Biltemas överkroppskydd

Ingen erfarenhet av det själv men nog funkar det säkert för lättare marksyningar. dock inget jag skulle vilja ha på mig om jag går av i högre farter.

Nu byter ju Biltema leverantörer ungefär lika ofta som många byter skor. Så du kan ju hoppas på det bästa.
För när den testades för några år sedan av en MC-tidning var omdömet att jackan som skydden satt på var för sladdrig.
Dvs, skydden åkte runt och kunde inte förväntas sitta där de skulle. Vid en vurpa.
För skydden satt ju inte rätt från början en gång.
Men som sagt, Biltema byter leverantörer, så ta du och prova jackan.
Så märker du ju själv om du kan förvänta sig att skulder och armbågsskydd finns på plats om/när du lägger dig.
CE godkännandet innebär att skydden uppfyller skyddskraven i nån CE-norm.
Inte att skydden sitter på plats......när de behövs.
Tänk på att plocka ut befintligt ryggskydd och komplettera med ett L2 godkänt ryggskydd.
Hade det varit ett L2 ryggskydd i jackan så hade Biltema inte missat skriva ut det....

Last edited:
Har nån tidigare variant från Biltema. Funkar bra för cross och enduro iaf. Har inte provat att vurpa på asfalt än, men jackan känns rätt gedigen så jag har hyfsat förtroende för den.

Sett och pillat lite på deras nya blå, det du länkar till. Bättre än deras gamla. Skulle säga att det är ganska motsvarande de flesta billigare likt 24mx Twenty eller Fox Titan Sport. Passformen i sig är nog viktigare än skydden, såvida det handlar om CE-klassade plastskydd. Med en skaljacka av MC-sort så är det garanterat ett bättre skydd än någon sladdrig textiljacka med inbyggda skydd. Åk och prova.

Kör med Biltemas ryggskydd, så det är ju inte riktigt samma sak, men personligen tycker jag att det andas väldigt dåligt. Är det uppåt 25 grader så blir jag sjukt svettig om ryggen så jag kan tänka mig att en jacka av det där slaget lär vara ännu varmare om det nu inte har blivit bättre.

De tar smällar, men funkar inte alls mot att glida på asfalt.
Vilket gäller alla såndär skyddsjackor. Komplettera med en kevlarjacka/tröja eller något sånt över, eller lev med potentiell asfaltseksem vid marksyning.

De tar smällar, men funkar inte alls mot att glida på asfalt.
Vilket gäller alla såndär skyddsjackor. Komplettera med en kevlarjacka/tröja eller något sånt över, eller lev med potentiell asfaltseksem vid marksyning.

Köpte idag ett ordentligt skinställ med skydd i, bara ryggskydd som fattas nu annars har jag allt :banana

Köpte idag ett ordentligt skinställ med skydd i, bara ryggskydd som fattas nu annars har jag allt :banana

Gott! :D Det är skönt att ha ett skinnställ på kroppen när man åker asfaltskana. :fakta
Fast, det kan vara rätt skönt med något för lugna, svala turer i gassande sol med, nån sommar när det är sligt iaf. :hihi

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti