Biltema lithiumbatteri i en KTM 250 fattade eld

Men ändå så sätter hela samhället sin tilltro till de framtida elfordonen som skall typ rädda planeten.
Man lastar gladeligen in hundar, ungar och hembryggt äppelvin ett fordon som håller hundrafalt av batterivikten hos dessa små konsumentpryttlar som flyger i lyften titt som tätt.

Ingen som funderar...?
Min tanke är att så länge det brinner fler bilar med bensintank monterad än batteridrivna så fortsätter jag att köra elbil. Senast jag hörde att en elbil brann så hade den blybatterier, var 15-17 år gammal och brann upp för att den var parkerad bredvid en bensinbil som fattade eld.

Min tanke är att så länge det brinner fler bilar med bensintank monterad än batteridrivna så fortsätter jag att köra elbil. Senast jag hörde att en elbil brann så hade den blybatterier, var 15-17 år gammal och brann upp för att den var parkerad bredvid en bensinbil som fattade eld.

Du har en poäng där. Vad jag minns så brinner (ja detta för ju före det började brinna i parti och minut på P-platser i Sverige) i genomsnitt en bil av 400 varje år. Av vissa märken en bil av 100 varje år.
Googla på tex
Volvo fattar eld
Orsakat som jag förstått det av
kabelbrand efter kortis i kablaget
bensinläckage i motorutrymmet, bensin som antänds av avgasröret
och förmodligen några skäl till

Däremot verkar det ovanligt med bensindrivna bilar som spontant fattar eld när de är parkerade.
Jag är inte orolig för att mina hojar ska fatta eld i garaget.
Men jag har inte en tanke på att montera ett Lithiumbatteri i någon av dem.
Kör ju faktiskt ner mot +5C. Och vill att hojen ska starta då och vill
inte ha ett potentiellt brandfarligt batteri i hojen i garaget.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...rapport-dator-orsakade-branden-i-staffanstorp
Speciellt som en kollegas bärbara dator började ryka vid 10-tiden på förmiddagen på kontoret. Och situationen räddades genom att han kopplade loss datorn från dockningsstationen och bar ut datorn på gården.
Där röken upphörde (pga bortkopplad från laddning via dockningsstationen?)
Ja sedan blev det elektronikåtervinningen för den datorn.

Last edited:

Kan ju också bero på att bara ca 3% av fordonsparken i Sverige är batteridriven.

Och väldigt många av dessa bilar har antagligen blybatterier. Familjebostäder som jag bor hos använder ju "typ golfbilar" (sport med liten boll= golf , INTE wv golf). Och golfbilar har, i varje fall äldre modeller blybatterier.

Kan ju också bero på att bara ca 3% av fordonsparken i Sverige är batteridriven.

Det är likadant över hela världen att det brinner procentuellt sett fler bensinbilar än elbilar. Alla moderna elbilar har någon form av litiumbatterier. Över 10% av vagnparken i Norge är elektrisk och det säljs mer än 25% av deras nya bilar med batteridrift.

Det är likadant över hela världen att det brinner procentuellt sett fler bensinbilar än elbilar. Alla moderna elbilar har någon form av litiumbatterier. Över 10% av vagnparken i Norge är elektrisk och det säljs mer än 25% av deras nya bilar med batteridrift.
Över 10% kan ju bero på att elbilar har fått köra i bussfilerna. Elbilen Teslan är normalt familjens 3e bil. Den bilen pappa numera använder till och i jobbet. Den 1a är bilen pappa använde i jobbet och familjen åker till hytten i. Den 2a bilen är mammas bil, åka till dagis och till jobbet med.

Och ingen bil av de bilar som brunnit var rosa med vita prickar så om du målar om din bil har du nog helt eliminerat risken för en bilbrand.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman