Biltema Litiumbatteri

intressant , vilken styrka behövs för en ktm 1290 måntro ....

Jag har svårt att se att deras skulle vara sämre än nåon annans , 2.5kg är inte fy skam får då kan jag fortsätta med räksallad på burgarna :banana

Biltemas Lithiumbatteri, är det LiFEPO4 eller LiCoO2 eller LiMnxNiy.... eller

Det har redan påpekats att Lithium Ion beteckningen kan användas om alla laddningsbara Lithiumbatterier.
Men av någon anledninge har Biltema valt att märka sitt Lithiumbatteri med beteckningen Lithium Ion. Vad är då skillnaden mellan olika Lithium batterier?

LiFePO4 är säkra, kan inte fatta eld, inte explodera. Klarar mer än 2000 standard laddning/urladdnings cykler
Li-Ion som vanligen betecknar LiCoO2 eller LiMnxNiy.... kan fatta eld, ska placeras i brandsäkert hölje och hanteras av proffs. Klarar mer än 500 standardladdnings/urladdningscykler.
http://www.batteryspace.com/lifepo4cellspacks.aspx
http://www.all-battery.com/lifepo4battery.aspx
http://www.all-battery.com/li-polifepcm.aspx

Biltema påpekar att det ska användas en särskild Lithiumbatteriladdare.
Kanske för att Lithiumbatterier inte tål överladdning på samma sätt som Blybatterier.
Dvs, det är viktigt att hojen /eller batteriladdaren aldrig laddar batteriet till högre spänning än vad batteriet tål.
Läser man den här tråden för LiFePO4 så är det många som rekommenderar max 14,4 Volt.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?245064-Shorai-LiPo-batteri-%E4r-det-bra

Och använd inte en gammal dum laddare. Dessa består av en transformator följd av likriktare.
Och ger en pulserande likspänning. Med medelvärdet 11,3 Volt. #
Och toppspänningen 17,2 Volt. ##

Dvs ett Litiumbatteri skulle pga av obefintliga förluster kunna laddas till toppspänningen 17,2 Volt. Och förstöras.
Om man inte sitter som en hök med Voltmeter och av bryter laddning. Vid tex 14 Volt. Det finns ju inget behov av att hålla ett Lithiumbatteri fulladdat.
I motsats till blybatteri som mår bäst fulladdat.

# Medelvärde 11,3 Volt. Mätt med en digital voltmeter. På min
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/E...or/Batteriladdare-612-V-400500-mA-2000017815/
## Toppspänning 17,2 Volt. Mätt med en digital voltmeter. Och en kondensator på 270uF mellan batteriklämmorna. Kondensatorn laddas upp till toppspänning.
Och kondensatorladdningen räcker för att driva den digitala Voltmetern. Tills nästa likspänningspuls.

Last edited:
Shorai har inget batteri på 14Ah, de uppger inte ens Ah på sina batterier. De använder istället sitt egna påhittade mått A/Hr Pb Eq. Tillverkare som hittar på egna mått för att lura oinsatta kunder får inga pluspoäng i min bok, eftersom de vägrar uppge riktiga siffror antar jag att alla deras batterier är på 0,1Ah

Riktig så illa är det inte: "The internal "completely discharged" capacity of a Shorai LFX is 1/3 the rated "PBeq" capacity".

Det finns de som avverkat 4 st Shorai, har erfarenhet av LiFePO4

Råkade hamna på Jörgens tråd. Fin Lördags Morgonunderhållning.
Som vanligt. :)
Sida 164, Inlägg # 4894 fram till #4906, här presenteras lite erfarenheter av olika batterier.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?148665-Byggtr%E5d-quot-J%F6rgens-Sportster-quot/page164
Att LiFePO4 tex gillar att vara varmare än +25C, helst inte under +25C utesluter ju mina gathojar direCt.
Vill ju att hojen ska starta efter jag hälsat på en kompis även när det är +5C utomhus.
Att CCA data på LiFePO4 är nått helt annat än CCA data på ett Yuasa blybatteri.
Och inte till det bättre.
I varje fall om Lithiumbatteriet inte är varmt.....

Last edited:
Biltema valt att märka sitt Lithiumbatteri med beteckningen Lithium Ion.

Kan inte vara något annat än LiFePO4, eller någon annan variant av LiFe. Det är enda litium som jobbar inom rätt spänningsintervall för att kunna ersätta ett 12V-blybatteri. 4st LiFe-celler i serie har ca 13V nominell spänning, och 14,4 - 15V fullt laddat. Går inte att få till liknande intervall med kemier som har 3,6 - 3,8V nominellt per cell. Då skulle det krävas tre och en halv cell i serie. 24V bly går att ersätta med 7 celler i serie, däremot.

Alla moderna elbilar har litium med omkring 3,7V nominell spänning, så jag tror inte att de kemierna automatiskt är "farliga", medan LiFe är "säker". Utan jag tror detta mer handlar om kvalitetstänket och renheten under tillverkningen. Nissan Leaf har "påsceller", d.v.s det som kallas LiPo. Påsarna är buntade 4 och 4. I de första årsmodellerna låg buntarna i robusta och tätade plåtlådor. På senare årsmodeller är lådorna helt öppna, för bättre kylning, och har väldigt tunn plåt. Endast inkapslingen runt hela batteripacket är tät. Om LiPo automatiskt vore "farlig" skulle man inte kunna bygga på det sättet.

Du har troligen rätt.
För visserligen skulle man kunna ha 4 Litium-Ion celler i serie. Och inte ladda dem med mera än 14,4 Volt.
(Vad generatorn ger på min Triumph)
Dvs 3,6 Volt/cell Men blir då kapaciten så låg så det kanske inte räcker för att starta motorn?
Jämfört med LiFePo4.
Extrapolerar jag tabell 2 så skulle ju 3,6Volt laddspänning som mest ge ca 45% av max kapacitet.
Troligen mindre.
http://batteryuniversity.com/learn/article/charging_lithium_ion_batteries
Men det kanske inte har någon betydelse för ett Startbatteri ??????

Det som talar för Litium Ion är
Alla moderna elbilar har litium med omkring 3,7V nominell spänning
för då blir slutsatsen att Lithium Ion är billigare än LiFePO4, har lägre inköpskostnad.
Och är det nått många gillar så är det lågt pris.
Och klarar 4 Lithium Ion celler laddade till kanske 1/3 av max kapacitet av att starta motorn
och kostar mindre än ett LiFePO4 som också klarar av att starta motorn.
Så tror jag många skulle välja det billiga alternativet.
om Lithium Ion alternativet inte väger märkbart mer än ett LiFePO4

Last edited:
Jag tror att priset mest beror på kvalitet och tillverkningsvolym. Kemin påverkar bara i marginalen. Anledningen till att dagens elbilar inte kör med LiFePO4 är att det finns celler som har högre energidensitet. Cellerna i Tesla lagrar ungefär dubbelt så mycket energi per kilo.

Ja, det vore möjligt att ha 4 celler med 3,7Vnom i serie som startbatteri, men väldigt olämpligt. Eftersom att dom inte laddas fullt kommer energidensitet bli sämre än LiFePO4. Nominella spänningen blir för hög för att passa att ersätta bly i allmän utrustning som väntar sig ca 12V nom. Spänningen när t.ex. en växelriktare för 12V bly slår av för att rädda blybatteriet, är för låg för att rädda LiCo/LiMn, men passar perfekt för LiFe.

Jag tror att priset mest beror på kvalitet och tillverkningsvolym. Kemin påverkar bara i marginalen. Anledningen till att dagens elbilar inte kör med LiFePO4 är att det finns celler som har högre energidensitet. Cellerna i Tesla lagrar ungefär dubbelt så mycket energi per kilo.

Ja, det vore möjligt att ha 4 celler med 3,7Vnom i serie som startbatteri, men väldigt olämpligt. Eftersom att dom inte laddas fullt kommer energidensitet bli sämre än LiFePO4. Nominella spänningen blir för hög för att passa att ersätta bly i allmän utrustning som väntar sig ca 12V nom. Spänningen när t.ex. en växelriktare för 12V bly slår av för att rädda blybatteriet, är för låg för att rädda LiCo/LiMn, men passar perfekt för LiFe.

Måste LiCo/LiMn vara fulladdade för att inte åldras / skadas snabbt ?
(Samma egenskap som blybatteri som skadas (sulfaterar) om det inte förvaras fullladdat)

Om cellerna i Tesla lagrar dubbelt så mycket energi som LiFePO4 / kg så skulle ett LiCo/LiMn batteri laddat till 1/3 av full kapacitet
och med samma kapacitet som ett LiFePO4 väga 50% mera.
Men för ett Startbatteri är det förmågan avge hög ström som är det viktiga och läser man
lite i Jörgens Sportser/S&S tråd på sidan 194 där han skriver om sina erfarenheter av Shorai....
Shorai's CCA världen verkar inte komma från samma Tester som Yuasa's CCA världen.
Så det skulle inte förvåna mig ifall det sitter 4 celler LiCo/LiMn i Biltemas Lithium Ion.

Ifall LiCo/LiMn inte skadas av att lagras laddade till ca 1/3 av full kapacitet. ?

Last edited:
Så det skulle inte förvåna mig ifall det sitter 4 celler LiCo/LiMn i Biltemas Lithium Ion.

Men det skulle förvåna mig stort. Och jag är helt säker på att biltemas litiumbatterier aldrig kommer förvåna mig på den punkten.

Litium mår bäst när dom inte är fullt laddade. (Det beror på att elektrolyten bryts ner vid hög spänning. Elektrolyten är en av dom dyraste beståndsdelarna i ett litiumbatteri, och är ett område som det forskas mycket på.) Men det är inte heller bra att ha för låg laddningsgrad, för då kan någon cell gå ned till 0V p.g.a någon svag förbrukare, och då finns det risk att cellen blåser upp/kortsluts/pyser gas, när den senare laddas upp.

Alla batterier blir ju svagare när det är kallt. Det beror helt enkelt på att kemiska reaktioner går långsammare vid lägre temperatur. Anledningen till att en del blybatterier startar Jörgens HD bättre än Shorai's batterier är antagligen att blybatterierna har större marginal även vid rumstemperatur. Om det beror på att Shorai inte följer vedertagna metoder för CCA-märkning, eller om metoden ger missvisande resultat för litiumbatterier, vet jag inte.

30sek med ljuset på rekommenderas för problemfri start om det är 5grader ute för att få fart på batteriet har jag för mig.

Drog iväg ett elektroniskt brev till Biltema:

Hej!

Har ni någon ytterligare information om era Litium ION-batterier? Ex. artikelnr:

80175

Tänker främst på vilken teknik som används/vilken typ av celler/Voltantal per cell..? Ex. LiPo eller LiFePo4 vilket naturligtvis är intressant när det kommer till val av laddare.

Vänligen

Hej

Dessa är en typ av LifePO4-batterier.

Med vänliga hälsningar/Best regards,

Last edited:
CCA är inte relevant för MC (vem kör hoj när det är 0ºF?).
MCA, eller ännu hellre PCA, är mer relevant.

#22 Mozz kan….

- - - Updated - - -

Och snurrar som f-n gör det…

Jag minns den tråden. Hur var det nu med lamplösa hojar, var man tvungen att göra "något" eller är det bara att stoppa i och tjöra?
Som att köra ett pass med lysande tanklampa i viktskillnad ju, inte kattskit.

jag satte ett sådant här batteri i min enduro då jag tröttnade på alla batterier som jag tagit sönder genom full ladda eller inte ladda... fick byta varje år men nu är det slut på det för nu har jag ett batteri som inte behöver laddas mer än när man kör så vi får väl se hur det slutar?

Man blir ju något orolig när man läser om brand vid laddning, jag vet inte hur min hoj laddar under körning men den har inte brunnit upp ännu och det var ju några månader sedan köpet..

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan