ilstallione skrev:
2295499 Om jag hade bytt från ett oljemärke till ett annat och min bil/mc hade rasat/stannat/random fel som har samband med olja hade jag reklamerat den oljan. Jag hade definitivt gjort det om jag hade bevismaterialet kvar i form av olja som helt tappat sin viskositet, något är ju helt klart fel med den då.
Varför har ingen av alla som har fel på oljan gjort detta när det finns folk som orkar överklaga allt, bänka för att tjäna +/- 5 hk, stämma vägverket för grus i kanten, ja listan kan göras hur lång som helst. Känns verkligen konstigt att ingen stämt Biltema efter alla dessa rasade växellådor, skurna lager och felande lyftare. Inte en enda har skrivit att de kontaktat Biltema om problemen.
Håller ni inte med om att det är lite lustigt?
Inte ett dugg.
Detta är en urban myt i kombination med några halvsanna påståenden.
För det första: Vilka "alla" ??
Räkna upp EN ENDA.
För det andra: Tappat viskositet?? Hur vet man det? Har folk centistoke-mätutrustning med sig ut i fält?
Och OM så har skett - vad berodde DET på?
Inte oljan i sig självt iaf.
Det finns tusen orsaker till att en olja bryts ned.
För det tredje: Alla tusentals nöjda kunder som köper allt från biltemaolja till finaste oljan på dyraste hyllan och åter till en olja på B&W, inte får dessa haverier på grund av oljan?
I INGET fall av motorhaveri jag sett så har det någonsin berott på oljan i sig.
Snarare brist på.
Och det kan vara MÅNGA orsaker som gör att olja inte når lagren.
När sen bumpabeppe illkör sin motor så är det lätt att skylla på oljan.
Att han slangade 500m och pumpen bara sög luft hör då inte hit.
För det fjärde: SKULLE (vi antar) en olja av NÅGON sort (Biltema Castrol syntet mineral osv) vara så dålig att en motor havererade.....
HADE det inte så i sannolikhetslärans och logikens namn varit SÅ, att jäääääättemånga motorer som kördes på JUST DEN oljan som sägs vara kass, skulle skurit??
Men så ÄR det ju inte.
Så slutsatsen är, att de haverier som sker, i 99 fall av hundra hade skett ändå, oavsett VILKEN olja som var i för tillfället.
(har jag inte skrivit detta förut? En Deja vu -känsla sprider sig

)
K.L skrev:
2296185 Jaha vad kan då vara felet??? Man hör på motorn att kompen är ojämn när man kör på starten. Har hänt fler gånger efteråt. Men det är ok när den inte står längre stunder. Kompmätarn visade på cyl 1,2,3,4 = 8,2,12,8 kollade när den var kall å visade 12 på alla när den vart igång.???
Jaa du kompis, det är svårt att säga. Men inte beror det på vilken olja man har i kombination med de hydrauliska tryckarna iaf.
Skulle inte tro att Toyota, som är så duktiga har en egen variant av tryckare som kan tillåts bli toklång oavsett vad man matar den med, det hade lett till tråkigheter alldeles för ofta, för att inte säga JÄMT.
Och det gör det ju inte.
Att TRO att EN olja av ETT fabrikat skiljer sig särskilt mycket (nästan magiskt mycket) från en annan och orsakar komplicerade skillnader i en dum mekanisk mekanism är antingen en av två saker:
Okunskap om teknik och hur saker hänger ihop
Illvilja mot en produkt, och vägran att inse att motorn verkligen inte kan känna om oljan är gjord i Nynäshamn eller Kuwait så länge den har rätt viskositet.