Biltema kemi

Men å andra sidan så sprayar jag på det så fort jag kommer hem, dvs varm kedja, å sen låter jag hojen stå till dan efter, då hinner den klibba fast ordentligt.

Om man sen också ser till att spraya på kletet där det gör nytta = på den sida som går mot drevena, så blir det ännu mindre som "kasta av".

KentW

Tyckte inte den var värre än något annat klet jag har haft på. Men å andra sidan så sprayar jag på det så fort jag kommer hem, dvs varm kedja, å sen låter jag hojen stå till dan efter, då hinner den klibba fast ordentligt.

antar att biltemas prylar är bättre uppåt landet dåra:huvet, sprayar alltid kedjan direkt efter körning, och ja, på insidan av kedjan mot drevet men jag kanske ska ge fan i att tömma hela burken nästa gång:D

Du vet vad jag menar....:)

UTsidan....:tummenupp

KentW
Jo, det också :) Men många sprutar nog runt om kedjan...

antar att biltemas prylar är bättre uppåt landet dåra:huvet, sprayar alltid kedjan direkt efter körning, och ja, på insidan av kedjan mot drevet men jag kanske ska ge fan i att tömma hela burken nästa gång:D
Allt är bättre norrut :fakta :hihi
Å jo, det kan nog ha vissa samband med kladdandet om du drar på en burk i taget ;)

Last edited:
Röd glykol är longlife propylenglykol och skall inte användas i andra applikationer än där det är föreskrivet av fabrikanten.

Det jag mest undrar är hur sjutton Biltema kan sälja en röd glykol och inte ens nämna ordet "propylenglykol" i produktbeskrivningen. Tvärtom står det ju att den är baserad på etylenglykol. Fan vad trött man blir... :gråta

Röd=propylenglykol
Grön/Blå=etylenglykol (blandbaramed varandra)

Var precis nere vid macken, OKQ8 och tittade på glykol, där är den etylenbaserade glykolen röd, i min R1 står det att det ska vara etylenbaserad glykol och det som finns i hojjen är av färgen röd..nu blir jag fundersam när du skriver att etylenglykol är grön/blå... :va

Var även på Mekonomen idag och tittade på en flaska glykol från Castrol, monoetylenbaserad var den glykolen, också röd....skillnad på etylen och monoetylen? sammadant? snacka om att man blir förvirrad :)

Last edited:
Så vad fan är det som gäller nu då? Jag har iaf köpt en flaska grönblått och en dunk destillerat vatten, tänkte skölja ur och byta idag...

Kollade upp lite mer och röd glykol behöver inte vara propylenglykol utan det är bara en färgmärkning som indikerar att vätskan uppfyller någon ISO/DIN/något annat testinstitut standard, vanligast är att dessa glykoler är propylenglykoler men där finns tydligen även etylenglykol.
Dock är det fortfarande läge att använda grön glykol då den garanterat är kompatibel med alla packningar i en MC motor samtidigt som den är safe i alumotorer och är avsedd för vårt ändamål då vi skiter högaktningsfullt i livslängdskrav.

Smidigast är att välja grön glykol så slipper man tänka.

Som f.d. Biltema employee (alla är f.d., finns det inga som jobbar där nu?) så måste jag också uttala mig.

När jag jobbade där för 3-4 år sen så sa franchise-chefen att oljorna kom från Castrol, det gällde då de helsyntetiska. Resten vet jag inget om men det är väl inte aktuellt till MC med annat än helsyntet. API-SL å grejjer.

Kedjesprayen är rena skiten enligt mig. Kastas av och fäster på allt annat ÄN kedjan.

Dock är det fortfarande läge att använda grön glykol då den garanterat är kompatibel med alla packningar i en MC motor samtidigt som den är safe i alumotorer och är avsedd för vårt ändamål då vi skiter högaktningsfullt i livslängdskrav.

En sista fråga. Kan något hända om man, som i mitt fall, råkar ha i röd glykol och kör typ 10 mil under 10 dagars tid innan man sköljer ur och byter till grön? Rimligtvis känns det som att det är först på längre sikt som röd glykol är potentiellt skadligt, men jag tänkte att det var lika bra att fråga.

Är det någon som har erfarenhet av Biltemas bromsvätska föresten? DOT4 som DOT4, eller bör man skaffa märkesgrejer?

Last edited:
En sista fråga. Kan något hända om man, som i mitt fall, råkar ha i röd glykol och kör typ 10 mil under 10 dagars tid innan man sköljer ur och byter till grön? Rimligtvis känns det som att det är först på längre sikt som röd glykol är potentiellt skadligt, men jag tänkte att det var lika bra att fråga.

Är det någon som har erfarenhet av Biltemas bromsvätska föresten? DOT4 som DOT4, eller bör man skaffa märkesgrejer?
Nej det värsta som kan hända är at toppackningen inte vill vara med men det märker du och risken är inte direkt överhängande.

DOT4 är en minimigräns och där finns vätskor med högre kokpunkt, i princip alla tillverkare specar wet/dry boiling point och biltemas vätska görs av samma tillverkare som gör APs bromsvätska som kostar 7ggr mer. Ju högre kukpunkt desto bättre men du lär knappast behöva det värsta på gata.

Tar och citerar mig själv från ett äldre inlägg:

"Det finns tre huvudtyper av kylarglykol i handeln: Vanlig glykol, Long life glykol och Miljö glykol. Alla innehåller inhibitorer som förhindrar korrodering av metaller.
Man skall inte blanda de olika huvudtyperna med varandra. Inom respektive grupp är skillnaderna mellan olika fabrikat försumbara (även om vissa tillverkare vill få oss att betala dubbelt så mycket för sin "Raceblandning") så där går det bra att blanda.
Alla är egentligen färglösa men Vanlig- och Miljöglykol brukar färgas grön eller blå och Longlifeglykolen röd eller neongrön.

Vanlig: innehåller till största delen 1,2-etandiol (etylenglykol). Är giftig, ger bl.a svåra njurskador.

Longlife: innehåller också till största delen etylenglykol men även sodium(natrium)-2-ethylhexanoate samt är helt nitrat fri. Lika giftig som vanlig och ethylhexanoaten kan ge fosterskador.

Miljö: innehåller till största delen monopropylenglykol(1,2-propanediol). Är giftfri.

Varför välja Longlife i stället för Vanlig: Längre bytesintervall (fyra, fem istället för två, tre år), ger mindre utfällningar och beläggningar.

Varför välja Miljö i stället för Vanlig: Är giftfri (går att dricka om man är sugen på något sött). Har dock en högre viskositet (trögare att pumpa runt) och lite sämre värmeöverföring som kanske inte är så bra i en hoj med liten kylare?

Skall man blanda själv bör man använda avjoniseratvatten (batterivatten) och inte kranvatten som vanligtvis innehåller ganska stora mängder kalk och salter. Vid temperaturer över 65°C fäller dessa ut och fastnar på alla ytor och bildar ett isolerande skikt som hindrar värmeöverföringen."

Bytesintervallet är framför allt inte baserat på minskat frysskyd utan på att inhibitorerna blir förbrukade och korrosionen ökar. Men som någon sa, använder man avjoniserat helt gasfritt vatten fås heller ingen korrosion.

Att skölja systemet med syresatt vatten är helt fel. När det är dags att byta glykolen (vart annat/tredje år) räcker det att tömma i lägsta punkt och fylla upp med ny färdigblandad 50/50. Blir det lite gammal kvar gör det inte något, den nya har så stor buffert att den klarar tre år till.

DOT 4 är DOT 4

D.v.s den håller en viss MINIMIKVALITE´ (enligt pessimistens sätt att se det) eller fyller en viss kravspec, vilken är fullt tillräcklig (enligt optimistens synsätt)

Vilket synsätt du än väljer, och såvitt det följer tillverkarens krav - Go Ahead!

Själv är jag storförbrukare, och tjålar inte med massa märkesvaror.
Köper Biltemas 1L förpackningar så man inte behöver snåla när man luftar.

I praktiken kan du hälla i vilken vätska du vill, eftersom ingen vätska går att komprimera. Så för bromsprestandas skull spelar det ingen teater.

Det som skiljer är kokpunkter, hygroskopicitet, tillsatser för korrosionsskydd osv.
Bättre då med den billigaste DOT 4:an som man byter ofta, än en svindyr som man av ren snålhet aldrig byter, och den tillåts bli farlig.

Någon som kan svara på om det är någon skillnad på Monoetylenglykol och Etylenglykol?

Någon som kan svara på om det är någon skillnad på Monoetylenglykol och Etylenglykol?
Nej, båda är synonymer för 1,2-etandiol.

Quiz: Vad är det största (mer än 50%) användingsområdet för ämnet, (kylarglykol och avisningsmedel utgör ca 13%)?

Nej, båda är synonymer för 1,2-etandiol.

Quiz: Vad är det största (mer än 50%) användingsområdet för ämnet, (kylarglykol och avisningsmedel utgör ca 13%)?

Om man bortser från användning som additiv i österrikiska viner under en kort tid så har jag för mig att glykol nyttjas för polyesterframställning.

Om man bortser från användning som additiv i österrikiska viner under en kort tid så har jag för mig att glykol nyttjas för polyesterframställning.
Så det kan gå, när man tillverkar ett dåligt vin och inte kan hålla reda på etan-propan. Har för mig att ett antal personer strök med där.

Rätt svar! Vinsten är en fri kanelbulle och kaffe på nästa gemensamma bandag! Vinstskatten betalas genom att låna ut 1098:an till undertecknad ett pass.

Ktm:s hydraulkopplingar ska ha en grönaktig mineralolja av typen LHM+, samma som citroen använder. Vet inte om det gäller alla ktm dock men dom cross/endurohojar jag skruvat på har det varit så.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!