Biltema på en sporthoj ?

Har Statoil Mc-olja? Biloljan på macken får vilken mc-koppling som helst att slira som snor på en teflonpanna ( utom möjligen Ducatis traktorkoppling :näsblod ).

Orkar inte leta upp tråden men det finns bilder på mc-skivor som blivit nersvarvade av Biltemas bromsbelägg. Inlägget och bilderna i den tråden fick mig att slänga Biltema beläggen i sophinken direkt.

Ja det finns säkert någon som fått sina skivor förstörda efter att ha bytt belägg. Frågan är väl då om det är beläggen eller monteringen det är fel på. Har man inte fått i beläggen rätt så kan man tveklöst förstöra skivorna oavsett belägg. Jag vet att det finns en del som säger att Biltemas belägg är skit men faktum är att många kör på belägg från samma tillverkare men med annan etikett på och då heter dom Goldfren istället.

Ja det finns säkert någon som fått sina skivor förstörda efter att ha bytt belägg. Frågan är väl då om det är beläggen eller monteringen det är fel på. Har man inte fått i beläggen rätt så kan man tveklöst förstöra skivorna oavsett belägg. Jag vet att det finns en del som säger att Biltemas belägg är skit men faktum är att många kör på belägg från samma tillverkare men med annan etikett på och då heter dom Goldfren istället.

Känns litegrann som att man vill skylla en klantig montering av bromsklossar på Biltema snarare. Men det är min gissning.

Pga av deras olja? Vad baserar du det på?

Om du inte har hällt i en rent felaktig olja har jag svårt att tro det eftersom även deras oljor uppfyller de krav man kan ställa på dom med råge.

Har du läst dessa trådar?
Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL1
Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL2

För så fort jag bytte till biltema så rasa motrn. Den gick bra innan och 3 varv med biltema olja i hojen så PANG så total nöp den och blev väääldgt dyrt.
Nej har inte läst/sett dom trådarna, ska kolla dom nu :tummenupp

Det är inte en fråga om att använda undermånliga grejor.

Det är just det som Biltema har. Dom har återkallat leksaker som barn kvävs av, röd etanol med metanol i (just det, ta en sup o bli blind/död vettja :hihi ), takboxar som rent av utgjort trafikfara, ryggskydd som inte håller kraven (iofs fick provarna fel storlek men den var ändå usel).

Finns även fall med cykelmodeller som tappat delar mitt i körningen (?), oljefilter till MC som inte passat (ex BMW 1100), fälgar till bilar om inte är dimensionerade för bilens vikt (ex vw t4)

Sedan har dom ju X antal fall på ARN där dom ersatt kunder för undermålig underhållsinformation (batterier, färgburkar etc). Deras högtryckstvätt fick sämst betyg av GD, där 80% av effekten var borta redan efter några timmar. Deras vedklyvar lovade ett tryck på 4,9 ton men tester visade att den precis kom upp till 2,6 ton, helt sjukt.

Idén med en lågpriskdja som Biltema är bra, men med så otroligt mycket undermåliga och defekta produkter har jag svårt och tro att dom tar befintliga kvalitetsprodukter och sätter egen logga på dom. Kvalitetsprylar kostar mer, så enkelt är det, även om en del prylar kostar överpris pga märket. Men självklart måste dom ha många produkter som funkar också, annars skulle dom konkat för länge sen.....

Det är just det som Biltema har. Dom har återkallat leksaker som barn kvävs av, röd etanol med metanol i (just det, ta en sup o bli blind/död vettja :hihi ), takboxar som rent av utgjort trafikfara, ryggskydd som inte håller kraven (iofs fick provarna fel storlek men den var ändå usel).

Finns även fall med cykelmodeller som tappat delar mitt i körningen (?), oljefilter till MC som inte passat (ex BMW 1100), fälgar till bilar om inte är dimensionerade för bilens vikt (ex vw t4)

Sedan har dom ju X antal fall på ARN där dom ersatt kunder för undermålig underhållsinformation (batterier, färgburkar etc). Deras högtryckstvätt fick sämst betyg av GD, där 80% av effekten var borta redan efter några timmar. Deras vedklyvar lovade ett tryck på 4,9 ton men tester visade att den precis kom upp till 2,6 ton, helt sjukt.

Idén med en lågpriskdja som Biltema är bra, men med så otroligt mycket undermåliga och defekta produkter har jag svårt och tro att dom tar befintliga kvalitetsprodukter och sätter egen logga på dom. Kvalitetsprylar kostar mer, så enkelt är det, även om en del prylar kostar överpris pga märket. Men självklart måste dom ha många produkter som funkar också, annars skulle dom konkat för länge sen.....

Men det är ju inte sant, klyschan dyrt=bra trodde jag var överspelad.
Självklart finns det mycket skit på BT men det gäller att plocka de bra sakerna.

I dont need no stinkin oil for my clutch :)

deras bromsklossar e skit, dom försvann direkt till och med på min sletna 125a

Biltema ÄR skit rakt igenom den som tror något annat bör ta sig en rejäl funderare.

Kan köpa en Kina-fiddy för 5-6k och tävla mot en suzuki 125:a för 40k?

Biltemaskiten görs i kina, allt är skit :yoparty

Han har väl rätt i att det aldrig har hänt att märkesvarorna tillverkas i Kina, eh, nä vänta nu... :va

För så fort jag bytte till biltema så rasa motrn. Den gick bra innan och 3 varv med biltema olja i hojen så PANG så total nöp den och blev väääldgt dyrt.

Nu var det iof mest 4-takts olja dom diskuterades, om man så byter till en skitkass olja så lär inte hojen kunna gå upp i rök på tre varv, då är det nog snarare intressant vilken olja man kört på tidigare...

Fast du kanske kör 2-taktare att döma av bilden din? Den oljan har jag aldrig testat och kan därför inte uttala mig om, och där _skulle_ taskig olja kunna visa sig snabbare (men jag är ganska skeptisk till att ens en kass olja skulle totalhaverera en tidigare fungerande kolv så snabbt, skiten var nog påväg oavsett).

Men deras 4-taktsolja för mc har fungerat en massa tusen mil för mig i diverse fordon och gjort två av dom mer lättväxlade än det som låg i tidigare... det räcker som bevis för mig.

Last edited:
Men det är ju inte sant, klyschan dyrt=bra trodde jag var överspelad.
Självklart finns det mycket skit på BT men det gäller att plocka de bra sakerna.

Jag sa inte att dyrt = bra. Däremot sa jag att kvalitetsprodukter kan säkert kosta lite mer än just BT-priser. Och visst är det så att man bör vara lite vaken när man handlar där. Därför är det bra att folk informerar om både bra och dåliga inköp därifrån.

Känns litegrann som att man vill skylla en klantig montering av bromsklossar på Biltema snarare. Men det är min gissning.

Precis min mening. Personligen har jag testat olika fabrikat av bromsbelägg på bilar genom åren och visst har det varit skillnad men inga har förstört skivorna. Det som varit skillnad har varit hur mycket dom tål innan bromsarna mattas.
Med andra ord. Olika belägg sliter säkert olika mycket på skivorna men det är inte att likna vid en svarv. Den stora skillnaden är att ett sämre belägg gör att bromsarna mattas tidigare när man belastar dom hårt.

Fan, ring Sverker på Plus, jag tror du har ett case......or not.

Crossar skär, och för mig har det, precis som för dig alltid skett helt plötsligt!

Ok. Dom allra flesta kedjor som säljer leksaker har vid något tillfälle blivit tvungna att återkalla en leksak på grund av kvävningsrisk, ögon son lossnar på nallar eller annat. Så det argumentet håller inte. Det visar bara att biltema inte är bättre än exempelvis Toys'r'us och vad dom nu heter vilket ingen heller påstått.

T-röd är väl inte direkt avsedd för att dricka men dom återkallade den i alla fall på grund av förgiftningsrisken. Ganska bra gjort om du frågar mig. Dom kunde ju ha valt att ta den billiga vägen. Klistra på en extra varningsetikett och sälja i alla fall för det den egentligen skall användas till funkar den ju till även med lite metanol i.

Cyklarna som säljs är inte färdigmonterade. Det innebär att alla skruvarna inte är åtdragna. Jag har själv köpt en cykel från Biltema och den har fungerat helt felfritt utan några andra åtgärder än smörja kedjan (Efter att jag monterat ihop den. Visst, jag tänker inte hävda att den är på något sätt bra jämfört med en kvalitetscykel men det funkar att cykla några kilometer till jobbet.

Oljefilter som inte passar och fälgar som inte klarar din bils vikt är just det som är nackdelen. Du får själv kolla i rekommendationstabeller och leta reda på vilken del som skall passa och ibland stämmer det inte. Har du plockat en del enligt deras rekommendationstabeller och det inte passar så kan du lämna tillbaka den eftersom deras tabell då är fel. Vad gäller fälgarna så är det ditt ansvar som bilägare att du har fälgar och däck som klarar din bils vikt. Det kan dom inte ta hänsyn till eftersom vikten varierar beroende på utrustning mm. Jag har själv det problemet med min bil att jag får vara noggrann med vilka däck jag tar för att dom skall klara bilens vikt.

Visst det är dåligt att dom anger en felaktig kraft i vedklyven men frågan är ju egentligen hur bra alla andra är. Jag tror inte att exempelvis Clas Ohlson eller Jula är så enormt mycket bättre även om det naturligtvis inte är OK med grejor som inte uppfyller angivna specar.

Grejorna Biltema säljer är inte alltigenom kvalitetsprylar. En del är faktiskt skit. Det kan jag hålla med om. En del är märkesprylar som etiketterats om. Det har väl att göra med lite hur dom kan få tag på grejorna. Finns det någon som tillverkar en enormt billig pryl vilket ofta är fallet med elektronik så tar dom säkerligen den. Finns det inte vilket oftare är fallet med saker som tillverkas av ett färre antal så blir dom mer eller mindre tvungna att köpa lite dyrare grejor och etikettera om.

Visst är det så att en bättre produkt kostar lite mer att tillverka men det måste inte innebära att den automatiskt är mycket dyrare i affären. Det beror lite på hur stor kaka man lagt på i de olika mellanleden från fabrik till butik.

Det mesta som finns på Biltema kan man med lite omdöme avgöra om det kommer från en renommerad tillverkare eller om det är rent utsagt skit. Är du osäker så fråga någon eller välj ett annat fabrikat

Biltema ÄR skit rakt igenom den som tror något annat bör ta sig en rejäl funderare.

Kan köpa en Kina-fiddy för 5-6k och tävla mot en suzuki 125:a för 40k?

Biltemaskiten görs i kina, allt är skit :yoparty

Jo. Jag är också lite skeptisk till kinaprylar men faktum är ju att en många tillverkare även av kvalitetsprylar lagt ut delar av sin tillverkning till låglöneländer som kina och indien så om man skall blåvägra saker som gjort i dom länderna så kommer det att bli väldigt svårt att köpa något alls.

Prova Biltemas Bromsklossar på min Gsx-r 750 har kört 65 mil och dom gnisslar och tjuter ! Är nästan pinsamt i stan ! Känns som man ska hålla sig till riktiga delar !!

// Fredrik

Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...