Biltemahjälm klottestad?

NATP

Not A Team Player
Gick med
26 Jan 2009
Hoj
Suzuki GSF 600 Bandit -98, yamaha dt 125, R1 -03
Tjena

Någon som har koll på om denna hjälm http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=137009 har blivit testad av någon mc-tidning, säkerhetsorginasation elelr myndighet?

Funderar på att köpa en ny hjälm att ha när jag skjutsar folk. Om denna hjälm duger skulle det vara klart prisvärt.

Skulle även vara jäkligt intressant med ett test mellan denna hjälm och en tio gånger så dyr en.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=178563&highlight=biltemahj%E4lm

En lätt sökning ger mången svar :tummenupp

Generellt så verkar uppfattningen vara att man får det man betalar för.
Vad det gäller Biltema så har dem många bra produkter men halten av måndagsexemplar är något högre än om du köper ett mer accepterat märke.

Min åsikt: Satsa några kronor till och få en något bättre hjälm. Man måste inte köpa det dyraste men inte heller det billigaste, var rädd om skallen!

Ursäkta om jag låter som en moraltant nu men så här tänkte jag när jag inhandla en extra hjälm.

När det gäller hjälm åt den som sitter därbakpå så ska du tänka så här. Skulle jag vilja använda den hjälmen när jag kör? Om du inte skulle vilja det så skulle jag inte köpa den! Hjälm är en billig livs försäkring så jag skulle inte köpa en billig hjälm spec inte från biltema. Dom må fungera superbra men måndags ex finns det många av. Köper man en dyrare hjälm (bra tillverkare) Så är chansen mycket större att hjälmen fungerar som den ska vid ev krock.

Tja. Den är ju ECE godkänd och då ska den vara ungefär lika bra som dom flesta andra hjälmar vad avser skydd mot smällar i huvudet.
Dock tyckte nog jag att visirmekanismen och reglagen för ventilation kändes lite tveksamma samt att den inte är förberedd för pinlock eller liknande. så jag skulle inte välja den till mig själv som skall köra men om det är för att någon enstaka gång skjutsa någon så funkar den säkerligen.
Annars är ju ett alternativ att själv byta hjälm lite tidigare och på så sätt få en bra hjälm som passagerarhjälm.

Om du hade tänkt skjutsa olika personer så fungerar den säkert lika bra som andra hjälmar som inte sitter bra på olika huvuden :)

Hellre köpa en medium och en large för billiga pengar än att köpa en dyr Large... ;)

Är dem godkända enligt gällande normer är passform viktigare. DET är däremot en billig livförsäkring. Lookie lookie no saerskriwning.

Ursäkta om jag låter som en moraltant nu men så här tänkte jag när jag inhandla en extra hjälm.

När det gäller hjälm åt den som sitter därbakpå så ska du tänka så här. Skulle jag vilja använda den hjälmen när jag kör? Om du inte skulle vilja det så skulle jag inte köpa den! Hjälm är en billig livs försäkring så jag skulle inte köpa en billig hjälm spec inte från biltema. Dom må fungera superbra men måndags ex finns det många av. Köper man en dyrare hjälm (bra tillverkare) Så är chansen mycket större att hjälmen fungerar som den ska vid ev krock.

ni som säger att det är bättre o lägga nåra kr till...hur vet ni att den hjälmen är bättre då?

"vanliga" plasthjälmar kan kosta en tusing lätt.
biltema är fiber för lägre peng.
"alla" säger ju att glasifiber är bättre. men de är väl alltid bättre med dyrare el? alltså är plasthjälmen bättre då?

om man går in och köper en fiber för 1500 spänn som annars är de billigaste. är de den sämsta i den klassen då?

ni som säger att det är bättre o lägga nåra kr till...hur vet ni att den hjälmen är bättre då?

"vanliga" plasthjälmar kan kosta en tusing lätt.
biltema är fiber för lägre peng.
"alla" säger ju att glasifiber är bättre. men de är väl alltid bättre med dyrare el? alltså är plasthjälmen bättre då?

om man går in och köper en fiber för 1500 spänn som annars är de billigaste. är de den sämsta i den klassen då?
Självklart är det så.Finns det någon svindyr replicalack bör man givetvis välja den framför en enfärgad också:rolleyes:

Tror någon på fullt allvar att man skulle få sälja hjälmar enl ece som är måndagsex?

Det slutade med att jag köpte en.

Innermaterialet kändes robust, tjockt och bra, möjligen lite för mjukt för en riktigt hård krash (alltså huvudet kommer trycka ihopp materialet för fort).

Yttermaterialet är ju jäkligt svårt att utala sig om, förhoppningsvis demoleras det vid en normalhård markträff. (vilket jag antar att den gör eftersom det är glasfiber, i alla fall om det är någolunda likt polyester/glasfibermatte-blandningen man fixar båtar med)

Får ta och vurpa när jag skjutsar någon så jag kan återkomma med resultat :tummenupp

Jag köper möjligtvis en sådan när min nuvarande Xr1000 gått hädan.

Personligen tror jag inte det kostar 3000kr att tillverka en hjälm som är säker, ej heller tror jag på devicen "dyrast är säkrast".

"Endast du kan avgöra vad ditt huvud är värt..."
har jag ändrat till:
"Endast jag kan avgöra vad en hjälm rimligtvis ska kosta att tillverka"
Glasfiberhjälm med EPS-inreding fyller mina behov

Jag litar på att eftersom den är godkänd så uppfyller den de basala kraven på säkerhet, troligtvis med mycket god marginal.
Märkeshysterin och indoktrineringen va konsumenter är brutal. Jag väntar bara med spänning på första hjälmen från louis vitton...

dom gångerna hjälmen räddar ens liv tror jag det räcker med i stort sett vilken hjälm som helst...

Det slutade med att jag köpte en.

Innermaterialet kändes robust, tjockt och bra, möjligen lite för mjukt för en riktigt hård krash (alltså huvudet kommer trycka ihopp materialet för fort).

Följande text hittade jag på en hemsida för en försäljare av MC-utrustning:

"Dyrare hjälmar har ofta high-tech material typ CoolMax som erbjuder komfort utöver det vanliga. De billigare hjälmarna har oftast en enklare tyginredning med begränsad livslängd."

Gissa vad det är för material i biltema-hjälmen? :hihi

Följande text hittade jag på en hemsida för en försäljare av MC-utrustning:

"Dyrare hjälmar har ofta high-tech material typ CoolMax som erbjuder komfort utöver det vanliga. De billigare hjälmarna har oftast en enklare tyginredning med begränsad livslängd."

Gissa vad det är för material i biltema-hjälmen? :hihi

Jupp
Det är EPS-inredning, med CoolMax...

:tummenupp

Tror någon på fullt allvar att man skulle få sälja hjälmar enl ece som är måndagsex?

ECE 22.05 är ju en skyddsnorm(=lägsta nivå) som hjälmen ska uppfylla och där ingår T.ex. inte skyddsförmåga mot sidan av huvudet dvs. sk. "potthjälmar" klarar denna norm.

Så svaret är JA på din fråga, billiga märken kan vara lika bra som måndagsexemplar av vissa dyrare konkurrenter.

Det har också visat sig när man granskat testresultat att många dyra märkeshjälmar faktiskt klarar högre över normen än billigare okända märkeshjälmar gör.
Tyvärr innebär det inte alltid att de är bättre!!!

Last edited:
ECE 22.05 är ju en skyddsnorm(=lägsta nivå) som hjälmen ska uppfylla och där ingår T.ex. inte skyddsförmåga mot sidan av huvudet dvs. sk. "potthjälmar" klarar denna norm.

Så svaret är JA på din fråga, billiga märken kan vara lika bra som måndagsexemplar av vissa dyrare konkurrenter.

Det har också visat sig när man granskat testresultat att många dyra märkeshjälmar faktiskt klarar högre över normen än billigare okända märkeshjälmar gör.
Tyvärr innebär det inte alltid att de är bättre!!!

Poängen med ece 22.05 är att där ingår oberoende stickprovskontroller ur varje produktionsbatch så sannolikheten att en Biltema ECE 22.05 hjälm är ett måndagsex ser jag inte som större än att en whatever mellanprishjälm skulle vara månadsex.....

Sen säger mycket riktigt ECE22-05 inte sådär jättemycket om hur bra hjälmen är i övrigt då kraven inte är jättehöga. Där finns säkerligen bättre hjälmar ur skyddsynunkt men biltemavarianten är inte något måndagex til äggskal som går i 1000bitar direckt när den får se asvalt......

Poängen med ece 22.05 är att där ingår oberoende stickprovskontroller ur varje produktionsbatch så sannolikheten att en Biltema ECE 22.05 hjälm är ett måndagsex ser jag inte som större än att en whatever mellanprishjälm skulle vara månadsex.....

Sen säger mycket riktigt ECE22-05 inte sådär jättemycket om hur bra hjälmen är i övrigt då kraven inte är jättehöga. Där finns säkerligen bättre hjälmar ur skyddsynunkt men biltemavarianten är inte något måndagex til äggskal som går i 1000bitar direckt när den får se asvalt......

Det var väl det som var skillnaden mellan 22.04 och 22.05 att man faktiskt tar stickprov i varje batch, så visst har det blivit bättre.
Problemet från början var ju just att beroende på vilket land som uppfyllt normen så var det lite si och så med kvaliteten.

Men i 99 fall av 100 så är inte hjälmen avgörande för vilka skador folk får vid olyckor.
Jämför gärna med bilsporten i sverige där vi haft häftiga diskussioner om en hjälms skyddförmåga och undersökningar i olycksstatistiken visade 2-3 huvudskador och 100-110 nackskador på totalt 150 olyckor.
Där skulle vi tjäna på om de använt en cykelhjälm istället.
Särskilt som den ena av skaderapporterna för huvudskadan i beskrivningen började:

Jag skulle rikta framskärmen med släggan och såg inte Kalle som smugit sig upp bakom mig........

Det var väl det som var skillnaden mellan 22.04 och 22.05 att man faktiskt tar stickprov i varje batch, så visst har det blivit bättre.
Problemet från början var ju just att beroende på vilket land som uppfyllt normen så var det lite si och så med kvaliteten.

Men i 99 fall av 100 så är inte hjälmen avgörande för vilka skador folk får vid olyckor.
Jämför gärna med bilsporten i sverige där vi haft häftiga diskussioner om en hjälms skyddförmåga och undersökningar i olycksstatistiken visade 2-3 huvudskador och 100-110 nackskador på totalt 150 olyckor.
Där skulle vi tjäna på om de använt en cykelhjälm istället.
Särskilt som den ena av skaderapporterna för huvudskadan i beskrivningen började:

Jag skulle rikta framskärmen med släggan och såg inte Kalle som smugit sig upp bakom mig........

När det gäller bilsporten, så är olyckorna lite annorlunda. Där är föraren ofta fastsänd med ett 6 punktbälte och brukar bli kvar i förarstolen under hela olycksförloppet. Föraren brukar också vara "innesluten" i en skyddsbur.

MC olyckan där lämnar föraren sitt fordon i ett tidigt skede och slår i samt bromsas upp av föremål på marken.

En stor skillnad mellan dyra "RR-hjälmar" och billiga hjälmar brukar vara komforten i landsvägfart. Ljudnivå och drag runt ansiktet.
Den billiga hjälmen passar ofta bättre som moppehjälm där dessa egenskaper saknar betydelse.

Last edited:
jag har en Biltemahjälm i min andra uppsättning av kläder som lånas ut till de som entrar bönpallen..

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025