Biltema Litiumbatteri

Shorai är väl lika mycket made in china av svältande barn som alla andra batterier. Det brukar ju vara designed in USA made in china...

Shorai och andra brukar ju vara litiumjärnfosfat (LiFePo4) som är rätt mycket tåligare mot över/under-laddning. Om biltemas också är det även fast det står Lithium-ion är oklart men det har t.ex. ingen balanseringskontakt så nån direkt kopia är det antagligen inte.

Med tanke på hur lite info det finns om det och hur liten prisskillnaden mot ett "märkesbatteri" så hade jag nog inte köpt ett.

Fast fördelen är att Biltema har en fungerande garanti på 3 år. Aldrig något gnäll när man kommer med batteriet som sunkat ner sig men är inom garantitiden. Lycka till att lämna tillbaka ett 2 år gammalt batteri till Shorai/antigravity/mfl...

Shorai 14ah 600g nånting, 1500:-, vet vad jag väljer iaf.

Shorai har inget batteri på 14Ah, de uppger inte ens Ah på sina batterier. De använder istället sitt egna påhittade mått A/Hr Pb Eq. Tillverkare som hittar på egna mått för att lura oinsatta kunder får inga pluspoäng i min bok, eftersom de vägrar uppge riktiga siffror antar jag att alla deras batterier är på 0,1Ah

Shorai har inget batteri på 14Ah, de uppger inte ens Ah på sina batterier. De använder istället sitt egna påhittade mått A/Hr Pb Eq. Tillverkare som hittar på egna mått för att lura oinsatta kunder får inga pluspoäng i min bok, eftersom de vägrar uppge riktiga siffror antar jag att alla deras batterier är på 0,1Ah

Står 14ah på min kartong iaf.. . .

med denna fräsiga batteriteknik finns (fanns??) egentligen bara ett fabrikat av celltillverkare som verkligen var KVALITET= A 123.
vad som är viktigt återigen, är att de enskilda cellerna i ett batteri är av liknande prestanda/kvalitet, så fort en cell får för sej att öka eller minska i spänning (vilket kan inträffa!) så börjar batteriet hitta på hyss!!
jag inbillar mej att kvalitetskontrollen på "flashiga namnet" batteriet är högre än "no name" batteriet.
man kan köpa LiFepO4 batterier från hobbyking.com- billiga är dom- men vissa batterier/ celler kan vara stendöda redan i brevlådan....och det är ju lite tråkigt.
med kvalitetsbatterier (A 123) har man absolut inget att frukta- det är snuskigt bra skit, och där finns säkerligen andra tillverkare som knappat in på deras teknikförsprång, men tekniken som sådan är väldigt tålig.

//jj

Fast fördelen är att Biltema har en fungerande garanti på 3 år. Aldrig något gnäll när man kommer med batteriet som sunkat ner sig men är inom garantitiden. Lycka till att lämna tillbaka ett 2 år gammalt batteri till Shorai/antigravity/mfl...
Om garantin även gäller för en uppbrunnen hoj så kan det ju vara värt det :rolleyes:

Laddas med särskild laddare för Lithiumbatteri !

Ja så står det
Laddas med särskild laddare för Lithiumbatteri !
Tycker inte det verkar speciellt lovande att stoppa i mina hojar som laddar batteriet med en vanlig generator avsedd för blybatteri.
Som i varje fall på Triumphen håller batteriet direCt efter start av motorn och under körning mellan 14,3 och 14,4 Volt med halvljus.
Och EFTER jag använt Ljustutan, några sekunder 14,5 Volt.

Ja så står det

Tycker inte det verkar speciellt lovande att stoppa i mina hojar som laddar batteriet med en vanlig generator avsedd för blybatteri.
Som i varje fall på Triumphen håller batteriet direCt efter start av motorn och under körning mellan 14,3 och 14,4 Volt med halvljus.
Och EFTER jag använt Ljustutan, några sekunder 14,5 Volt.
ELLER en vanlig "dum" batteriladdare som inte har underhållsläge. Vilket är att jämföra med din "vanliga generator".
Tror det hade varit svårt att sälja en produkt så länge om den inte funkat i därför avsedd applikation?

Last edited:

Tittar man på designen och test-knappen mellan polerna så tror jag du har rätt. Det är ju isåfall Lifepo4 enligt instruktionsboken på den sidan, trots att det står Lithium Ion på både det batteriet och det på biltema.

OM det nu är ett Shido batteri så finns det mycket svar här, både om explosionsrisker och laddare och annat http://www.shido-batteries.com/html/FAQ/

Last edited:
Är siffrorna inom parantes motsvarande Ah på blysyra för att få samma CCA?

Har ett 9 Ah gel som måttmässigt motsvara dom större, men dom ligger på max 5 Ah men har å andra sidan som max 10.0 Ah inom parantes, därav frågan. konstigt nog finns ett 3,5 (10,0) , ett 4,0 (8,6) och ett 4,0 (12,0) så det är inte helt konsekvent.

Och finns det någon egentlig anledning till att byta om man inte jagar dom ungefär 2.5 kg som det diffar mellan batterityperna? Mindre krångel/urladdning/försämring med tid? Ingen (större) skada om man råkar ladda ur batteriet?

Laddning är väl konstantspänning för Li-* så hojens ordinarie laddsystem borde fungera hjälpligt (ty den ligger väl konstant 14-14,5 volt ovan tomgång), däremot är separata batteriladdar ofta konstantström vilket borde fungera sämre, åmtinstone om dom saknar spänningsmax. Smartladdare har spänningsmax men borde väl bli förvirrade av karaktäristiken och riskera tro att dom är klara i förtid, sulferingsförklara batteriet eller något annat dumt som man nog inte ens vill riskera batteriet med att prova... :brinnerup

Är siffrorna inom parantes motsvarande Ah på blysyra för att få samma CCA?

Nej, verkar vara motsvarande yuasa batteri i fysisk storlek. Väldigt luddigt mått, tittar man på CCA på sidan Yngve visade så jämför de CA på lithiumbatteriet med CCA hos bly-syra, väldigt fult gjort då CA mäts vid 0 grader och CCA vid -18 grader och lithiumbatteriet har ju då såklart betydligt bättre CA än motsvarande bly/syra

"För allra bästa laddresultat bör en laddare utvecklad uteslutande för litiumbatterier användas, men är spänningen relativt god kan man ladda med Biltemas smartladdare 37-744" (37-744 = den vanliga som brukar figurera i laddtrådar)

Men jag fegade och köpte ett vanligt bly-syra. Någon annan får betatesta åt dom :brinnerup

Det är ju isåfall Lifepo4 enligt instruktionsboken på den sidan, trots att det står Lithium Ion på både det batteriet och det på biltema.

LiFe (LiFePO4) är litium jon, det är alla uppladdningsbara batterier baserade på litium, som LiCo, LiMn, och andra varianter. En del batterier för elbilar har både mangan, kobolt och aluminium i katoden. De är likväl litium jon. Jag brukar bara säga litium, även om det egentligen gäller sådana där litium knappceller/liknande som inte går att ladda upp.

"för allra bästa laddresultat bör en laddare utvecklad uteslutande för litiumbatterier användas, men är spänningen relativt god kan man ladda med biltemas smartladdare 37-744" (37-744 = den vanliga som brukar figurera i laddtrådar)

men jag fegade och köpte ett vanligt bly-syra. Någon annan får betatesta åt dom :brinnerup

fegis!

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...