Biltema motorcykeldolly - erfarenhet

blysläden

Kör gärna många mil men bana är roligast
Gick med
10 Oct 2006
Hoj
En liten Honda och en stor Yamaha.
Någon som köpt denna motorcykeldolly som man ser på högersidan av sporthoj(reklam).

82-801_m.jpg

Länk till prylen.

http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Motorcykeldolly-82801/

Verkar praktiskt att kunna flytta runt hojen i garaget utan att göra det vanliga fram-och-tillbaka rullandet.

Finns även en liknade produkt för de som har centralstöd.
Någon som köpt den?

Har en kompis som är nöjd med denna.
Men inte säker på att han köpte sin på den länken.
Var något med verktygshuset har jag för mig.
Ser ut att vara samma Dolly dock.

Inte svar på din fråga men iaf... :)

Har en kompis som är nöjd med denna.
Men inte säker på att han köpte sin på den länken.
Var något med verktygshuset har jag för mig.
Ser ut att vara samma Dolly dock.

Inte svar på din fråga men iaf... :)

Intressant med andra alternativ. Lite annorlunda med en hel skena.
Åsikter och tips är toppen :tummenupp
Hellre nu än när jag köpt...

Finns det hojar som inte har sidostöd? Trodde det var nåt enbart 70-talsmopeder drogs med...

Biltemas modell känns bättre/smidigare än verktygsbodens variant då jag inte behöver ställa hela dollyn framför hojen utan kan skjuta in dollyn under hojen och rulla upp hojen. Kräver mindre utrymme för att köra upp och av den från dollyn. Såg att den var för sidostöd och inte garagestöd/mekstöd.
Ingen som har köpt/provat den?

Jag har deras garageplatta (tror jag den heter). Funkar kanske på betong men är helt omöjlig att rulla på Asfalt. Låsanordningen är rätt kass också och plattan är så dumt konstruerad att det är mkt svårt att få upp hojen.

Är det samma typ av hjul på dollyn du kollar på så kan du glömma att rulla på Asfalt åtminstone.

Jag har deras garageplatta (tror jag den heter). Funkar kanske på betong men är helt omöjlig att rulla på Asfalt. Låsanordningen är rätt kass också och plattan är så dumt konstruerad att det är mkt svårt att få upp hojen.

Är det samma typ av hjul på dollyn du kollar på så kan du glömma att rulla på Asfalt åtminstone.

Är det denna produkten du har
82-541_m.jpg

Länk till biltemas hemsida:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Garageplatta-centralstod-82541/

Funderara på att köpa båda. Är hjulen av bra kvalité? Att det inte går att rulla på asfalt - beror det på hjulens storlek eller på annat. Tänker bara använda den i garaget men bra att veta. Vad gör det svårt att få upp hojen på centralstödet, förutom låsanordningen. Hur fungerar låsanordningen? Är plattan högt ovan markplan - är det det som gör hojen svår att få upp på centralstödet? En av mina stora funderingar angående denna plattan är just höjden ovan mark och hjulen. Bäst vore om man kunde sänka plattan ner till marken, hoppades att spaken var till detta. Bäst att fråga någon som äger en, chansen att någon på biltema har en hemma är inte stor.

Last edited:
Jag har en sådan.
Hjulen är av typen släta metallhjul och kunde därmed varit bättre. Jag måste ställa dollyn mot en väg eller liknande som stoppar den när jag ska få upp hojen. Den gör dock sitt jobb och underlättar när jag ska få ut och in hojen framför bilen. Jag kan tänka mig att det skulle underlätta med en smidigare hoj och bättre hjul men man kan ju inte få allt för de pengarna. :)

Last edited:
Är det denna produkten du har

Länk till biltemas hemsida:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Garageplatta-centralstod-82541/

Funderara på att köpa båda. Är hjulen av bra kvalité? Att det inte går att rulla på asfalt - beror det på hjulens storlek eller på annat. Vad gör det svårt att få upp hojen på centralstödet, förutom låsanordningen. Hur fungerar låsanordningen? Är plattan högt ovan markplan - är det det som gör hojen svår att få upp på centralstödet? En av mina stora funderingar angående denna plattan är just höjden ovan mark och hjulen. Bäst vore om man kunde sänka plattan ner till marken, hoppades att spaken var till detta.

Japp den har jag, och asfalt i garaget.. Lägger ut ett stolskydd i hårdplast så går det att knuffa med mycket våld. Säkert inga problem på ett rengjort betonggolv. Hjulen är av plast vill jag minnas.

Det är svårt att få upp hojen av två anledningar, det är liten plats att pricka in mitt feta stöd på och det är inte helt ovanligt att dollyn glider iväg, trots att den är "låst". Ju högre markfrigång desto mer fel hamnar ju centralstödet. Försök dra upp en sänkt hoj på centralen så fattar du vad jag menar (min är inte sänkt, det djävlas ändå med dollyn), hög markfrigång är inget man vill ha mer av än vad som är nödvändigt.

Själva låsningen består i en hävarm som tvingar upp hjulen i luften. Hävarmen hänger och släpar i backen när du kör runt med dollyn. Vetef-n hur dom tänkt där eller om jag inte begriper något. Använder dollyn enbart vid vinterförvaring och min förra hoj hade inget centralstöd och den förrförra bytte jag in innan vintern. Så plattan skall användas först i år och jag har bara gjort en liten test med den.

Biltema är inget postordervaruhus så har de ingen hemma be att dom tar hem en så att du kan kolla själv (för nu orkar jag inte skriva mer :näsblod ). Fanns i lager i mitt biltemavaruhus.

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...