Biltemaolja i framgaffeln?

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Måste byta tätningar i gaffelbenen, och skall ändå förbi biltema en sväng innan dom stänger ikväll.

Är biltemas framgaffelolja ökänd för att vara helt värdelös eller är det som vanligt med biltema en rätt ok olja i anonym förpackning?

Det är i min R1 2001 framgaffel med original kompressions och returdämpning men hårdare fjäder som går som både pendlarhoj och banhoj.

Tänkte köra med 5W
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-kemikalier/Smorjmedel/Gaffelolja-SAE-5-36961/

Jag vet att det finns minst ett par sporthojsprofiler som säkert kan få ut något vettigt ur biltemas datablad :-)

Oljans hållbarhet över tid är inte högt prioriterad. Bara en tidsfråga innan jag ger efter för köpsuget och mot bättre vetande slänger ut ytterligare några tusenlappar på en gammal hoj utan värde och monterar in bättre dämpningsventiler i gaffeln.
 
Jag använder den oljan med framgång. Har labbat lite med 10w och ibland blandat i 5w.
 
Jag vill minnas att just den här frågan var uppe för någon månad sedan. Jag svarar samma sak som då - viskositetsindex är jämförbart med många billigare "märkesoljor" men långt ifrån de bästa gaffeloljorna på marknaden (lågt viskositetsindex innebär att oljans viskositet och därmed framgaffelns dämpning ändras mycket mellan kall och varm temperatur). Sedan blir jag orolig då man uppger väldigt stora områden för respektive viskositet. De intervall man anger ger helt olika dämpning beroende på om man befinner sig i den nedre eller den övre delen av intervallet. Om man inte har bättre kontroll på sin process så är jag inte imponerad.
 

Jo för att det där händer ju direkt med fel olja i gaffel.

För gatåka duger det nog med Biltema åt de flesta. Men Biltema byter ju leveratör lite då och då med resultatet att fjädringen ändrar karaktäristik mot "förra gången". På en banhoj där man testat fram rätt inställning för respektive bana så är det ju lite trist att få allt testarbete spolierat bara för att Biltema behagat byta till en leverantör som har annan viskositet.

Sen vet jag inte hur mycket man känner av friktionsskillnaden mellan olika oljor men det kan säkert Alatalo svara på även om han inte nämnde nåt om det ovan? Kanske försumbart?
 
Last edited:
Sen vet jag inte hur mycket man känner av friktionsskillnaden mellan olika oljor men det kan säkert Alatalo svara på även om han inte nämnde nåt om det ovan? Kanske försumbart?

Olika framgaffeloljor orsakar olika mycket friktion i bussningar, tätningar och andra rörliga delar. Dyra oljor innehåller oftast fler friktionssänkande tillsatser jämfört med billiga oljor och detta kan orsaka friktionsskillnader av en magnitud som helt klart är kännbar. Inte bara för en känslig testförare utan också för glada amatörer.

Jag har gjort mängder med grundliga analyser av konkurrent såväl som eftermarknadsoljor och har därför en hyfsat bra uppfattning om hur de flesta framgaffel- och stötdämparoljor fungerar. Dock aldrig någon olja direkt från Biltema, men förmodligen på flera oljor från deras leverantörer.

Någon kanske uppfattar följande som smygreklam, men det är ändå sanning - vill man ha den värsta framgaffeloljan som finns (för roadracing och gatcyklar) så köper man Öhlins 1309. Ingen annan framgaffelolja erbjuder bättre viskositetsindex, lägre friktion eller bättre kompatibilitet med gummiprodukter. Den oljan finns i alla Öhlins MotoGP-framgafflar och den sitter också i samtliga Öhlins OEM och eftermarknads framgafflar. Har man absolut något emot produkter från Ö-företaget så finns en Motul-olja som inte är mycket sämre. Alla andra på marknaden förekommande oljor är tyvärr betydligt sämre, av en magnitud som jag bedömer som märkbar. En olja med samma beskrivning som Biltemas datablad skulle aldrig accepteras av Ö-företaget. Viskositetsindex är för lågt och de uppgivna viskositeterna har alldeles för stort toleransområde.
 
Last edited:
Vad för skillnad kan man förvänta sig av att köra på 1313 istället för 1309?

Upptäckte just, efter koll på dunken pga. denna tråd, att jag fått fel dunk när jag beställde...1313 istället för 1309, stort snyggt Ö på den iaf........

Haft problem med justeringen, ett klick på ena comp-ventilen har gått från mjuk till stötig, att som instruktionen säger "dra 2 klick för att testa och finjustera sen med 1" är omöjligt då den blir "okörbar" då.

Även haft problem att få gaffeln att sträcka ut vid påslag, släpper jag returen så mycket att han styr blir han nästan ohanterbar när jag släpper bromsen istället, är ju även lite dumt i nedlägg med om det skulle få för sig att släppa fram med...

Nu har jag tidigare sorterat detta under "original-gaffel, beränsningar" , ska jag fortsätta med det eller har skillnaden i olja en påverkan här?
 
1313 är en gammal framgaffelolja som (vad jag vet) inte längre säljs. Jämfört med 1309 så är den lite mer trögflytande, har lite sämre viskositetsindex och lite högre friktion.
 
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter, för jag och säkert flera andra har varken möjlighet eller kunskap till att göra något liknande test. Eller förstå oss på olje djungeln där ute:fyllisar:fyllisar
 
Bra info, tack.
En annan fråga Alatalo, är funktion och täthet etc lika bra om en dämpare monteras upp och ner?
 
Bra info, tack.
En annan fråga Alatalo, är funktion och täthet etc lika bra om en dämpare monteras upp och ner?

Hade trådens rubrik i huvudet och tänkte först att du tänkte vända en gaffel vilket inte alls funkar men du syftar på en vanlig trycksatt stötdämpare?

Funktion påverkas inte direkt eftersom ingen gas och olja är totalt separerat i en dämpare. Du får dock ett litet problem att det lättare samlas smuts på tätningen vilket nog minskar livslängden. Hur mycket beror väl på hur du kör och hur bra du tvättar. Vissa dämpare har dessutom en täckbricka med bara ett hål före själva tätningen och en sådan lär samla på sig smuts oavsett hur flitigt du tvättar.

Bilstötdämpare har ofta kolvstången uppåt men dessa brukar istället ha ett ytterhölje som glider ner utanpå cylindern och håller smuts borta från att samlas på tätningarna på det viset.

På min skoter från 1994 sitter av någon anledning framdämparna upp och ner och det har funkat i 20 år och okänt antal mil men miljön är relativt ren vintertid. Gissar på att de konstruerat fel och när allt var klart har de upptäck att gasbehållaren bara får plats med dämparen upp och ner. Eller kanske de konstruerat för någon snikigare dämpare och sedan. En miss är det i alla fall för gasbehållaren sitter väldigt oskyddat hängande halvvägs under bärarmarna.
 
Ja en vanlig trycksatt Öhlinare, ej TTX.
Den sitter uppåner nu i ett bygge, men jag funderar på att vända den rätt men bara om det finns vinster.
(förutom att den ofjädrade vikten ju är högre nu)
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top