Biltemas bromsbelägg?

Menar du inlägg 122 i denna tråd? Om ja, skuggorna jag nämner försvann i samband med tvätten; det var bara bromsdamm.

Njae, alltså en kollega (och medlem på detta forum) sade till mig senast idag att han aldrig i helvete skulle sätta biltemabelägg på hojjen efter att han sett bilder på hur en skiva var gravt spårad och i stort förstörd av belägg från biltema här på forumet.

Blev lite förundrad hur det skulle gått till men tänkte att det är ju bara för mig att jämföra med mina och se...
Skulle bara söka på biltema och belägg så skulle jag hitta tråden direkt enligt killen.
Letade över en timme och hittade inte en bild på en skiva skadad av biltemabelägg... :va
 
Jag kör med biltema belägg på min gixxer k3 och än så länge efter 300mil har jag inte märkt nån skillnad på slitage jämfört med racebeläggen som satt på innan.
 
Njae, alltså en kollega (och medlem på detta forum) sade till mig senast idag att han aldrig i helvete skulle sätta biltemabelägg på hojjen efter att han sett bilder på hur en skiva var gravt spårad och i stort förstörd av belägg från biltema här på forumet.

Blev lite förundrad hur det skulle gått till men tänkte att det är ju bara för mig att jämföra med mina och se...
Skulle bara söka på biltema och belägg så skulle jag hitta tråden direkt enligt killen.
Letade över en timme och hittade inte en bild på en skiva skadad av biltemabelägg... :va

.. eller så tyckte han att det var onödigt dumt att chansa, med tanke på dom små skillnaderna i pris, och de minst sagt skilda åsikterna i (bland annat) den här tråden (i synnerhet om deras beteende under hårdare körning).

Det är ganska många som har ganska mycket dåligt att säga om dom beläggen. Själv gillar jag ju biltemas olja, depåstöd, osv, men just dom beläggen håller jag mig borta ifrån.

Satt du verkligen en timme och googlade ett gammalt foruminlägg om bromsbelägg? När du har ett highscore att slå? :krama
 
.. eller så tyckte han att det var onödigt dumt att chansa, med tanke på dom små skillnaderna i pris, och de minst sagt skilda åsikterna i (bland annat) den här tråden (i synnerhet om deras beteende under hårdare körning).

Jag vet inte vad du refererar till för beteende, jag har inte märkt några problem varken på hojjen, BMWn eller Volvon. Jag vet inte heller vad du menar med att chansa, för allt jag vet så kan det vara en lika stor chansing att använda "orginalbelägg" som biltema eller annan 3epartsbelägg.
Varför chanse med Hondabelägg när jag får bättre bett i biltemabelägg är ett lika relevant påstående.

Det är ganska många som har ganska mycket dåligt att säga om dom beläggen. Själv gillar jag ju biltemas olja, depåstöd, osv, men just dom beläggen håller jag mig borta ifrån.
Det är ganska många som har ganska mycket dåligt att säga om hifikablar som inte har guldpläterade kontakter också, det innebär absolut ingenting.

Satt du verkligen en timme och googlade ett gammalt foruminlägg om bromsbelägg?

Ja, du sade att det var lätt att hitta bilderna och jag ville posta bilderna på mina skivor "side-by-side" så det fanns något jämförelsematerial.
Inte bara en post på någons trötta bromsskivor.

När du har ett highscore att slå? :krama
:mad: Är ju skitdrygt att slå det!
Över 1100meter är ju galet svårt, var uppe i 1055 på kvällen här!
Varning, det är ett jävla knarkspel!
http://www.adamatomic.com/gravity/
:huvet
 
Nej, det är väldigt sällan täckningsbidraget styr priset hos slutkund :fakta Titta på VAG-koncernen, Skoda Fabia och VW Polo är samma bil, men det skiljer uppåt 60 000kr i pris, för att folk "vet" att VW är bättre, och glatt köper en Skoda med VW-dekaler för nästan 50% högre pris.
Det sades en gång i tiden att Ericsson T28 kostade 150 kr att tillverka, trots att den kostade 5-6000kr i affären. Just enbart för att folk var villiga att betala det för den.

det är just därför priset på 1000cc maskinerna har ökat från 136k på Fireblade till 156k .. inte för att det har kostat lite extra med ABS-systemet. Folk är villiga att betala mer.
 
det är just därför priset på 1000cc maskinerna har ökat från 136k på Fireblade till 156k .. inte för att det har kostat lite extra med ABS-systemet. Folk är villiga att betala mer.

Å de är därför de är smart å kolla in biltema tråden om man ska köpa nå...
 
Jo nu när jag ser kurvan så jaa .. självklart är det en stor faktor. Å andra sidan vet vi att tillverkare som t.ex. Arai väljer att ha olika prissättning beroende på lokala förhållanden. Hursomhelst tvivlar jag på en prissänkning till 2010
 
Du tror inte det här har med saken att göra då?
http://www.valutor.se/JPY

Fast å andra sidan går inte priset ner när JPY går ner, där finns stora marginaler att ta av som importör så de skulle kunna behålla priset om de bara ville....

UT från fabriksdörren i Japan kostar en ny XYZRR 1L kostar med dagens valutakurs kring 60kkr. Med frakt till sverige, tull och moms så har du en cykel på gatan i Sverige för 85 000 SEK. Så att det är såå snålt med marginal som handlare/importör är bara BS.....

Priset vi får betala är vad marknaden är beredd att betala och inget annat....
 
Fast å andra sidan går inte priset ner när JPY går ner, där finns stora marginaler att ta av som importör så de skulle kunna behålla priset om de bara ville....

Mja, prisförändringen lär hamna på nästa års modell i så fall.
Betvivlar att tillverkarna köper och beräknar in produktionsmaterial i framtiden.

UT från fabriksdörren i Japan kostar en ny XYZRR 1L kostar med dagens valutakurs kring 60kkr. Med frakt till sverige, tull och moms så har du en cykel på gatan i Sverige för 85 000 SEK. Så att det är såå snålt med marginal som handlare/importör är bara BS.....

om man bara slänger på momsen på 60KSEK så har vi 75KSEK.
Någon tusing till i tull och så har vi dist och handlares marginal, 85KSEK låter inte särskillt orimligt, faktiskt riktigt billigt. Men du kanske inte menar ut från fabrik utan ut från butik?
Låt oss anta att in är 80KSEK och ut är 90KSEK, lite drygt 10% marginal.
Finns det någon branch som klarar sig på det?

Priset vi får betala är vad marknaden är beredd att betala och inget annat....
Självklart inte, jag tror inte någon tillverkare säljer för under TB för att "marknaden" kräver det. Om de gjorde det skulle jag inte vilja äga andelar i företaget. Däremot finns det ju företag där fok är mer än villig att betala mer för just deras produkter än andras enbart för varumärkets skull.
Sporthojs medlemmar brukar ju ofta referera till: Man får vad man betalar för :tummenupp
 
Nu har jag konsulterat lite roadracingprofeter i ämnet bromsar.

Mina skivor har blivit "tallriksformade" pga överhettning.

Cykeln, en CBR 600 har orginal Honda bromsskivor. Cykeln har endast använts till att tävla med eller gått bandagar. Jag har använt flera olika "pirat" belägg så som Carbone Lorraine mm.

Allt hände under pass fyra på mittsverige banan i fredags. Under pass tre körde jag slut på de gamla beläggen och bytte till Biltemas belägg. På 5e varvet bromsade jag om Mr Banåkning på sin Super Mono på bakrakan. Jag hade en konstig känsla i bromsen vid inbromsningen efter start-målrakan. Den känslan förstärktes i nästa höger. I den lilla inbromsningen vid E4a svängen var känslan påtaglig och jag slog av lite. Inbromsningen mot chikanen tog bromshandtaget i styret. Jag haltade in i depån och fungerade inte bromsarna alls.

Därefter gick det knappt att putta cykeln för hand och jag fick köra in den i bussen.

Jag fick lossa oken för att lyckas lasta av cykeln!!

Skivorna ser faktiskt ut som tallrikar. Om man lägger en skiva på arbetsbänken så är bromsytan galet konvex, ungefär 6mm.

Så: Aldrig problem tidigare. Bytte till biltemas belägg och: en hel massa j-a problem.

Men det är ju som sagt bara min åsikt. Jag tycker ni ska prova själva.......

Verkar mycket konstigt att det ska bero på bromsbeläggen att dina skivor överhettade.
Om man tittar på det hela lite mer teoretiskt ska motorcykelns rörelse-energi överföras till värmeenergi. För att bromsarna ska bli varmare med biltemabeläggen måste antingen motorcykeln köras fortare eller bromsas in på kortare "tid". Värmeenergin kan inte komma ifrån nått annat. Slutsatsen borde vara att du körde mycket fortare och bromsade mycket hårdare eller hade annliggande broms.

Att skivan slog sig skulle ioförsig kunna bero på ojämn värmefördelning, typ att en kloss ger mer friktion än den andra och värmen sprider sig ojämnt i skivan men det låter lite osannolikt. (Rätta mig gärna om jag har fel)

Ska tillägga att jag inte heller gillar biltema efter att köpt en hel del reservdelar som varit rena skräpet. Men ibland hittar man nått som faktiskt är prisvärt.
 
Last edited:
Har ej läst hela tråden men kan säga att Biltemas klossar funkar perfekt på min cross. Kör på bana och jag tycker att de håller lika länge och har lika bra bromseffekt som andra dyrare märken. Ja, jag kommer fortsätta köpa deras i fortsättningen.
 
Varning! Köpte Biltemas bromklossar i panik på semestern då Jag drabbats av akut metal skrik (från skrik plattorna) & ingen "riktig" mc butik fanns inom en 10 mils radie. Efter exakt 2½ månader återkom metal skriket vid inbromsning dvs. klossarna var nedslitna nästan till metallen. De gamla klossarna höll i 1½ säsong. Båda klossarna utsattes för samma körstil/påfrestning.
Köp biltema om du är redo för byte var annan månad annars satsa på kvalitet (inte nödvändigtvis synonymt med original)
Hojen är en Busa körstilen lugn landsvägs körning utan packning/böna (på bönpallen)
 
Last edited:
Varning nr 2. Efter att ha kört ned beläggen (biltema) var bromsskivorna förstörda från att ha varit släta fick dom djupa repor ca 5-10 repor i båda skivorna ½-1 mm djupa. Rättelse från tidigare inlägg det var ca 2-3 mm kvar av båda beläggen innan jag bytte. Det som lät var skrik plattorna. Skivorna var hela efter att original klossarna tog slut men förstörda efter biltemas. Pris ca 10 000kr att byta + nya bromsbelägg
Så låt inte snålheten bedra visheten. Köp inte biltemas bromsbelägg till en Sport/tourer, sporthoj.

PS. Efter att läst tidigare inlägg på denna tråd ska Jag lägga upp bilder på mina förstörda skivor både skitiga & rentorkade för att en gång för alla visa alla biltemas försvarare att beläggen är skit & då riktar jag in mig på just beläggen & inte hela sortimentet.

PS. 2 Jag driver en reklamation mot Biltema i detta ärende & kommer att löpande redovisa hur Biltema hanterar sina reklamationer. Fråga - är det fler som drabbats PM á Mig så kan vi föra en gemensam aktion/grupptalan vilket alla skulle tjäna på.
Hittills har jag bara talat med reklamations ansvarige på Biltema i Botkyrka men det var goddag yxskaft Nästa led blir A.R.N. för att ev. tvingas stämma företaget till Tinget.
Mitt mål är att hjälpa/varna andra från att drabbas av samma missöde som Jag dvs. låt inte snålheten bedra visheten - köp kvalitet, bojkotta Biltemas broms klossar. Får Biltema tillräckligt med offentlig kritik agerar dom - jag lovar. I slut änden kan detta leda till att företaget byter leverantör & det blir en win - win situation för alla:tummenupp
 

Bifogat

  • CIMG0705.jpg
    CIMG0705.jpg
    237.9 KB · Visningar: 96
  • CIMG0706.jpg
    CIMG0706.jpg
    231.2 KB · Visningar: 109
  • CIMG0707.jpg
    CIMG0707.jpg
    235.8 KB · Visningar: 92
  • CIMG0708.jpg
    CIMG0708.jpg
    232.9 KB · Visningar: 110
  • CIMG0709.jpg
    CIMG0709.jpg
    223.7 KB · Visningar: 101
Last edited:
Hur hade du tänkt bevisa att det var just var beläggen som skapade reporna och inte smuts eller grus som lagt sig mellan?

Varning nr 2. Efter att ha kört ned beläggen (biltema) var bromsskivorna förstörda från att ha varit släta fick dom djupa repor ca 5-10 repor i båda skivorna ½-1 mm djupa. Rättelse från tidigare inlägg det var ca 2-3 mm kvar av båda beläggen innan jag bytte. Det som lät var skrik plattorna. Skivorna var hela efter att original klossarna tog slut men förstörda efter biltemas. Pris ca 10 000kr att byta + nya bromsbelägg
Så låt inte snålheten bedra visheten. Köp inte biltemas bromsbelägg till en Sport/tourer, sporthoj.

PS. Efter att läst tidigare inlägg på denna tråd ska Jag lägga upp bilder på mina förstörda skivor både skitiga & rentorkade för att en gång för alla visa alla biltemas försvarare att beläggen är skit & då riktar jag in mig på just beläggen & inte hela sortimentet.

PS. 2 Jag driver en reklamation mot Biltema i detta ärende & kommer att löpande redovisa hur Biltema hanterar sina reklamationer. Fråga - är det fler som drabbats PM á Mig så kan vi föra en gemensam aktion/grupptalan vilket alla skulle tjäna på.
Hittills har jag bara talat med reklamations ansvarige på Biltema i Botkyrka men det var goddag yxskaft Nästa led blir A.R.N. för att ev. tvingas stämma företaget till Tinget.
Mitt mål är att hjälpa/varna andra från att drabbas av samma missöde som Jag dvs. låt inte snålheten bedra visheten - köp kvalitet, bojkotta Biltemas broms klossar. Får Biltema tillräckligt med offentlig kritik agerar dom - jag lovar. I slut änden kan detta leda till att företaget byter leverantör & det blir en win - win situation för alla:tummenupp
 
Satt precis och funderade på:
"Var är Ozzi när man behöver honom" ;).

Ärligt talat, jag tycker inte skivorna ser speciellt slitna ut. Kan vara fotona som ställer till det men ska du driva ett fall till ARN borde du nog snarast ta bättre bilder så man ser det ev. onaturliga slitaget.
 
Satt precis och funderade på:
"Var är Ozzi när man behöver honom" ;).

Ärligt talat, jag tycker inte skivorna ser speciellt slitna ut. Kan vara fotona som ställer till det men ska du driva ett fall till ARN borde du nog snarast ta bättre bilder så man ser det ev. onaturliga slitaget.

Hej
Jag håller med om att fotona inte är bra, de visar inte djupen av spåren; men mitt trumfkort är att klossarna ser lika dana ut d.v.s. de har smulats sönder & stora bitar lossnat med följd att de har en ojämna yta med toppar & dalar som passar i spåren på skivorna.
vidare har jag besiktigat skivorna före & efter på en auktoriserad Suzuki verkstad samt en oberoende som neutral referens, båda säger att skivorna är slut.
Det som gör mig extra förbannad är att slitaget på hela skivan varit extremt & att tjockleken nu ligger under godkänt, från att innan, inte varit i närheten av att vara nedslitna.

Hur hade du tänkt bevisa att det var just var beläggen som skapade reporna och inte smuts eller grus som lagt sig mellan?

När Biltema´s kundansvarige (efter mycket tjat) såg skivorna & beläggen hamnade inte bevis bördan på mig utan de skulle skicka beläggen på en sk. teknisk undersökning för att undersöka varför de smulats sönder.
Något som får mig att tro att de vet att att de inte håller hög kvalitet på alla i en serie bromsbelägg samt att de troligen kommer att erbjuda mig en kontant uppgörelse för att slippa ARN.
 
Last edited:
Back
Top