Biltema skruvutdragare ?

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Ngn som testat biltemas skruvutdragare & känner till dess kvalitet?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...ragare/Skruvutdragarsats-25-delar-2000024141/

Superhärdat & alldeles för hårt & sprött & bara knäcks??? är vad jag är orolig för.
Det sista jag önskar är att få rester av utdragaren kvar i skruven, skulle bara försvåra en uroperation av skruven.

Annars finns samma sak på Mekonomen av märket Facom, ser ganska likt ut men är för mig helt okänt, är en tusing dyrare än Biltema, ngn som vet ngt om detta kit eller vet ngt om Facoms kvalitet rent generellt?

Vad jag skall göra är att plocka ut en avdragen M6 cylinder/pinnbult i grabbens Yamaha Slider,

Facom är historiskt sett ett dunderkvalitetsmärke.

Fast vem vet i dagens läge när det gäller varumärken, egentligen... De säljs ju fram och tillbaka, så man vet ju knappt nåt längre.

Gamla anrika CEJ t.ex. är ju bara ett varumärke för en annan tillverkare numera. Bahco ägs av Snap-On och tillverkas i Portugal, o.s.v.

Jag skulle testa Biltemas utdragare i ditt fall även om jag själv hellre hade lagt dit en mutter (M7 el. M8) och svetsat genom hålet med MIG med ganska hög ström.

Om du märker att bulten sitter som tusan underlättar det om du värmer ordentligt utanför skruven med en liten gasolbrännare, typ sådan som används för att bränna socker på Pannacotta.

M6 och dra ut verkar svårt. Du kan ju max borra 3,5-4mm och sen få borret centrerat.......
Enklast om brottet ligger "ytligt" är att lägga en mutter uppepå och sen migga fast den och pinnskruven, värmen gör att det släpper i gängorna oxå, men om pinnskruven har dragits i botten och sen lite till så har du ett större projekt. Wish you luck :hej

Jag chansar nog på biltemas iaf, om man tittar på bilderna ser grejorna exakt lika ut, det är bara plastlådan som ser liiiite annorlunda möblerade ut.

Vettig svets är inget jag har tillgång till så det hoppar jag över.

Jag TROR & hoppas att stumpen inte sitter så hårt, de övriga pinnbultarna som jag tog bort för att förbättra arbetsutrymmet satt inte så jäkla hårt, drog med polygrip & utan att tokdra lossnade de med ett litet klick.

M6 svårt & pillrigt, ja visst men iaf värt ett försök, om det misslyckas lir det en pillrig utoperation med hjälp av en Dremel & efter det en Helicoil insatsgänga, det går men är lite tidsödande, har iaf lyckats med detta på en avgasbult tidigare, då iofs på en M8 där ett ridgid verktyg havererade i skruven vilket försvårade det hela, därav min fråga om verktygets kvalitet, vet hur extrajävligt det blir med härdat stål i skruven.

Det är inga problem att borra i en M6 skruv. Först ser man till att den är plan mitt på och sedan gör man ett körnslag mitt i och använder en ny skarp borr av bra kvalité.

Det finns special helicoil kallat twincerts om du har oturen att få hålet onödigt stort för en M6-insert, fick en sån lösning på min kart förra milleniet

Biltemasatsen fungerar bra för mig. Den har hjälpt mig stt få ur ett antal skruvar som dragits av. De runda delarna är styrhylsor till olika storrlekar så man borrar rakt i mitten sen slår man in pinnen och drar loss.

På så klena dimensioner brukar jag borra ett hål och slå in en Torxbit, mycket billigare.

Är nog mycket bättre med keysert isf så får man "riktiga" gängor.
Helicoil är bannemig en billig nödlösning när man stött på keysert, fast dom är iof dyra som fan.

Jag chansar nog på biltemas iaf, om man tittar på bilderna ser grejorna exakt lika ut, det är bara plastlådan som ser liiiite annorlunda möblerade ut.

Vettig svets är inget jag har tillgång till så det hoppar jag över.

Jag TROR & hoppas att stumpen inte sitter så hårt, de övriga pinnbultarna som jag tog bort för att förbättra arbetsutrymmet satt inte så jäkla hårt, drog med polygrip & utan att tokdra lossnade de med ett litet klick.

M6 svårt & pillrigt, ja visst men iaf värt ett försök, om det misslyckas lir det en pillrig utoperation med hjälp av en Dremel & efter det en Helicoil insatsgänga, det går men är lite tidsödande, har iaf lyckats med detta på en avgasbult tidigare, då iofs på en M8 där ett ridgid verktyg havererade i skruven vilket försvårade det hela, därav min fråga om verktygets kvalitet, vet hur extrajävligt det blir med härdat stål i skruven.

Facom är historiskt sett ett dunderkvalitetsmärke.

Fast vem vet i dagens läge när det gäller varumärken, egentligen... De säljs ju fram och tillbaka, så man vet ju knappt nåt längre.

Gamla anrika CEJ t.ex. är ju bara ett varumärke för en annan tillverkare numera. Bahco ägs av Snap-On och tillverkas i Portugal, o.s.v.

Köpte en verktygsvagn Facom med tillhörande mejslar, hylsor, nycklar u name it för ca 8 år sedan jag började mitt jobb. Har blivit mycket skruvande och det är SUPERkvalitet! Inte nämnvärt dyrare än bacho, tengtools eller annan skit. Rekommenderas starkt! :tummenupp

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back