Biltemas helsyntet

rocketer skrev:
2294542 Lade också helsyntet i en Mazda 626 2.0 16t - 88 och den knackade/rasslade inte i början men körde inte många hundra mil så kändes den helt slut :va - rasslade och knackade - bytte sedan till ngt annat och alla ljud försvann, detta var för ex antal år sedan men chansar ogärna - känns som det är fel ställe att spara pengar på?//R
Samma här.. tror att det blir en schysst mineralolja nästa gång. Känns på ngt sätt tryggare med en motor som går tyst..

Använde fö Castrol 5W-50 i en gammal 240 m på sent 80-tal. Huvvaligen, allt rann rakt igenom motorn, minst 2l på 100mil, men jag hade ju oljan gratis å andra sidan...
Hittade en flaska med "STP Oil Treatment" hos farsan i helgen. Törs man hälla i den??? Eller måste jag klippa av oljestrålen vid nästa oljebyte?? :D

Madbulle skrev:
2294567 Jag tror helt klart det beror på filtret :mad:

Har en Volvo 850 GLT (33000mil)själv och har kört på dom mesta oljorna (inkl olika viskositet :3freak det är en slitbil ju ) men den enda gången som jag hört slammer från lyftarna var när jag satte i Biltemas oljefilter , det är som det är sagt här att dom verkar sakna backfunktionen.
Jag kör nu med skitolja men med bra filter och då är det inga problem!
Handla filteret på Meca eller Mekonomen :banana

850 har den gamla typen av filter, samma som på framlidna B16/18, inte den nya typen av insatsfilter med backventil. Med den nya typen kan filtret inte bli tomt på olja, det sitter i en avlång behållare som hänger rakt ner. Möjligen skulle man kunna anta att Biltemafiltret skulle kunna vara mer restriktivt, men rasslet kommer på en gång så det tyder snarare på att det är problem med kvarhållning av olja i/på tryckarna sedan föregående körning. Antingen beroende på att oljan är för tunn eller inte häftar fast ordentligt, eller att det är något knas med tryckarna, eller en kombination.

Sydney skrev:
2294509 Ska kolla men jag tvivlar starkt på att det är olika typer av tryckare på Volvos 5-cylindriga ALU-makiner.
Tro´t eller ej, -99 gick dom tillbaka till solida tryckare.
5:an har i olika utföranden funnits från -92 så viss evolution är ofrånkomlig.

Kahobe skrev:
2294531 Talade med en Volvomek efter ha hällt helsynt i min gamla häck. (11000mil..) och det tillkommit lite start-rassel
Han påstod att det t o m inträffat att enstaka Volvo inte startat alls pga total brist på olja i lyftarna = inget ventillyft.
Ett toleransproblem (?) sa han..

betr "bensin", det finns väl bara EN tillverkare i Sverige av "bensin" så varför bry sig? Skulle tro att placeboeffekten är hög i detta fallet.

Den meken kan du sluta gå till, det var det värsta bondfångeri/okunniga snack jag nånsin hört! (och detta är alltid en förbannelse när "märkesmekar" uttalar sig så tas deras ord som ristade i sten av gud fader själv!)

Hydrauliska tryckare har bara ett spelrum för hydrauliken på säg nån eller ett par tiondelar. I övrigt funkar de som en mekanisk tryckare.
Så även utan olja så öppnas ventilen.
*man tar sig för pannan* Är det bara SUS-klassare som får bli mekaniker?
(oj den debatten har visst varit uppe - och jopdå det finns duktiga killar som fan)

sEiKo skrev:
2294670 Tro´t eller ej, -99 gick dom tillbaka till solida tryckare.
5:an har i olika utföranden funnits från -92 så viss evolution är ofrånkomlig.

OK,tack för infon. S70 i fråga är en -99, så det kanske kan finnas båda typerna av tryckare det året, i olika bilar menar jag :)

Kahobe skrev:
2294588 Hittade en flaska med "STP Oil Treatment" hos farsan i helgen. Törs man hälla i den??? Eller måste jag klippa av oljestrålen vid nästa oljebyte?? :D

Haha! STP är som hjärt lungräddning för gamla slut oljor! Det är bara nya additiver du sätter till, så oljan i sig är lika kass.
Strunta i den och byt till ny olja istället.

Beträffande tyst motor och mineral: Motorn blir tyst p.g.a viskositet, inte oljetyp.
Leta upp en tjockare syntet istället om du har stora lagerspel.

Dr.Bike skrev:
2294707 Haha! STP är som hjärt lungräddning för gamla slut oljor! Det är bara nya additiver du sätter till, så oljan i sig är lika kass.
Strunta i den och byt till ny olja istället.

Beträffande tyst motor och mineral: Motorn blir tyst p.g.a viskositet, inte oljetyp.
Leta upp en tjockare syntet istället om du har stora lagerspel.

Den ultimata anrättningen kanske är STP plus ny Biltema Helsytet :hihi Tror inte heller på att STP är värt mer än skrotvärdet på behållaren. Det kan fasktiskt i viss mån tysta ner en knackande motor under de kristika 15 minuter som den provkörs vid försäljning, inte så värst mycket längre, så det gäller att köparen inte är större än man själv :skrämd

Sydney skrev:
2294721 Den ultimata anrättningen kanske är STP plus ny Biltema Helsytet :hihi Tror inte heller på att STP är värt mer än skrotvärdet på behållaren. Det kan fasktiskt i viss mån tysta ner en knackande motor under de kristika 15 minuter som den provkörs vid försäljning, inte så värst mycket längre, så det gäller att köparen inte är större än man själv :skrämd

Hehehehe! En dunk Biltema + en can med STP! Genialiskt! Då har du ju en 20w-50 wärsting rajjsingolja dajreckt! *moppefucko-uttal*

DU är inte bara snygg Sydney! Du är smart oxå!! :lol

Dr.Bike skrev:
2294730 Hehehehe! En dunk Biltema + en can med STP! Genialiskt! Då har du ju en 20w-50 wärsting rajjsingolja dajreckt! *moppefucko-uttal*

DU är inte bara snygg Sydney! Du är smart oxå!! :lol

Ja man har ju inte godkänt betyg i träd- och metallslöjd utan anledning och även en blind höna kan hitta ett korn ibland :lol

Har kört med feltemas delsyntet i ett antal olika bilar
utan problem.Den är ju lite tjockare(15-40 tror jag?)

Använder alltid original oljefilter till bil eftersom det inte är
någon större prisskillnad mot original.

Jämförde en gång ett Biltemafilter mot ett originalfilter
till nån japsbil och storleksmässigt var det bara hälften
så stort.Inte speciellt vetenskapligt kanske men det får
en att undra?

xrperra skrev:
2294830 Har kört med feltemas delsyntet i ett antal olika bilar
utan problem.Den är ju lite tjockare(15-40 tror jag?)

Använder alltid original oljefilter till bil eftersom det inte är
någon större prisskillnad mot original.

Jämförde en gång ett Biltemafilter mot ett originalfilter
till nån japsbil och storleksmässigt var det bara hälften
så stort.Inte speciellt vetenskapligt kanske men det får
en att undra?

En klok kombination - men däremot brukar Biltemas oljefilter placera sig i topp även över kända märkesfilter vad gäller reningsförmåga osv.

Jag postade en länk till ett Finskt universitetstest, hittar den inte, och där fick min favorit: Mann storstryk och hamnade typ trea från slutet!
Där ser man
Biltema kom tvåa eller trea.

Storleken har inte heller här någon betydelse.. ;)
(kan vara dubbla filterarean iaf beroende på fler och djupare veck i pappen)

Dr.Bike skrev:
2294692 Den meken kan du sluta gå till, det var det värsta bondfångeri/okunniga snack jag nånsin hört! (och detta är alltid en förbannelse när "märkesmekar" uttalar sig så tas deras ord som ristade i sten av gud fader själv!)

Hydrauliska tryckare har bara ett spelrum för hydrauliken på säg nån eller ett par tiondelar. I övrigt funkar de som en mekanisk tryckare.
Så även utan olja så öppnas ventilen.
*man tar sig för pannan* Är det bara SUS-klassare som får bli mekaniker?
(oj den debatten har visst varit uppe - och jopdå det finns duktiga killar som fan)

Brorsans bil startade inte när den hade stått i en vecka. Dålig komp på tre cyllar. Mätaren visade inget på tvåan. Men när vi väl fick igång den efter lite tuggande så slog vi av den å kollade igen. kompen var då ok på alla cyl. Fick höra att det kan vara dåliga tryckare eller fel olja. "Toyota 16v"

Jag startade en tråd om missnöje med Biltemaolja(inte deras helsyntet) i en annan tråd. Oljan blev som vatten i konsistensen efter kort tid och växlarna vart dumma och få i. Den oljan byttes efter bara nån mil och allt vart bra i 15mil, sedan rasade växellådan....
Att skylla på att det var oljan som orsakade det känns inte som en trolig förklaring, men en kompis Fordmotor började leva om som fan efter Biltemaolja (bilolja) och oljan tömdes ur. Det var som vatten och ingen i garaget hade sett nåt liknande, och även om inte jag är nåt mekaress så är de flera i det garaget rekordhållare i olika rakt fram åka klasser med rätt bra och breda motorkunskaper. Bilen gick bra med annan olja sen.
Jag och en kompis byggde ihop en Toyota starlet med turbomotor (vi har byggt iallafall 5st motorer till samma modell med turbo så vi vet vad som brukar hålla och vad som ger sig. Helt nyrenoverad, alla lager bytta osv. Vi körde den på Biltema(helsyntet bilolja) på en plogad isbana. Motorn rasade efter 5mils åka, trots att det borde ha hållt teoretiskt.
Det kanske inte berodde på oljan, utan vi kanske tappade oljetryck i tvära svängar, men det har börjat hända lite för mycket saker med motorer som gått på biltema olja i min bekantskapskrets för att jag ska lita mer på den.

Om jag hade bytt från ett oljemärke till ett annat och min bil/mc hade rasat/stannat/random fel som har samband med olja hade jag reklamerat den oljan. Jag hade definitivt gjort det om jag hade bevismaterialet kvar i form av olja som helt tappat sin viskositet, något är ju helt klart fel med den då.

Varför har ingen av alla som har fel på oljan gjort detta när det finns folk som orkar överklaga allt, bänka för att tjäna +/- 5 hk, stämma vägverket för grus i kanten, ja listan kan göras hur lång som helst. Känns verkligen konstigt att ingen stämt Biltema efter alla dessa rasade växellådor, skurna lager och felande lyftare. Inte en enda har skrivit att de kontaktat Biltema om problemen.

Håller ni inte med om att det är lite lustigt?

-PLM- skrev:
2295466 Jag startade en tråd om missnöje med Biltemaolja(inte deras helsyntet) i en annan tråd. Oljan blev som vatten i konsistensen efter kort tid och växlarna vart dumma och få i. Den oljan byttes efter bara nån mil och allt vart bra i 15mil, sedan rasade växellådan....
Att skylla på att det var oljan som orsakade det känns inte som en trolig förklaring, men en kompis Fordmotor började leva om som fan efter Biltemaolja (bilolja) och oljan tömdes ur. Det var som vatten och ingen i garaget hade sett nåt liknande, och även om inte jag är nåt mekaress så är de flera i det garaget rekordhållare i olika rakt fram åka klasser med rätt bra och breda motorkunskaper. Bilen gick bra med annan olja sen.
Jag och en kompis byggde ihop en Toyota starlet med turbomotor (vi har byggt iallafall 5st motorer till samma modell med turbo så vi vet vad som brukar hålla och vad som ger sig. Helt nyrenoverad, alla lager bytta osv. Vi körde den på Biltema(helsyntet bilolja) på en plogad isbana. Motorn rasade efter 5mils åka, trots att det borde ha hållt teoretiskt.
Det kanske inte berodde på oljan, utan vi kanske tappade oljetryck i tvära svängar, men det har börjat hända lite för mycket saker med motorer som gått på biltema olja i min bekantskapskrets för att jag ska lita mer på den.

Kollade på oljestickan när jag kom hem efter ca 10 mil körning och motorn fortfarande är så varm att man inte kan hålla handen på den. Oljan sitter kvar fint på oljestickan och det tar en stund innan en droppe har bildats och släpper. Kollar sedan samma sak på min S60 som är helt kall och dessutom har gått mycket hårt på Autobahn under större delen av förra veckan. Den bilen har OK/Q8 bästa (läs dyraste) helsyntet. Oljan i S60 är lite mer trögflytande men absolut inte mer än man kan räkna med i skillnad mellan helt kall och varm motor, snarare tvärtom. Så, några belägg för att Biltemas helsyntetolja skulle bli som vatten finns inte. Såg i o f s att du avsåg en icke helsyntet som var som vatten.

K.L skrev:
2295115 Brorsans bil startade inte när den hade stått i en vecka. Dålig komp på tre cyllar. Mätaren visade inget på tvåan. Men när vi väl fick igång den efter lite tuggande så slog vi av den å kollade igen. kompen var då ok på alla cyl. Fick höra att det kan vara dåliga tryckare eller fel olja. "Toyota 16v"

Det du säger är ÄNNU mer omöjligt rent tekniskt.
För om en hydraulisk tryckare är FULL med olja så håller den RÄTT spel.
Är den TOM så blir spelet STÖRRE inte mindre.

I BÄGGE fallen kommer alltså ventilerna täta så de kommer ligga mot ventilsätena.
Och i INGET fall kommer kompet försvinna... (iaf ALDRIG pga detta)

Och "fick höra" ? Av vem då?
Var du källkritisk? verkade det RIMLIGT?
Nej.

Så för tunn, för tjock, ingen olja, eller massor av olja. INGET av detta KAN orsaka dessa symptom.
Motorer som t.om är TOMMA på olja startar.

Sydney skrev:
2295516 Kollade på oljestickan när jag kom hem efter ca 10 mil körning och motorn fortfarande är så varm att man inte kan hålla handen på den. Oljan sitter kvar fint på oljestickan och det tar en stund innan en droppe har bildats och släpper. Kollar sedan samma sak på min S60 som är helt kall och dessutom har gått mycket hårt på Autobahn under större delen av förra veckan. Den bilen har OK/Q8 bästa (läs dyraste) helsyntet. Oljan i S60 är lite mer trögflytande men absolut inte mer än man kan räkna med i skillnad mellan helt kall och varm motor, snarare tvärtom. Så, några belägg för att Biltemas helsyntetolja skulle bli som vatten finns inte. Såg i o f s att du avsåg en icke helsyntet som var som vatten.

Att helsynteter är tunna som vatten är en gammal djupt rotad myt i de breda Amazon och 142-folklagren utanför landets korvmojar...
Helt felaktigt överför man den lättflytande KALLA oljan till att vara ÄNNU tunnare varm.....crazy. För "det VET man ju" att en olja blir tunnare varm! Eller hur?

Dessa grottmänniskor har HELT missat multigradesystemets funktion och hr oljan ÖKAR i relativ viskositet vartefter den blir varm.
Samma människor köper därför single grade 50 olja till sina forntidsmaskiner från USA.
"För är den TJOCK när den är kall så blir den ju lagom när den är varm..."

Jojo.

Dr.Bike skrev:
2296147 Det du säger är ÄNNU mer omöjligt rent tekniskt.
För om en hydraulisk tryckare är FULL med olja så håller den RÄTT spel.
Är den TOM så blir spelet STÖRRE inte mindre.

I BÄGGE fallen kommer alltså ventilerna täta så de kommer ligga mot ventilsätena.
Och i INGET fall kommer kompet försvinna... (iaf ALDRIG pga detta)

Och "fick höra" ? Av vem då?
Var du källkritisk? verkade det RIMLIGT?
Nej.

Så för tunn, för tjock, ingen olja, eller massor av olja. INGET av detta KAN orsaka dessa symptom.
Motorer som t.om är TOMMA på olja startar.

Jaha vad kan då vara felet??? Man hör på motorn att kompen är ojämn när man kör på starten. Har hänt fler gånger efteråt. Men det är ok när den inte står längre stunder. Kompmätarn visade på cyl 1,2,3,4 = 8,2,12,8 kollade när den var kall å visade 12 på alla när den vart igång.???

ilstallione skrev:
2295499 Om jag hade bytt från ett oljemärke till ett annat och min bil/mc hade rasat/stannat/random fel som har samband med olja hade jag reklamerat den oljan. Jag hade definitivt gjort det om jag hade bevismaterialet kvar i form av olja som helt tappat sin viskositet, något är ju helt klart fel med den då.

Varför har ingen av alla som har fel på oljan gjort detta när det finns folk som orkar överklaga allt, bänka för att tjäna +/- 5 hk, stämma vägverket för grus i kanten, ja listan kan göras hur lång som helst. Känns verkligen konstigt att ingen stämt Biltema efter alla dessa rasade växellådor, skurna lager och felande lyftare. Inte en enda har skrivit att de kontaktat Biltema om problemen.

Håller ni inte med om att det är lite lustigt?

Inte ett dugg.

Detta är en urban myt i kombination med några halvsanna påståenden.

För det första: Vilka "alla" ??
Räkna upp EN ENDA.

För det andra: Tappat viskositet?? Hur vet man det? Har folk centistoke-mätutrustning med sig ut i fält?
Och OM så har skett - vad berodde DET på?
Inte oljan i sig självt iaf.
Det finns tusen orsaker till att en olja bryts ned.

För det tredje: Alla tusentals nöjda kunder som köper allt från biltemaolja till finaste oljan på dyraste hyllan och åter till en olja på B&W, inte får dessa haverier på grund av oljan?
I INGET fall av motorhaveri jag sett så har det någonsin berott på oljan i sig.
Snarare brist på.
Och det kan vara MÅNGA orsaker som gör att olja inte når lagren.

När sen bumpabeppe illkör sin motor så är det lätt att skylla på oljan.

Att han slangade 500m och pumpen bara sög luft hör då inte hit.

För det fjärde: SKULLE (vi antar) en olja av NÅGON sort (Biltema Castrol syntet mineral osv) vara så dålig att en motor havererade.....
HADE det inte så i sannolikhetslärans och logikens namn varit SÅ, att jäääääättemånga motorer som kördes på JUST DEN oljan som sägs vara kass, skulle skurit??

Men så ÄR det ju inte.

Så slutsatsen är, att de haverier som sker, i 99 fall av hundra hade skett ändå, oavsett VILKEN olja som var i för tillfället.
(har jag inte skrivit detta förut? En Deja vu -känsla sprider sig :hihi)

K.L skrev:
2296185 Jaha vad kan då vara felet??? Man hör på motorn att kompen är ojämn när man kör på starten. Har hänt fler gånger efteråt. Men det är ok när den inte står längre stunder. Kompmätarn visade på cyl 1,2,3,4 = 8,2,12,8 kollade när den var kall å visade 12 på alla när den vart igång.???

Jaa du kompis, det är svårt att säga. Men inte beror det på vilken olja man har i kombination med de hydrauliska tryckarna iaf.
Skulle inte tro att Toyota, som är så duktiga har en egen variant av tryckare som kan tillåts bli toklång oavsett vad man matar den med, det hade lett till tråkigheter alldeles för ofta, för att inte säga JÄMT.
Och det gör det ju inte.

Att TRO att EN olja av ETT fabrikat skiljer sig särskilt mycket (nästan magiskt mycket) från en annan och orsakar komplicerade skillnader i en dum mekanisk mekanism är antingen en av två saker:

Okunskap om teknik och hur saker hänger ihop

Illvilja mot en produkt, och vägran att inse att motorn verkligen inte kan känna om oljan är gjord i Nynäshamn eller Kuwait så länge den har rätt viskositet.

K.L skrev:
2295115 Brorsans bil startade inte när den hade stått i en vecka. Dålig komp på tre cyllar. Mätaren visade inget på tvåan. Men när vi väl fick igång den efter lite tuggande så slog vi av den å kollade igen. kompen var då ok på alla cyl. Fick höra att det kan vara dåliga tryckare eller fel olja. "Toyota 16v"

Kan det kanske vara kolvringarna som är dåliga?
blir tätare när oljan har varit uppe på cylinderväggarna kanske?

Monobike skrev:
2296281 Kan det kanske vara kolvringarna som är dåliga?
blir tätare när oljan har varit uppe på cylinderväggarna kanske?

Jodå visst kan det vara dem oxå - men även torra cylinderlopp ger komp.
Så i detta fallet - nej.

Men helt riktigt så hjälper oljan till att täta, och ökar kompet.
Är kompet NOLL utan olja så kommer det inte öka nämnvärt MED olja.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025