Biltemahjälm klottestad?

Jag köper möjligtvis en sådan när min nuvarande Xr1000 gått hädan.

Personligen tror jag inte det kostar 3000kr att tillverka en hjälm som är säker, ej heller tror jag på devicen "dyrast är säkrast".

"Endast du kan avgöra vad ditt huvud är värt..."
har jag ändrat till:
"Endast jag kan avgöra vad en hjälm rimligtvis ska kosta att tillverka"
Glasfiberhjälm med EPS-inreding fyller mina behov

Jag litar på att eftersom den är godkänd så uppfyller den de basala kraven på säkerhet, troligtvis med mycket god marginal.
Märkeshysterin och indoktrineringen va konsumenter är brutal. Jag väntar bara med spänning på första hjälmen från louis vitton...

Om du klotat med hjälmen så täcker hemförsäkringen det, fick precis veta att jag får plocka ut en ny XR-1000 utan att betala nånting :)

Nja, den är bara gammal...

Jag är inte missnöjd med min xr1000. Hade jag blivit erbjuden en gratis hade min dag blivit lyckad. Tyvärr är det ålderskäl som gör att jag måste se mig om efter en ny.

Är det värd 3.500kr i inköp? Tyvärr inte, finns andra hjälmar som ger mer för pengarna.

Oavsett hur bra/dålig en hjälm är, så måste den passa. Om den kostar 6000:- eller 800 på Biltema spelar ingen roll. Mao, det är bättre med en bra passform på Biltema än en för stor Märkeshjälm.

Men visst någon procent hårdare smäll kanske den dyrare hjälmen skyddar huvudet ifrån.

Mats

Hjälmar, granskar man dem lite nogrannare så är det ju bara sketen frigolit under det fina tyget. Dyra hjälmar, finare tyg, bättre sömmar, bättre ventilation, bättre visirmekanism, finare lack. Mer tror jag inte skiljer dem åt.

Passformen är nog 99% avgörande på hur bra hjälmen skyddar eller inte.

Om någon nu vill åka med så får de stå för hjälm själva. Passform och storlek är så olika från person till person så det är inget jag vill lagerföra.

Men om man bara vill ha en hjälm till passagerare enbart för att det är lag på hjälm så fungerar biltemahjälmen ypperligt. Den är ju märkt och godkänd.

Om någon nu vill åka med så får de stå för hjälm själva. Passform och storlek är så olika från person till person så det är inget jag vill lagerföra.

Men om man bara vill ha en hjälm till passagerare enbart för att det är lag på hjälm så fungerar biltemahjälmen ypperligt. Den är ju märkt och godkänd.

Köpte en Biltemahjälm till frun. Hon åker med sällan/ibland och kunde inte med en "riktig" integralhjälm (lätt klaustrofobisk), så det fick bli en öppen, trots mina varningar om mer skydd med integral. Jag kunde inte heller motivera ekonomiskt en 2000-3000kr-hjälm för en som åker med kanske en handfull gånger per säsong.

Såg till min förvåning att Biltemas hjälmar görs i (tre?) olika skalstorlekar för att få en bättre passform. Hur många dyra märkeshjälmar gör så?

Inredningen såg ok ut, lite strävt tyg kanske, men annars ok.

Det enda "påkostade" hon gick med på att köpa i övrigt var skyddsjackan "Racing", också från Biltema. Hennes skinnställ är ärvt och skydden på axlar, armbågar, knän och höfter är av typen skumplastpadding... Billiga skydd är bättre än inga skydd alls. Skyddsjackan sitter iaf perfekt på henne, tajt och täcker mycket bra.

Skydden och hjälmen är CE-märkta. Ser inte vad mer man kan göra ändå.

Har nån sett sajten http://sharp.direct.gov.uk/?

Min egen Caberg Justissiom GT har fler stjärnor än exvis Shoei RX-7 som är mångdubbelt dyrare. Pris säger inget om skyddsverkan.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025