Biltemas helsyntet

volvo fick mekaniks alyftare i sina bilar när motoerna blev 2.4 liter. dvs 2.4T 2.4sug..... R-line har de och de alla nyare motorer.

kort åå gott kan man säga att runt 00 hade alla volvos 5 ocr och även 4 or mekaniksa lyftare.
 
Dr.Bike skrev:
2296293 Jodå visst kan det vara dem oxå - men även torra cylinderlopp ger komp.
Så i detta fallet - nej.

Men helt riktigt så hjälper oljan till att täta, och ökar kompet.
Är kompet NOLL utan olja så kommer det inte öka nämnvärt MED olja.

Men om tryckarna är tomma på olja. Öppnar ventilerna då? Om inte så kan den ju inte suga in luft å komprimera den. då borde väl kompen bli sämre eller??? som att det skulle bli vakum i cylindern??? Hur kan kompressionen annars variera från 2-12 bara pga att man startat motorn en stund???
 
K.L skrev:
2296530 Men om tryckarna är tomma på olja. Öppnar ventilerna då? Om inte så kan den ju inte suga in luft å komprimera den. då borde väl kompen bli sämre eller??? som att det skulle bli vakum i cylindern??? Hur kan kompressionen annars variera från 2-12 bara pga att man startat motorn en stund???

Som jag sa tidigare (läs igen) en hydraulisk tryckare har bara ett visst spel där den reglerar ventilspelet.
Är tryckaren/lyftaren TOM på olja så kommer motorn knacka som en diesel tills den fått upp trycket i lyftaren, och spelet återgår till det normala. Men den kommer gå ändå, eftersom tryckarens mekaniska konstruktion gör att den bottnar ur tidigt och fungerar som en vanlig icke hydraulisk tryckare.
Om än med ett väldigt stort ventilspel - därav knackandet.
 
Last edited:
Dr.Bike skrev:
2296186 Inte ett dugg.

Lustigt = konstigt

Detta är en urban myt i kombination med några halvsanna påståenden.

För det första: Vilka "alla" ??
Räkna upp EN ENDA.

Det finns påståenden även i denna tråden. Har du missat dem?

För det andra: Tappat viskositet?? Hur vet man det? Har folk centistoke-mätutrustning med sig ut i fält?
Och OM så har skett - vad berodde DET på?
Inte oljan i sig självt iaf.
Det finns tusen orsaker till att en olja bryts ned.

Jag undrar också hur de vet att de tappat viskositet, även detta påstås i denna tråden genom att likna oljan vid vatten.


För det tredje: Alla tusentals nöjda kunder som köper allt från biltemaolja till finaste oljan på dyraste hyllan och åter till en olja på B&W, inte får dessa haverier på grund av oljan?
I INGET fall av motorhaveri jag sett så har det någonsin berott på oljan i sig.
Snarare brist på.
Och det kan vara MÅNGA orsaker som gör att olja inte når lagren.

När sen bumpabeppe illkör sin motor så är det lätt att skylla på oljan.

Att han slangade 500m och pumpen bara sög luft hör då inte hit.

För det fjärde: SKULLE (vi antar) en olja av NÅGON sort (Biltema Castrol syntet mineral osv) vara så dålig att en motor havererade.....
HADE det inte så i sannolikhetslärans och logikens namn varit SÅ, att jäääääättemånga motorer som kördes på JUST DEN oljan som sägs vara kass, skulle skurit??

Men så ÄR det ju inte.

Så slutsatsen är, att de haverier som sker, i 99 fall av hundra hade skett ändå, oavsett VILKEN olja som var i för tillfället.
(har jag inte skrivit detta förut? En Deja vu -känsla sprider sig :hihi)

Det är väl ungefär så jag menade, om någon hade rasat sin motor på grund av en olja tror jag att ersättning hade betalats och att det hade blivit känt i motorkretsar.



Jaa du kompis, det är svårt att säga. Men inte beror det på vilken olja man har i kombination med de hydrauliska tryckarna iaf.
Skulle inte tro att Toyota, som är så duktiga har en egen variant av tryckare som kan tillåts bli toklång oavsett vad man matar den med, det hade lett till tråkigheter alldeles för ofta, för att inte säga JÄMT.
Och det gör det ju inte.

Att TRO att EN olja av ETT fabrikat skiljer sig särskilt mycket (nästan magiskt mycket) från en annan och orsakar komplicerade skillnader i en dum mekanisk mekanism är antingen en av två saker:

Okunskap om teknik och hur saker hänger ihop

Illvilja mot en produkt, och vägran att inse att motorn verkligen inte kan känna om oljan är gjord i Nynäshamn eller Kuwait så länge den har rätt viskositet.

Jag skriver att jag tycker det är konstigt att ingen av alla dem som skrivit här i forumet att de känner någon som/har hört/är säkra på att biltemaolja förstört deras motor inte begärt ersättning för det.
Något är helt fel om man byter olja, kör 15 mil, tappar ut vatten ur motorn och sen bara rycker på axlarna utan att kontakta Biltema om det. Ingen har skrivit att de gjort det vad jag har kunnat hitta.
 
Last edited:
ilstallione skrev:
2296700 Det finns påståenden även i denna tråden. Har du missat dem?

Nejdå :) Bara det att jag, om inte ignorerat dem, iaf avskrivit dem enligt det jag sa: Motorer rasar ibland, vad det beror på är svårt att säga, men oftast är det överbelastning i kombination med för stort slitage och utmattning.

Det hör även till saken att när folk häller i en NY typ av olja, dvs går från en mineral till en syntet, som de dessutom har hört att den är så djäääälla bra, så ska motorn givetvis maxtestas, och det ras som redan var på g, är nu ett faktum, och den nya oljan får skulden.

Ungefär som de gånger borgarna får ta över den brinnande störtande B-52:an tre meter över marken - det är då SVÅRT, för att inte säga omöjligt att rädda situationen oavsett vilka mirakelmedel man tar till...

"They had it comi'n" s.a.s ;)



ilstallione skrev:
Jag undrar också hur de vet att de tappat viskositet, även detta påstås i denna tråden genom att likna oljan vid vatten.

Det är väl ungefär så jag menade, om någon hade rasat sin motor på grund av en olja tror jag att ersättning hade betalats och att det hade blivit känt i motorkretsar.

Jepp! :tummenupp




ilstallione skrev:
Läs mitt inlägg en gång till, det är skrivet som en frågeställning.


Jodå jodå - bara det att mitt svar svävade ut lite, och var egentligen inte till dig, utan ett mer allmängiltigt påstående riktat till alla som går och funderar i dessa banor :krama
 
Om man jämför produktbladen (pdf) mellan Biltema helsyntetisk 5W-40 0ch Statoil Pro Syntetic 5W-40 är de förvillande lika i spec...
Finns flertalet produktblad som Biltema och Statoil använder som nästan är totalt identiska med varandra.

Kör för övrigt min BSR trimmade T5 på Biltema 5W-50 helsyntetisk.

http://www.statoil.se/MAR/SVG01184.nsf/fs/Lubricants
 
Last edited:
K.L skrev:
2296530 Men om tryckarna är tomma på olja. Öppnar ventilerna då? Om inte så kan den ju inte suga in luft å komprimera den. då borde väl kompen bli sämre eller??? som att det skulle bli vakum i cylindern??? Hur kan kompressionen annars variera från 2-12 bara pga att man startat motorn en stund???

Din teori om tomma lyftare kan jag döda till 99,8% Toyota har inte hydrauliska tryckare, dom har manuella och har haft det så länge jag kan minnas i dom vanligare motorerna iallafall. Vad är det för motor? 16V säger inte så mycket då det har stått på ventilkåporna sen 87 eller nåt liknande. 1,6l 4A-FE kanske??

edit: glöm bara teorin om oljan...
 
Last edited:
Dr. Bike:
Jag har upplevt samma sak, d.v.s. att bilen tappar kompression när den stått länge eller haft fel olja.
Jag jobbade på en personbilsverkstad förut och vi fick in en s70 på bärgare som inte startade, jag beordrades ut i hagen med en hjälpreda för att ta komp.prov.
Kompen var tvärkass, jag gick in och pratade med lagerkillen om att ta hem en ny motor från skroten. Min chef hörde mig och sa att vi skulle gå ut och försöka en gång till först.
Jag trodde att vi skulle ta nytt komp.prov men han sa att jag skulle sätta ihop den vilket jag gjorde.
Sen vred han på starten i kanske 10sek innan den startade och visserligen gick illa.
"ut och kör en bit så ska du se att det blir bra"
Och nog fan blev det bra.
Om det berodde på att dom var tomma eller fulla vet jag inte, kanske insugslyftarna var det bara?
 
sEiKo skrev:
2296921 Dr. Bike:
Jag har upplevt samma sak, d.v.s. att bilen tappar kompression när den stått länge eller haft fel olja.
Jag jobbade på en personbilsverkstad förut och vi fick in en s70 på bärgare som inte startade, jag beordrades ut i hagen med en hjälpreda för att ta komp.prov.
Kompen var tvärkass, jag gick in och pratade med lagerkillen om att ta hem en ny motor från skroten. Min chef hörde mig och sa att vi skulle gå ut och försöka en gång till först.
Jag trodde att vi skulle ta nytt komp.prov men han sa att jag skulle sätta ihop den vilket jag gjorde.
Sen vred han på starten i kanske 10sek innan den startade och visserligen gick illa.
"ut och kör en bit så ska du se att det blir bra"
Och nog fan blev det bra.
Om det berodde på att dom var tomma eller fulla vet jag inte, kanske insugslyftarna var det bara?


Var tog kompet vägen?
Det borde ha gjorts en leakdown test för att utröna VAR det läckte.
Ibland blir man religiös. Och tittar man på olika hydrauliska lyftare i genomskärning så funkar de som jag sa: Som mekaniska om de är tomma, mn med stooort spel.
När de är fulla så intar de rätt spel pga ett separat ventilsystem internt.
D.v.s de blåser upp sig till nollspel, men en fjädrande del med RÄTT inbyggt spel kan alltid fjädra undan, för den är inte satt under tryck, och oavsett om lyftaren är full elleer tom kommer denna del att fjädra till förinställt spel, säg 0,20

Jänkarna har ju t.ex haft hydrauliska lyftare sedan 50-talet, och på den tiden fanns det verkligen skitoljor, men ändå funkade lyftarna.
Klanderfritt.

Som sagt...man blir religiös för mindre ibland.
 
Dr.Bike skrev:
2293123 Vet inte något om Biltemas BIL-oljor, men de ska ju komma från samma leverantör så... Och ljudet du hörde är troligtvis luft i nån av tryckarna ja.
Helt ofarligt, och händer ibland ja.
Oljetrådarna du läst här på SH avhandlar sannolikt INTE bil-olja, så hur du lyckats dra paralleller emellan racingoljan för hoj och biloljan är en gåta.
Dock håller biloljan helt klart tillräcklig kvalite´för alla bilmotorer, men det jag vänder mig mot - särskilt sommartid, är att den olja de säljer har 5w som lägsta viskositetsvärde = grundoljan är väldigt tunn, och DÄRFÖR hörde du nog nåt eller ett par knack innan trycket byggdes upp.
Vilken viskositet hade du på OK-oljan?
Och vilken har su på Bilteman?
Där kan det nog skilja.
Och jag gillar inte att Biltema marknadsför sin bil-syntet som "vinterolja" och därmed har löjligt stort viskositetsspann neråt. Det är förkastligt sommartid med dessa 0 och 5w oljor.
Inget fordon behöver 0w eller 5w i botten om det inte är minus 25-30 grader kallt.

Har du en chippad turbobil skulle jag satsa på nåt som börjar med säg SAE 15 i botten istället, kanske 20 t.o.m :tummenupp

Vad tror du som om följande hedniska idé:

Att Biltemas helsyntet race-olja för MC är bra finns det många som anser. Jag använder den själv med förtroende i den gamla Hondan och den duger fint att smiska sporthojar med, både på rak väg och när det svänger. Motorn går då mestadels på mellan 8000 - 10 500 rpm.

Om nu oljan är så bra, finns det några skäl som gör att den (MC-oljan) inte skulla vara helt perfekt till en turbotrimmad bil ? Kostnadseffektiv är den i alla fall, men finns det någon hake i detta? Den har ju ett väldigt fint viskositetsspann 15W-40 utan VI improvers och om den duger till extrema sporthojar kanske den är kanon även för en bil. Vad säger du, väntar med spänning på ett expertutlåtande :)
 
Sydney skrev:
2297893 Vad tror du som om följande hedniska idé:

Att Biltemas helsyntet race-olja för MC är bra finns det många som anser. Jag använder den själv med förtroende i den gamla Hondan och den duger fint att smiska sporthojar med, både på rak väg och när det svänger. Motorn går då mestadels på mellan 8000 - 10 500 rpm.

Om nu oljan är så bra, finns det några skäl som gör att den (MC-oljan) inte skulla vara helt perfekt till en turbotrimmad bil ? Kostnadseffektiv är den i alla fall, men finns det någon hake i detta? Den har ju ett väldigt fint viskositetsspann 15W-40 utan VI improvers och om den duger till extrema sporthojar kanske den är kanon även för en bil. Vad säger du, väntar med spänning på ett expertutlåtande :)


Faen oxå! :hihi

Jag VILLE ju inte att nån skulle komma på detta, eller ens fråga...
Det har REDAN börjat bli besvärande tomt på hyllan för den oljan hos Biltema trots att jag alltid köper 10L åt gången när jag kommer åt.
Ska villigt erkänna att minst en av mina två bilar går på just Biltemas racingolja...hehe (eller egentligen båda två, men "den gamle" får ta det som kommer ur magen på firebladen!! Den dricker en del, och då man byter mc-oljan alldeles för tidigt iaf, så finns ju lite liv kvar i den som räcker gott till en gammal 240 från 76!) Den oljan är ändå eoner bättre än den farsan alltid köpte till den medan han hade den :lol OK lågprisolja...*brrrr*


Notera dock: Oljan är JASO-godkänd, och saknar därför antifriktionsmedel, som de senaste biloljorna har.

Spelar detta då någon roll?

Mannen i MER reklamen:
Neeeeeeej


Så jodå det är ingen dum ide alls.
Men töm fan inte hyllorna på de Biltemavaruhus där JAG handlar!! :mad
 
Dr.Bike skrev:
2298166 Faen oxå! :hihi

Jag VILLE ju inte att nån skulle komma på detta, eller ens fråga...
Det har REDAN börjat bli besvärande tomt på hyllan för den oljan hos Biltema trots att jag alltid köper 10L åt gången när jag kommer åt.
Ska villigt erkänna att minst en av mina två bilar går på just Biltemas racingolja...hehe (eller egentligen båda två, men "den gamle" får ta det som kommer ur magen på firebladen!! Den dricker en del, och då man byter mc-oljan alldeles för tidigt iaf, så finns ju lite liv kvar i den som räcker gott till en gammal 240 från 76!) Den oljan är ändå eoner bättre än den farsan alltid köpte till den medan han hade den :lol OK lågprisolja...*brrrr*


Notera dock: Oljan är JASO-godkänd, och saknar därför antifriktionsmedel, som de senaste biloljorna har.



Spelar detta då någon roll?

Mannen i MER reklamen:
Neeeeeeej


Så jodå det är ingen dum ide alls.
Men töm fan inte hyllorna på de Biltemavaruhus där JAG handlar!! :mad

Ja, jag insåg försås omedelbart, med sedvanlig blygsamhet, att ideén är fullkomligt briljant. Men, om man skiter i att hojoljan leder till en icke mätbar ökad bensinförbrukning, vad skulle det kunna finnas för nackldelar rent tekniskt för en bilmotor, eller är det bara fördelar, vilket jag önskar och gärna vill tro, men inte har kunskaper att bedöma. Har du, och vilka sakskäl för/emot finns det i sammanhanget?

Om du kan svara på ovanstående, utlovas ytterligare delikata frågor på olja, tar dock en i taget för att jag ska kunna hänga med själv och inte heller röra till det för dig :)
 
Last edited:
Sydney skrev:
2298582 Ja, jag insåg försås omedelbart, med sedvanlig blygsamhet, att ideén är fullkomligt briljant. Men, om man skiter i att hojoljan leder till en icke mätbar ökad bensinförbrukning, vad skulle det kunna finnas för nackldelar rent tekniskt för en bilmotor, eller är det bara fördelar, vilket jag önskar och gärna vill tro, men inte har kunskaper att bedöma. Har du, och vilka sakskäl för/emot finns det i sammanhanget?

Om du kan svara på ovanstående, utlovas ytterligare delikata frågor på olja, tar dock en i taget för att jag ska kunna hänga med själv och inte heller röra till det för dig :)

Tusan....jag skrev ett långt svar, men det är nåt knas här...
Summa summarum: Nej det har ingen betydelse att FM saknas (Friction Modifiers) eftersom de aldrig kommer i spel i praktiken.
Det förekommer i princip ingen metall mot metallkontakt i en modern bilmotor, då 99% av alla smörjställen har fullfilmssmörjning.

Skulle emellertid oljefilmen brista så finns iaf metalltvålar som ´går in och offrar sig istället för att motorns metaller ska göra det.
främst Litium.

Så avsaknaden av FM är inget du behöver vara sömnlös över ;)
Sen hade jag en lång utläggning om FM, den får vi ta en annan gång...
 
Dr.Bike skrev:
2298856 Tusan....jag skrev ett långt svar, men det är nåt knas här...
Summa summarum: Nej det har ingen betydelse att FM saknas (Friction Modifiers) eftersom de aldrig kommer i spel i praktiken.
Det förekommer i princip ingen metall mot metallkontakt i en modern bilmotor, då 99% av alla smörjställen har fullfilmssmörjning.

Skulle emellertid oljefilmen brista så finns iaf metalltvålar som ´går in och offrar sig istället för att motorns metaller ska göra det.
främst Litium.

Så avsaknaden av FM är inget du behöver vara sömnlös över ;)
Sen hade jag en lång utläggning om FM, den får vi ta en annan gång...

Har inte alla oljor friction modifiers och det egentligen bara handlar om olika grader i helvetet, eller är killen på http://www.gis.net/~manjo/motorcycle_motor_oil.htm ute och cyklar?
 
Angående JASO MA som skall vara sådan välsignelse för våtkoppling,

Man tar bort ingredienser ur oljan som är friktionshämmande för att undvika slirande lameller ? Men resten av motorn (växellåda, kolvar/cylindrar, ventilmekanism mår kanske bättre av så mkt friktionshämmande verkan som möjligt, förbättrad livslängd ? Hur mkt kostar det i motorslitage att se till att motverka någon tendens till slirande koppling ? Kan man säga att det är sämre smörjegenskaper på den olja där friktionshämmare tagits bort ? Vilka förar/maskin-kategorier är betjänta av kopplings-anpassad olja ?

Behöver jag försöka få ner 100hk på bakhjulet innan jag märker några slirtendenser med en vanlig bil-syntet typ Mobil 1 eller så ?

Ok ganska fyrkantiga frågor kan medges men man hör ibland de som säger att växellådan kan upplevas som mer trögväxlad med den här "kopplings-oljan" och då undrar man ju "smörjer den inte lika bra" ?
 
Angående bilolja.
Köp Agrols biloljor, det är samma oljor som Mobil 1 fast med annat klistermärke på dunken.
I 20-litersdunk blir de väldigt prisvärda. Kör själv med Agrol Spectra i min Audi A6 1.8T.
Agrol köper man på Lantmännen/Granngården.
För mer info (produktblad osv): www.agrol.se ->Smörjoljor -> Motoroljor -> Personbilsmotorer.

//Anders.
 
Sydney skrev:
2300144 Har inte alla oljor friction modifiers och det egentligen bara handlar om olika grader i helvetet, eller är killen på http://www.gis.net/~manjo/motorcycle_motor_oil.htm ute och cyklar?

Suck, bilolja och promota Castrol (ännu en suck) (amerikansk så det sjunger om det)

Sen jobbar anti wear (aw) och friction modifiers(fm) lite olika, men syftet är nästan samma.
Det Dr. Bike nämner är en del av filmen (aw). Friction modifiers, dvs modifiera och gör ytan slätare (typ funktion anti rynk kräm ska ha på :tuttar :lol ). Inget du vill ha när det gäller koppling. Vilket Jaso Ma märkt syfta på. FM ämnen som moly mm används i högre grad på mineralolja.

Känns som äpplen och päron det här (bil vs. mc).
gunnar_gt750 skrev:
2300622
Ok ganska fyrkantiga frågor kan medges men man hör ibland de som säger att växellådan kan upplevas som mer trögväxlad med den här "kopplings-oljan" och då undrar man ju "smörjer den inte lika bra" ?

Toppa med Slick 50, ifall du är orolig :tungan


UnderDOG skrev:
2300741 Angående bilolja.
Köp Agrols biloljor, det är samma oljor som Mobil 1 fast med annat klistermärke på dunken.
I 20-litersdunk blir de väldigt prisvärda. Kör själv med Agrol Spectra i min Audi A6 1.8T.
Agrol köper man på Lantmännen/Granngården.
För mer info (produktblad osv): www.agrol.se ->Smörjoljor -> Motoroljor -> Personbilsmotorer.

//Anders.


Produktionsbolaget är Petrolia AB, vilket förser OKQ8, Agrol, Coop mm. Ej Mobil
 
Last edited:
Angående viskositetsangivelser:

W i tex 5W anger viskositeten vid -18 grader celsius. SAE-nummer utan W anger att viskositeten är provad vid +99 grader.

Detta innebär då att under drift i motorn under sommaren så är det i teorin så att en:

0W/40 olja är tjockare än tex en 10W/30 olja.

Under sommaren blir motoroljans temperatur gärna = motorns kylvattentemp + 20 grader eller mer. Dvs 100 grader är det lätt att komma upp i.
 
Last edited:
Mmkay, då får jag väl revidera min uppfattning på den punkten.

Oljorna är dock fortfarande mycket bra.

//Anders.
 
Sydney skrev:
2300144 Har inte alla oljor friction modifiers och det egentligen bara handlar om olika grader i helvetet, eller är killen på http://www.gis.net/~manjo/motorcycle_motor_oil.htm ute och cyklar?


Tack Badger!
Mitt internjet var nere under gårdagen och delar av denna dag - och ja, exakt som Badger beskriver så är det lite olika grejer i oljan som gör lite olika saker, och vid olika tillfällen, så de bekanta äpplena och päronen skall 1. Hållas åtskilda 2. ej jämföras! :)
Och preciiiiis som du själv pokulerar Sydney - det finns grader i helvetet! (Det gjorde det redan på Dante Alghieris tid), och i fallet du vill hälla Biltemas mc-racingolja i bilen så finns inget i helvetet som hindrar det! :lol
"Go ahead punk"

GunnarGT: Hoppas du fick svaret via Badger? D.vs. de ingredienser vi verklgen INTE vill ha är borta, men ANDRA grejer i FM-träsket och i AW-träsket finns fortfarande kvar.

Grumligt som korvspad? :tummenupp
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top