill i gaffeln, känn efter, däri ska piggen på fästet.

Till framhjulet är tanken att du ska använda adaptrarna med "piggar". Jag köpte ett sådant för några år sedan men lämnade tillbaka det direkt pga att jag tyckte det kändes alldeles för ostadigt.

För baksvingen har jag dock hört att Biltemas stöd funkar bra.

Edit:
Jag tror den här varianten är väldigt mycket bättre.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Depastod-och-transport/Depastod-fram-gaffelkrona-2000030177/

Okej ! Jag har dock hört att dessa gaffelkrone stöd från biltema är också av varianten ostadig och tydligen dålig.

Stopp och belägg! Du menar inte att du lyfter i gaffeln fram med de svarta plattorna på? Ut och ta ner bums i så fall! Plattorna ska du använda för att lyfta i svingen BAK. Fungerar dock dåligt då du kommer märka att svingen och hojen kommer glida bakåt. Köp bobbiner istället och använd y-fästena till lyften. Till gaffeln ska du använda piggarna. Jag har fått fila ner piggarna lite så de var så långa att hjulbulten annars inte gick att få ut. Du har hål undertill i gaffeln, känn efter, däri ska piggen på fästet.

Jag tyckte det kändes fel !!

Bobbiner har jag i bak och ett skitbra stöd till det också, haft flera år. Men nu ska jag ta loss framhjulet för första gången.

fan jag tyckte dom kändes riktigt vekliga.. ska testa dom imorgon igen. Små som tändstickor och hålen under gaffeln stora som satan.

Okej ! Jag har dock hört att dessa gaffelkrone stöd från biltema är också av varianten ostadig och tydligen dålig.

Jag tyckte det kändes fel !!

Bobbiner har jag i bak och ett skitbra stöd till det också, haft flera år. Men nu ska jag ta loss framhjulet för första gången.

fan jag tyckte dom kändes riktigt vekliga.. ska testa dom imorgon igen. Små som tändstickor och hålen under gaffeln stora som satan.

Håller med , det här depåstödet är riktigt vingligt när det används fram.
Du ska använda "piggarna" när du lyfter fram. Som redan skrivits i tråden.
Och du ska ha hojen på depåstöd baktill innan du lyfter fram.
Till och med enligt Biltemas egen instruktion.
Annars blir det för vingligt och du riskerar att hojen välter.
Jag har också
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Depastod-och-transport/Depastod-fram-gaffelkrona-2000030177/
och det känns mycket stabilare.
Men självklart också för detta , först hojen på depåstöd baktill.

Till framhjulet är tanken att du ska använda adaptrarna med "piggar". Jag köpte ett sådant för några år sedan men lämnade tillbaka det direkt pga att jag tyckte det kändes alldeles för ostadigt.

För baksvingen har jag dock hört att Biltemas stöd funkar bra.

Edit:
Jag tror den här varianten är väldigt mycket bättre.

Riktigt bra stöd det där, tror jag är inne på 3:e året nu, går att klättra runt på hojen när den är lyft med om man är lagd åt det hållet utan problem. :)

Men, som alltid nr det gäller biltema och liknande leverantörer av prylar, det gäller kanske inte idag då de kan ha bytt tillverkare men det är misstänkt likt det jag köpte än så länge..

Har med det depåstödet, och jag måste säga att jag tycker det funkar riktigt bra. :yoparty

Byggde nya piggar till mitt framstöd så att de passar perfekt i min gaffel.

Har två styrkronestöd, och tycker inte de är ett dugg vingliga. Inga problem att klättra på hojen. Testade mina nya fotpinnar genom att gunga med hela min vikt (103kg) på ena pinnen, och hojen stog hur stabilt som helst.

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Jag antar att det som man lyfter i gaffelkronan inte funkar så bra till en motard? Iom att framskärmen är ivägen.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag antar att det som man lyfter i gaffelkronan inte funkar så bra till en motard? Iom att framskärmen är ivägen.
Kan tänka att du har rätt. Framskärmen är ivägen. Om skärmen är fäst i undre gaffelkronan.
Men i så fall är det ju inte nåt större problem skruva loss framskärmen innan du lyfter.
Ett större problem med det här Biltema depåstödet är att det inte lyfter speciellt högt.
Vilket innebär att ska jag ta ur framhjulet på Busan så måste jag lossa framskärmen.
Så jag kan skjuta upp den lösa framskärmen längs gaffelbenen.
För att få ut framhjulet.

Ett annat problem när jag lyfter GSX1300R med detta depåstödet
är att det är väldigt trångt mellan framskärmen och kåpan där "lyftröret" ska in till styrhuvudet.
Så jag har lindat lyftröret med lite tejp för att slippa se blåa fläckar på framskärmen.
Visserligen går de blåa fläckarna att torka bort, men ändå.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Tejp/Ovrigt/Tejp-10-pack-2000018095/

Last edited:

Biltemas depåstöd för frontlyft är oanvändbart för en motard då det inte nårupp i kronan på de flesta motarder, och mindre lyfter de något. Jag vet av erfarenhet, har ett som står och samlar damm i ett hörn i garaget...

Biltemas depåstöd för frontlyft är oanvändbart för en motard då det inte nårupp i kronan på de flesta motarder, och mindre lyfter de något. Jag vet av erfarenhet, har ett som står och samlar damm i ett hörn i garaget...

Och sen att man har en xt660x också med avgaskrökarna under motorn gör ju inte saken lättare. En vanlig crosslyft funkar ju inte och att markfrigången är för låg.

Jag har två stycken av samma slag som ts i första inlägget, alltså:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Depastod-och-transport/Depastod-2000028550/
för att lyfta upp där bak och där fram.
Upplever inte stöden som super-duper, men de uppfyller mitt behov. På min fireblade '96 kommer fronten upp tillräckligt högt för att framhjulet ska kunnas lirkas ut lite snett under framskärmen utan vidare åtgärd, och därmed är jag nöjd!:)

Nyheter
Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats