Biltemas helsyntet

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Efter att ha läst en del trådar där flera har uttalat sig mycket positivt över Biltemas helsyntet för MC provade jag att hälla i Biltema helsyntet för bil i frugans bil, S70 -99 2.4T chippad till 240 hp (så att jag också vill köra den ibland). Bilen är i gott skick och har bara gått knappt 15 000 ärliga mil. Efter att jag har bytt olja och filter tar jag en tur och allt verkar bra. I morse när den skulle startas knackade och rasslade det under ca en sekund, troligen från lyftarna eller något annat med anknytning till ventilerna. Det har aldrig hänt förut så det är klart man reagerar och undrar vad det är för smörja som Biltema säljer. Tidigare planer att eventuellt gå över till Biltema på hojen är skrinlagda för gott och i bilen får det bli den gamla vanliga OK/Q8 bästa helsyntet, säkert betalar man ett idiot-överpris för den, men den knackar och rasslar inte ens när oljan ska bytas vid 1500 mil.

Några andra som har liknande erfarenheter av Biltemas helsyntet för Bil/MC?

Sydney skrev:
2293070 Efter att ha läst en del trådar där flera har uttalat sig mycket positivt över Biltemas helsyntet för MC provade jag att hälla i Biltema helsyntet för bil i frugans bil, S70 -99 2.4T chippad till 240 hp (så att jag också vill köra den ibland). Bilen är i gott skick och har bara gått knappt 15 000 ärliga mil. Efter att jag har bytt olja och filter tar jag en tur och allt verkar bra. I morse när den skulle startas knackade och rasslade det under ca en sekund, troligen från lyftarna eller något annat med anknytning till ventilerna. Det har aldrig hänt förut så det är klart man reagerar och undrar vad det är för smörja som Biltema säljer. Tidigare planer att eventuellt gå över till Biltema på hojen är skrinlagda för gott och i bilen får det bli den gamla vanliga OK/Q8 bästa helsyntet, säkert betalar man ett idiot-överpris för den, men den knackar och rasslar inte ens när oljan ska bytas vid 1500 mil.

Några andra som har liknande erfarenheter av Biltemas helsyntet för Bil/MC?
Kör deras raceolja i hojen nu och motorn rasslar mindre med den oljan än den gamla castrol superduperdyra oljan man fick på bikeweek förra året. Och efter att ha läst oljetråden så känns det ganska tryggt att använda den också.

Jag är långt ifrån duktig på sånt här men lite tankar iaf.
Det är hydraliska tryckare till ventilerna.
Så rasslet/missljudet som försvann efter nån sekund skulle kunna vara att de behövde lite tid för att bygga upp trycket ordentligt.
Hur det skulle kunna bero på att oljan håller dålig kvalitet förstår jag inte?
Möjligen att den har fel viskositet, men det borde ju isåfall bero på att du klantat & och hällt i olja med fel värden.
Eller tänker jag helt galet? :va

Kyckling skrev:
2293098 Jag är långt ifrån duktig på sånt här men lite tankar iaf.
Det är hydraliska tryckare till ventilerna.
Så rasslet/missljudet som försvann efter nån sekund skulle kunna vara att de behövde lite tid för att bygga upp trycket ordentligt.
Hur det skulle kunna bero på att oljan håller dålig kvalitet förstår jag inte?
Möjligen att den har fel viskositet, men det borde ju isåfall bero på att du klantat & och hällt i olja med fel värden.
Eller tänker jag helt galet? :va

Samma viskositet som tidigare (5W-50).

Kör också på Biltemas racing helsyntet i den gamla hojen och är nöjde med den, den rasslar under en minut i början p g a att den hydrualiska kamkedjesträckaren oavsett oljetyp, så på den märks ingen skillnad till nackdel för Biltema. Den hojen vill dessutom gärna ha en slurk påfyllnad då och då vilker gör att man inte gärna häller i olja för 180 kr/L. Möjligt att MC oljan är helt OK, men jag kommer aldrig att hälla den i GSX R1000 som har gått på Castrol R4 Superbike sedan ny.

Vet inte något om Biltemas BIL-oljor, men de ska ju komma från samma leverantör så... Och ljudet du hörde är troligtvis luft i nån av tryckarna ja.
Helt ofarligt, och händer ibland ja.
Oljetrådarna du läst här på SH avhandlar sannolikt INTE bil-olja, så hur du lyckats dra paralleller emellan racingoljan för hoj och biloljan är en gåta.
Dock håller biloljan helt klart tillräcklig kvalite´för alla bilmotorer, men det jag vänder mig mot - särskilt sommartid, är att den olja de säljer har 5w som lägsta viskositetsvärde = grundoljan är väldigt tunn, och DÄRFÖR hörde du nog nåt eller ett par knack innan trycket byggdes upp.
Vilken viskositet hade du på OK-oljan?
Och vilken har su på Bilteman?
Där kan det nog skilja.
Och jag gillar inte att Biltema marknadsför sin bil-syntet som "vinterolja" och därmed har löjligt stort viskositetsspann neråt. Det är förkastligt sommartid med dessa 0 och 5w oljor.
Inget fordon behöver 0w eller 5w i botten om det inte är minus 25-30 grader kallt.

Har du en chippad turbobil skulle jag satsa på nåt som börjar med säg SAE 15 i botten istället, kanske 20 t.o.m :tummenupp

Last edited:
En sak ska man vara medveten om när det gäller Biltema och liknande firmor och varuhus - de kan byta leverantör utan att de talar om det.

Oljan orkar jag inte ge mig in på att diskutera men tänkte du på vad det var för oljefilter du monterade? En del piratfilter saknar backventilen som ska förhindra att filtret blir tomt på olja då motorn är avstängd. Saknas den tar det några sekunder extra innan fullt oljetryck byggs upp.
Alla orginalfilter har inte en sån ventil heller men de kan vara skoj att jämföra orginalet med ett pirat om man ska köpa ett sånt för att se om de håller måttet.

UltraMarine skrev:
2293143 En sak ska man vara medveten om när det gäller Biltema och liknande firmor och varuhus - de kan byta leverantör utan att de talar om det.

Sant!!

Ett mycket viktigt påpekande.

Hgren skrev:
2293167 Oljan orkar jag inte ge mig in på att diskutera men tänkte du på vad det var för oljefilter du monterade? En del piratfilter saknar backventilen som ska förhindra att filtret blir tomt på olja då motorn är avstängd. Saknas den tar det några sekunder extra innan fullt oljetryck byggs upp.
Alla orginalfilter har inte en sån ventil heller men de kan vara skoj att jämföra orginalet med ett pirat om man ska köpa ett sånt för att se om de håller måttet.

Precis. Beroende på VAR (högt lågt hängande sidomonterat osv) filtret är monterat så behvs denna gummiduk bakom inströmningshålen i filtret.
I andra fall inte.
Saknas den och om den behövs tar det ju en extra stund innan det finns oljetryck.

Dr.Bike skrev:
2293123 Vet inte något om Biltemas BIL-oljor, men de ska ju komma från samma leverantör så... Och ljudet du hörde är troligtvis luft i nån av tryckarna ja.
Helt ofarligt, och händer ibland ja.
Oljetrådarna du läst här på SH avhandlar sannolikt INTE bil-olja, så hur du lyckats dra paralleller emellan racingoljan för hoj och biloljan är en gåta.
Dock håller biloljan helt klart tillräcklig kvalite´för alla bilmotorer, men det jag vänder mig mot - särskilt sommartid, är att den olja de säljer har 5w som lägsta viskositetsvärde = grundoljan är väldigt tunn, och DÄRFÖR hörde du nog nåt eller ett par knack innan trycket byggdes upp.
Vilken viskositet hade du på OK-oljan?
Och vilken har su på Bilteman?
Där kan det nog skilja.
Och jag gillar inte att Biltema marknadsför sin bil-syntet som "vinterolja" och därmed har löjligt stort viskositetsspann neråt. Det är förkastligt sommartid med dessa 0 och 5w oljor.
Inget fordon behöver 0w eller 5w i botten om det inte är minus 25-30 grader kallt.

Har du en chippad turbobil skulle jag satsa på nåt som börjar med säg SAE 15 i botten istället, kanske 20 t.o.m :tummenupp

Tack för tipsen. OK oljan har benämningen Extreme F1 och är i en guldfärgad flaska med angiven viskositet 10W-50. Tycker också att 5W är ett onödigt lågt värde på Biltemas olja, den kanske kommer till sin rätt i Sibirien. Till saken hör också att det var +30 grader och bilen hade stått i solen hela förmiddagen när den startades upp så, det kanske hade kunnat rassla till även med annan olja även om jag aldrig har hört det förut. Jag använder inte den bilen så ofta så underlaget är lite magert, men frugan hade nog berättat om hon hört samma rassel någon gång. Jag får hålla detta under observation och återkommer med info när jag har startat upp bilen idag. Om det rasslar även idag, när det är kallt och regnar, åker oljan ur på stört. Oljefiltret är också Biltemas, man är ju modig/saknar omdöme (stryk det som önskas), det är ett hängande insatsfilter som inte har någon backventil i originalutförande.

Jag tror inte att jag drog någon direkt parallell med MC-oljan, men rent spontant reagerar jag så att bästa MC-oljan förlorar i trovärdighet om inte deras bästa bilolja går lika tyst som en sketen mack-olja.

Edit efter ny kallstart i +17 Deg C: Bilen rasslar vid kallstart som en 60-tals Opel med tvärslut hydruallyftare. I dag kommer oljan att bytas ut efter förtjänstfull användning, ca 5 mil.

Last edited:
Sydney skrev:
2294318 Tack för tipsen. OK oljan har benämningen Extreme F1 och är i en guldfärgad flaska med angiven viskositet 10W-50. Tycker också att 5W är ett onödigt lågt värde på Biltemas olja, den kanske kommer till sin rätt i Sibirien. Till saken hör också att det var +30 grader och bilen hade stått i solen hela förmiddagen när den startades upp så, det kanske hade kunnat rassla till även med annan olja även om jag aldrig har hört det förut. Jag använder inte den bilen så ofta så underlaget är lite magert, men frugan hade nog berättat om hon hört samma rassel någon gång. Jag får hålla detta under observation och återkommer med info när jag har startat upp bilen idag. Om det rasslar även idag, när det är kallt och regnar, åker oljan ur på stört. Oljefiltret är också Biltemas, man är ju modig/saknar omdöme (stryk det som önskas), det är ett hängande insatsfilter som inte har någon backventil i originalutförande.

Jag tror inte att jag drog någon direkt parallell med MC-oljan, men rent spontant reagerar jag så att bästa MC-oljan förlorar i trovärdighet om inte deras bästa bilolja går lika tyst som en sketen mack-olja.

Edit efter ny kallstart i +17 Deg C: Bilen rasslar vid kallstart som en 60-tals Opel med tvärslut hydruallyftare. I dag kommer oljan att bytas ut efter förtjänstfull användning, ca 5 mil.

Osis!

Men jag tycker att du drar rätt slutsatser.
Eller rättare: Better be safew than sorry.Det KAN ju naturligtvis vara så att denna nya olja renar mer och har fått loss nån sotblaffa som nu sitter i kulventilen i lyftaren (vanligt på ffa VW) så den knackar.
Sånt händer oxå.

Men ja - 5W är åt he-te, och de ska hängas högt för att de inte har en bättre helsyntet för bil med vettigare viskositetsintervall.

Hängande filter = det är nog inget problem med det och att uppnå tryck tillräckligt fort.
Kvarstår oljan då.

Tackar för dina observationer! :tummenupp

Dr.Bike skrev:
2294389 Osis!

Men jag tycker att du drar rätt slutsatser.
Eller rättare: Better be safew than sorry.Det KAN ju naturligtvis vara så att denna nya olja renar mer och har fått loss nån sotblaffa som nu sitter i kulventilen i lyftaren (vanligt på ffa VW) så den knackar.
Sånt händer oxå.

Men ja - 5W är åt he-te, och de ska hängas högt för att de inte har en bättre helsyntet för bil med vettigare viskositetsintervall.

Hängande filter = det är nog inget problem med det och att uppnå tryck tillräckligt fort.
Kvarstår oljan då.

Tackar för dina observationer! :tummenupp

Återkommer med info när OK-oljan är i, den kanske kallrasslar då med och i så fall måste jag för ordningens skull ge Biltema upprättelse. Vid närmare eftertanke erkänns, med viss motvilja, att jag tror mig ha hört detta förut på frugans bil men inte lika kraftigt som igår och på en S70 -98 som jag hade för många år sedan rasslade det alltid på samma sätt vid kallstart, fast mer ändå så man nästan vart orolig och den bilen hade bara gått ca 8 000 mil. Har nu själv en S60 T5 som är helt tyst i alla lägen trots 13 000 mil, så det är i vart fall inte normalt för denna motortyp att kallrassla. Den är också chippad, fast lite mer så man slipper vara långsammast i familjen :lol .

Efter en kopp stärkande kaffe inses att jag bör avvakta lite med oljebytet och se om frugan säger något om att bilen rasslar mer vid kallstart, hon är inte informerad än och är därför en bra och opåverkad bedömmare.

Last edited:
Pekar inte på enskilda fall men om det skulle vara så illa som en del skriver borde vi ha betydligt fler motorras hos dem som kör den oljan, speciellt de som kör luft/oljekylt borde inte klara sig många meter i sommarvärmen.

Ska man tro de trådar som är negativa mot biltemaolja är på sporthoj så är den i princip som vatten både kall och varm trots att den är trögflytande ur förpackningen.

Hur går ett viskotest till egentligen, någon som vet?

ilstallione skrev:
2294448 Pekar inte på enskilda fall men om det skulle vara så illa som en del skriver borde vi ha betydligt fler motorras hos dem som kör den oljan, speciellt de som kör luft/oljekylt borde inte klara sig många meter i sommarvärmen.
QUOTE]

Håller helt med om det du säger, jag vill gärna tro att deras olja är prisvärd och avvaktar som jag skrev ovan ett tag. Får jag inga kommentarer från frugan att den låter mer så kanske det t o m är normalt för den bilindividen som jag har kört så lite själv.

En sak som inte alls har med olja att göra men ändå visar att Biltema inte bara säljer skräp är deras fina hylsor, de är ju minst lika bra som Kamaza var när de blev så populära i början på 90-talet. De har också en ny momentnyckel som är mycket bra, samma typ kostar över 2 tusen på Järnia. Ytterligare exempel är stabilisatorer för krängningshämmare S60/70/80 för 240 kr paret, Volvo tar över 8 hundra spänn för samma som inte håller mer än ca 5 tusen mil och det gör säkert Biltemas också.

Sydney skrev:
2294434 Återkommer med info när OK-oljan är i, den kanske kallrasslar då med och i så fall måste jag för ordningens skull ge Biltema upprättelse. Vid närmare eftertanke erkänns, med viss motvilja, att jag tror mig ha hört detta förut på frugans bil men inte lika kraftigt som igår och på en S70 -98 som jag hade för många år sedan rasslade det alltid på samma sätt vid kallstart, fast mer ändå så man nästan vart orolig och den bilen hade bara gått ca 8 000 mil. Har nu själv en S60 T5 som är helt tyst i alla lägen trots 13 000 mil, så det är i vart fall inte normalt för denna motortyp att kallrassla. Den är också chippad, fast lite mer så man slipper vara långsammast i familjen :lol .

Efter en kopp stärkande kaffe inses att jag bör avvakta lite med oljebytet och se om frugan säger något om att bilen rasslar mer vid kallstart, hon är inte informerad än och är därför en bra och opåverkad bedömmare.
På s60:n sitter det mekaniska tryckare igen har jag för mig.
Tar du bort locket över tändstiften så sitter det en rad täckpluggar som vetter in mot kamkåpan så man kan kolla ventilspel.
Kamkåpan på dom motorerna är ju också kamaxelöverfall vilket gör att man måste ha den monterad för att kunna kolla ventilerna.

Vid förra oljebytet i MCn blev det Biltema racing. Har tidigare gått på svindyr Castrol olja men det tyckte jag kändes overkill på en 16 år gammal hoj. Har kört ett par hundra mil och har inte märkt någon som helst skillnad i uppstart, motorgång, växling.

När det gäller Volvo-bilar och sommardagar med 30+ grader så har jag varit med om att i princip nya bilar vägrar starta eller är mkt svårtstartade. Känns som mycket av problemen med missljud osv vid start i Volvo har mer att göra med "programvaran". Omprogrammering brukar lösa problemet. Sen måste man så klart som ni säger testa sig fram vilken viskositet som fungerar bäst för bil och klimat. Att bygga bilar som ska fungera i -30 till +30 grader måste ju rimligtvis innebära vissa komprimisser.

Förresten, vilken bensin kör ni på??? Kanske skulle börja jämföra??? :banana

Sydney skrev:
2294434 Återkommer med info när OK-oljan är i, den kanske kallrasslar då med och i så fall måste jag för ordningens skull ge Biltema upprättelse. Vid närmare eftertanke erkänns, med viss motvilja, att jag tror mig ha hört detta förut på frugans bil men inte lika kraftigt som igår och på en S70 -98 som jag hade för många år sedan rasslade det alltid på samma sätt vid kallstart, fast mer ändå så man nästan vart orolig och den bilen hade bara gått ca 8 000 mil. Har nu själv en S60 T5 som är helt tyst i alla lägen trots 13 000 mil, så det är i vart fall inte normalt för denna motortyp att kallrassla. Den är också chippad, fast lite mer så man slipper vara långsammast i familjen :lol .

Kloka tankar!
Det är inte alltid lätt att fastställa vad som är "normalt" när man inte har en säker referens!
Och att låta frugan vara opåverkad utan dina svavelosande eder var ju ett genidrag! Smart!
Men då är du å andra sidan utlämnad till frugans godtycke/motoröra! För:

1. Hon KAN höra det - men skita i det (tjejer är ofta inte motorhypokondriker)
2. Hon hör det inte, eller vet inte vad det är och ignorerer det som "ett billjud vilket som helst".
3. Hon hör det, vet vad det är, och slappnar av för att hon vet att det inte är farligt.
4. Hon har hört det förr och reagerar inte. (det har således gått bra förr)
5. Hon hör det - och rapporterar till dig.

Så i endast 1/5 av fallen kommer du få veta! :lol

sEiKo skrev:
2294466 På s60:n sitter det mekaniska tryckare igen har jag för mig.
Tar du bort locket över tändstiften så sitter det en rad täckpluggar som vetter in mot kamkåpan så man kan kolla ventilspel.
Kamkåpan på dom motorerna är ju också kamaxelöverfall vilket gör att man måste ha den monterad för att kunna kolla ventilerna.

Ska kolla men jag tvivlar starkt på att det är olika typer av tryckare på Volvos 5-cylindriga ALU-makiner.

Dr.Bike skrev:
2294492 Kloka tankar!
Det är inte alltid lätt att fastställa vad som är "normalt" när man inte har en säker referens!
Och att låta frugan vara opåverkad utan dina svavelosande eder var ju ett genidrag! Smart!
Men då är du å andra sidan utlämnad till frugans godtycke/motoröra! För:

1. Hon KAN höra det - men skita i det (tjejer är ofta inte motorhypokondriker)
2. Hon hör det inte, eller vet inte vad det är och ignorerer det som "ett billjud vilket som helst".
3. Hon hör det, vet vad det är, och slappnar av för att hon vet att det inte är farligt.
4. Hon har hört det förr och reagerar inte. (det har således gått bra förr)
5. Hon hör det - och rapporterar till dig.

Så i endast 1/5 av fallen kommer du få veta! :lol

Klarsynt påpekande, då har jag 80% chans att slippa grisa med ett oljebyte och kan ägna mig åt något roligare :hihi

jockesurf skrev:
2294476 ...
När det gäller Volvo-bilar och sommardagar med 30+ grader så har jag varit med om att i princip nya bilar vägrar starta eller är mkt svårtstartade. Känns som mycket av problemen med missljud osv vid start i Volvo har mer att göra med "programvaran".
Förresten, vilken bensin kör ni på??? :banana
Talade med en Volvomek efter ha hällt helsynt i min gamla häck. (11000mil..) och det tillkommit lite start-rassel
Han påstod att det t o m inträffat att enstaka Volvo inte startat alls pga total brist på olja i lyftarna = inget ventillyft.
Ett toleransproblem (?) sa han..

betr "bensin", det finns väl bara EN tillverkare i Sverige av "bensin" så varför bry sig? Skulle tro att placeboeffekten är hög i detta fallet.

Lade också helsyntet i en Mazda 626 2.0 16t - 88 och den knackade/rasslade inte i början men körde inte många hundra mil så kändes den helt slut :va - rasslade och knackade - bytte sedan till ngt annat och alla ljud försvann, detta var för ex antal år sedan men chansar ogärna - känns som det är fel ställe att spara pengar på?//R

Olja & Filter

Jag tror helt klart det beror på filtret :mad:

Har en Volvo 850 GLT (33000mil)själv och har kört på dom mesta oljorna (inkl olika viskositet :3freak det är en slitbil ju ) men den enda gången som jag hört slammer från lyftarna var när jag satte i Biltemas oljefilter , det är som det är sagt här att dom verkar sakna backfunktionen.
Jag kör nu med skitolja men med bra filter och då är det inga problem!
Handla filteret på Meca eller Mekonomen :banana

Last edited:
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2