Biltema lithiumbatteri i en KTM 250 fattade eld

Trist historia för en norsk MC-åkare, lithiumbatteriet från Biltema fattade eld i hans nya KTM250.

Varför i hela friden stoppar man ett batteri från Biltema i en NY hoj...? Levereras den utan original batteri...?

Va jag fatta va 250 ny men batteriet va i 950.... Har jag fatta fel?

Nu när länken fungerar ser det onekligen ut som att en begagnad 950 brann och att ägaren är osäker på om hans "new-ish" 250 överlevde branden...

Låter som användaren brutit mot Biltemas instruktioner !

När jag läser
http://advrider.com/index.php?threads/lithium-battery-caught-fire.1182965/
och TS pingvin tar upp köpet av laddare samma dag så blir resultatet att jag får uppfattningen av att
Branden inträffade under laddning av batteriet
1) batteriet var monterat i hojen
2) att laddningen av batteriet inte var övervakad (för annars borde det väl naturliga vara koppla bort laddaren och rulla ut hojen, mitt 1a val, alternativtkoppla bort laddaren och tömma en brandsläckare över hojen när det börjar ryka ur batteriet.

1) batteriet monterat i hojen under laddning strider mot Biltemas instruktion
Ta alltid bort batteriet från fordon före laddning
2) att laddningen av batteriet inte var övervakad
Avbryt laddningen om batteriet blir för varmt för att vidröra
för annars hade TS ju avbrutit laddningen innan det började ryka

Har varit med om detta, det började ryka, ur en kollegas bärbaradator på förmiddagen. Datorn togs ut dockningsstationen när det började ryka och kollegan bar ut datorn på gården.
Värmeutvecklingen/röken upphörde, sedan blev det elektronikåtervinningen för datorn.

Fast jag tolkar det som att han inte hade laddning p? hojen n?r den b?rjade brinna.
"Only had for a month or something. Charged like a week ago before disconnected and not ridden since. Don't think terminals were stressed and bike just been sitting there for couple of weeks"

Sen det d?ra med att ta ur batteriet innan man laddar det, s? st?r det v?l p? alla batterier typ? Och i samma veva s?ljer Ctek snabbkopplingar f?r att ladda enkelt p? plats...

"Biltema = kanontema"

Du har nog missat att i stort sett samtliga tillverkare av litiumbatterier eller elektronikprylar som innehåller sådana har råkat ut för att behöva återkalla pga batterier som tagit eld. I en del fall har det inte ens varit under laddning. Nu senast var det Samsung. Innan dess har andra företag som Apple, HP och en rad andra varit tvungna till det.

Om du tror att biltema tillverkar sina batterier och laddare själva så tror du fel. Dom köper garanterat sina batterier från någon av dom större tillverkarna av batterier. Det finns inte sådär enormt många

Däremot är Litium-jon batterier lite känsliga och har den egenheten att dom under vissa förutsättningar riskerar att överhetta och då kan dom ta eld på ett ganska spektakulärt sätt.

När jag läser
http://advrider.com/index.php?threads/lithium-battery-caught-fire.1182965/
och TS pingvin tar upp köpet av laddare samma dag så blir resultatet att jag får uppfattningen av att
1) batteriet var monterat i hojen
2) att laddningen av batteriet inte var övervakad (för annars borde det väl naturliga vara koppla bort laddaren och rulla ut hojen, mitt 1a val, alternativtkoppla bort laddaren och tömma en brandsläckare över hojen när det börjar ryka ur batteriet.

1) batteriet monterat i hojen under laddning strider mot Biltemas instruktion

2) att laddningen av batteriet inte var övervakad

för annars hade TS ju avbrutit laddningen innan det började ryka

Har varit med om detta, det började ryka, ur en kollegas bärbaradator på förmiddagen. Datorn togs ut dockningsstationen när det började ryka och kollegan bar ut datorn på gården.
Värmeutvecklingen/röken upphörde, sedan blev det elektronikåtervinningen för datorn.

Jag tolkar det som att han laddat hojen en vecka tidigare och sedan kopplat bort laddaren.

För övrigt så är det så att raden om att batteriet skall kopplas bort står i texten till i stort sett samtliga fordonsbatterier oavsett litium-jon eller bly-syra. Det är bara ett friskrivande från batterifabrikanten då dom inte vill ta ansvar för om du använder en laddare som inte är avsedd att användas med batteriet monterat i fordonet.
Om du istället läser på deras laddare för Litiumbatterier så står det istället att du vid laddning av batteriet skall ta hänsyn till fordonstillverkarens riktlinjer gällande laddning av anslutet batteri.
Det finns till och med en sektion med instruktioner för laddning med batteriet anslutet till fordonet.

Övervakad laddning innebär att du håller koll på att batterispänning och laddningsspänning håller sig inom godkända värden. Antingen genom att du manuellt mäter och justerar alternativt att du har en intelligent laddare som själv övervakar och justerar laddningsspänning och ström.
Biltemas Litiumladdare skall enligt specen vara intelligent och själv växla över från CC till CV och sedan ladda fullt varefter den bryter laddningen. Dvs laddningen var övervakad av laddaren.
Men det är dock troligen inte relevant eftersom jag tolkar det som att det inte var under laddning utan under förvaring som batteriet tagit eld.

Jag misstänker att det är frågan om fabrikationsfel på batteriet om det inte är så att det blivit enormt varmt i garaget men så varmt är osannolikt att det blir då det inte är frågan om att det skulle räcka med 40 grader utan en bit över 100 och bastutemperaturer är extremt ovanliga i garage.

Det är jäkligt märkligt - "alla" vet att lithium-jon teknologin kan vara shakey:
Batterierna får inte flygfraktas tillsammans med PAX efter ett antal incidenter
http://money.cnn.com/2016/02/23/news/companies/lithium-ion-battery-ban-airplanes/

Samsung Galaxy Note 7 får inte tas ombord på flyg ens styckevis som privat tillhörighet.
http://www.androidauthority.com/sgalaxy-note-7-banned-us-airplanes-722216/

...och ingen kan ha missat åkbrädorna som börjar brinna explosivt i parti och minut.

Men ändå så sätter hela samhället sin tilltro till de framtida elfordonen som skall typ rädda planeten.
Man lastar gladeligen in hundar, ungar och hembryggt äppelvin ett fordon som håller hundrafalt av batterivikten hos dessa små konsumentpryttlar som flyger i lyften titt som tätt.

Ingen som funderar...?

Jag tolkar det som att han laddat hojen en vecka tidigare och sedan kopplat bort laddaren.

För övrigt så är det så att raden om att batteriet skall kopplas bort står i texten till i stort sett samtliga fordonsbatterier oavsett litium-jon eller bly-syra. Det är bara ett friskrivande från batterifabrikanten då dom inte vill ta ansvar för om du använder en laddare som inte är avsedd att användas med batteriet monterat i fordonet.
Om du istället läser på deras laddare för Litiumbatterier så står det istället att du vid laddning av batteriet skall ta hänsyn till fordonstillverkarens riktlinjer gällande laddning av anslutet batteri.
Det finns till och med en sektion med instruktioner för laddning med batteriet anslutet till fordonet.

Övervakad laddning innebär att du håller koll på att batterispänning och laddningsspänning håller sig inom godkända värden. Antingen genom att du manuellt mäter och justerar alternativt att du har en intelligent laddare som själv övervakar och justerar laddningsspänning och ström.
Biltemas Litiumladdare skall enligt specen vara intelligent och själv växla över från CC till CV och sedan ladda fullt varefter den bryter laddningen. Dvs laddningen var övervakad av laddaren.
Men det är dock troligen inte relevant eftersom jag tolkar det som att det inte var under laddning utan under förvaring som batteriet tagit eld.

Jag misstänker att det är frågan om fabrikationsfel på batteriet om det inte är så att det blivit enormt varmt i garaget men så varmt är osannolikt att det blir då det inte är frågan om att det skulle räcka med 40 grader utan en bit över 100 och bastutemperaturer är extremt ovanliga i garage.

Nja i Biltemas instruktioner står att du ska hålla koll på temperaturen. och laddspänningen. Vid laddning.
Men här verkar det som jag missförstod meningen om att han köpt laddaren samma dag. Det var inte samma dag som branden utan samma dag som batteriet. Jag tolkade det som att det var samma dag som branden.
Så vad som hänt verkar vara fabrikationsfel (väl?), batteriet har fått intern kortis, och fattat eld. Vilket också drabbat andra kända varumärken med Lithiumbatterier.
https://www.scientificamerican.com/article/how-lithium-ion-batteries-grounded-the-dreamliner/
http://www.st.nu/medelpad/ange/miljonbilen-gick-upp-i-rok-i-ljungaverk-tesla-skakas-av-ny-brand
http://teknikensvarld.se/tesla-model-s-i-norge-brann-upp-vid-snabbladdningsstation-239083/

Last edited:
Nja i Biltemas instruktioner står att du ska hålla koll på temperaturen. Vid laddning. Men det här verkar (jag missförstod meningen om att han köpt laddaren samma dag (som batteriet väl) och tolkade det som att det var samma dag som branden.
Så vad som hänt är helt enkelt fabrikationsfel (väl?) och batteriet har fått intern kortis, och fattat eld. Vilket också drabbat andra kända varumärken med Lithiumbatterier.
https://www.scientificamerican.com/article/how-lithium-ion-batteries-grounded-the-dreamliner/
http://www.st.nu/medelpad/ange/miljonbilen-gick-upp-i-rok-i-ljungaverk-tesla-skakas-av-ny-brand
http://teknikensvarld.se/tesla-model-s-i-norge-brann-upp-vid-snabbladdningsstation-239083/

Ok.

Ja. Texten var inte sådär enormt tydlig. Att det inte var Svenska gör det lite knepigt att tolka ibland.

Jag tolkar det som att det spontant gått ått helvete under lagring.
Det skulle ju tyda på fabrikationsfel på batteriet. Kortslutning som du nämner är ett troligt scenario.

Jag har ett lithium batteri i en av hojarna, å har varken laddare eller behövt ladda de då... Haft de över ett år... Fullt kräm hela tiden... Å de är inge biltema då....

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman