Biltema MC-olja, Racing 15W-40

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Jörgen Karlsson og dere andre, vi har hatt mange sånne diskusjoner i Norge også. Mange er skjeptiske på Biltemas produkter, men jeg har nå kjørt ca. 100000km med Blackbirden min og mye av dette med Biltemas helsyntetiske mc-olje. Ingen ulyder i motor eller oljeforbruk og iridium-pluggene som dere sikkert vet. ikke tåler noe sotlag er helt rene når jeg skiftet dem etter 48000km. Bruker samme oljen også på Firebladen.

Man skall icke... äh. Läs oljetrådarna. :mattias
 

Okej

Folkilsk
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Södra Halland
Hoj
Moddad XJ600s
Skulle vara intressant å höra ifall någon kan bevisa att de fått problem
med hojen (eller nått annat motorfordon för den delen) som kan härledas till biltemas oljor och ifall det problemet bevisligen aldrig skulle uppstått med någon "finare" olja.
Fast det lär väl aldrig hända...
 

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Busa
Efter att läst i alla oljetrådarna som dyker upp med jämna mellanrum så har iaf jag bestämt mig för att köra på Biltemas olja i fortsättningen. Innan har jag kört vidare på dyra oljor då folk som borde veta bättre än mig har sagt det.

Undrar nu om det finns nån som läser detta som faktiskt har fått ett motorras efter att kört med biltema en längre tid? Jag har sett jättemånga skriva "jag har kört med Biltema jättelänge utan nåt problem". Finns här ingen som varit med om motsatsen? Och som vågar avslöjja det här till på köpet. hehe.
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Biltema 15W-40 funkar ju då, den täcks in av det angivna spannet.

/J

Nu känner jag mig bra dum igen :huvet men va betyder den första siffran (i praktiken)?
Fick biltemas nya katalog idag. Tänkt köra 15W-40 då jag haft de tidigare och de funka fint. Men nu ser jag att de kommer med en 10W-40 som ju står specad på min hoj. Dock kommer de inte innan maj :gnissla Värt o vänta med att byta eller va är igentligen skillnaden?

/Rookie :näsblod
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Finns Biltemas racingolja även på 20 L dunk ? Annars köper man Q8 SBK Racing billigare ....
 

Ess2

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
Flera
Nu känner jag mig bra dum igen :huvet men va betyder den första siffran (i praktiken)?
Fick biltemas nya katalog idag. Tänkt köra 15W-40 då jag haft de tidigare och de funka fint. Men nu ser jag att de kommer med en 10W-40 som ju står specad på min hoj. Dock kommer de inte innan maj :gnissla Värt o vänta med att byta eller va är igentligen skillnaden?

/Rookie :näsblod

om det är 10 eller 15W har ingen praktisk betydelse för Dig om Du kör sommartid (10W oljan är lite tunnare när den är kall)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nu känner jag mig bra dum igen :huvet men va betyder den första siffran (i praktiken)?
Fick biltemas nya katalog idag. Tänkt köra 15W-40 då jag haft de tidigare och de funka fint. Men nu ser jag att de kommer med en 10W-40 som ju står specad på min hoj. Dock kommer de inte innan maj :gnissla Värt o vänta med att byta eller va är igentligen skillnaden?

/Rookie :näsblod

Den första siffran angre viskositeten när oljan är "kall", eller rättare sagt 40C grader varm. Den sista siffran, 40 i ditt fall, anger viskositeten när oljan är varm, eller 100C för att vara exakt. Så har man tex en hoj som frikopplar dåligt när den är kall, så att det smäller när man lägger i ettan, då är det tex bättre att välja en 10W-40 än en 15W-40. Men i övrigt så är det marginell skillnad, inget att bry sig om.

Man använder olika skalor, så tro inte att en 15W-40 är tunnare när den är kall än när den är varm.Mäter man viskositeten i SI-enheten mm2/s så är förstås alla oljor trögare när de är kalla än när de är varma.
 

blå1

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2010
Ort
E-tuna
Hoj
R1 turbo
Min banhoj har gått på biltemas olja, viseligen bytts den offta men de är en 600cc med 118 whp och den har nog gått värre än de föesta gat hojar går,
 

nextpeanut

Landsherre
Gick med
11 Feb 2011
Ort
Gävle
Hoj
CBR F4I Stunt
Ja kör du på Castrol gps kan du ju säga hejdå till din koppling! Likaså med Castrol Power 1 Racing, kopplingen är verkligen heeeelt död efteråt! :rofl
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top