Biltema vattenpumpssmöjrning!

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Körde runt halva Skåne igår för att hitta bladmått med rättstorlekar, vilket slutade med att jag hade köpt en gummihammare samt vattenpumpssmörjning på Biltema! :huvet Det står inte på flaskan hur stor del vatten/smörjning man ska ha. Någon som vet!?

nä jag vet inte men jag har även en fråga om kylarvatten måste man köpa något speciel glykål och destilerat vatten eller hur är det??

korpe skrev:
nä jag vet inte men jag har även en fråga om kylarvatten måste man köpa något speciel glykål och destilerat vatten eller hur är det??
Man bör alltid ha någon form av additiv i kylarvattnet för att förhindra korrision (stavning)och vattenpumpshaveri. Detta kan vara vattenpumpsmörjning eller glykol man köper på macken. De flesta glykoler på marknaden kan man hälla i sin motor då de är godkända för alumotorer.
Det händer dock att glykolerna inehåller ämnen som är fientliga mot toppackningare etc i hojmotorer så därför rekomenderar jag att man använder additiv från tillverkare med motorcykelanknytning ex motul eller RedLine.
Man bör dessutom alltid blanda med destilerat vatten för att minimera risken för avlagringar i kylsystemet

Kanske ska tillägga att det är till en rejshoj, så det blir ingen glykol utan bara vatten...

Borsiin skrev:
Man bör alltid ha någon form av additiv i kylarvattnet för att förhindra korrision (stavning)och vattenpumpshaveri. Detta kan vara vattenpumpsmörjning eller glykol man köper på macken. De flesta glykoler på marknaden kan man hälla i sin motor då de är godkända för alumotorer.
Det händer dock att glykolerna inehåller ämnen som är fientliga mot toppackningare etc i hojmotorer så därför rekomenderar jag att man använder additiv från tillverkare med motorcykelanknytning ex motul eller RedLine.
Man bör dessutom alltid blanda med destilerat vatten för att minimera risken för avlagringar i kylsystemet
Det kan man glömma på racerbanor. Glykol är förbjudet.

oscar skrev:
Körde runt halva Skåne igår för att hitta bladmått med rättstorlekar, vilket slutade med att jag hade köpt en gummihammare samt vattenpumpssmörjning på Biltema! :huvet Det står inte på flaskan hur stor del vatten/smörjning man ska ha. Någon som vet!?

Bakom etiketten står det hur du skall blanda. Alltså två lager, dra upp första lagret. Öh ... fattar du vad jag menar ? :D

/benfre

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back