Biltema = kanontema!

Antingen lyfter du i hålen undertill gaffelbenen eller i hålet som går igenom styrhuvudet.
Du använder de adaptrar som passar till ändamålet. Har inte stödet själv så vet inte vad det finns för grejer. Om du inte lyckas kan du nog få bättre hjälp med bild på grejerna.
 
Faktiskt inte. Jag har som tidigare nämnt aldrig lyft en hoj på depåstöd. Hur själva lyftet går till fattar jag, men jag vill veta var på hojen jag ska placera depåstödet å vilka pluggar/plattor jag ska använda. Bak så kan jag använda vinkeljärnen med gummi, som Rylander skrev.
Men fram då? Vad ska jag lyfta i?

82-712_l.jpg


Grejjen som är bredvid sk "vinkeljärnet". Hur ser den ut i verkligheten?

Om du jämför med depåstödet fram som dom har:

82-331_m.jpg


Som du ser så sitter två piggar på den. Dom piggarna ska under gaffelbenet. Känn med handen under gaffelbenet så känner du var dom ska sitta.......

Undrar också om röret som är ovanför sk "vinkeljärnet" Om den är böjd så ska den kanske bytas ut när man lyfter fram(....ocm du jämför med bilden på depåstödet fram)
 
Det är inte raketforskning precis, utgår ifrån att du är ironisk med ditt inlägg?

Nu är ju inte allt tekniskt enkelt för alla.

Raketforskning? absolut inte.
Enkelt? ja om man sett det innan och vet vad bobbiner är, nu funkar ju depåstöd utan bobbiner om man har lyftvinklar.
Knepigt? ja det kan det vara om man bara hört att depåstöd är bra men inte sett ett användas öht.

Till TS Köp bobbiner till din hoj, detta kräver iofs att du har gängade hål bakpå svingen för detta.

Har du en äldre hoj utan hål för bobbiner så använder du vinklarna i stället för klykorna när du lyfter.

Lyft med klyka första gångerna.

Undvik att ha en växel i, se till att klykorna är justerade för att linjera i spåren på bobbinerna, räta upp hojen från stödet och be en kompis fånga upp bobbinerna med depåstödet och häva upp hojen på stödet.
Efter ett tag så fixar du detta själv.

Lyft med vinklar om du inte har bobbiner.

Jag justerade så att vinklarna var justerade för bredden på svingen ca 5 cm framför hjulaxeln. sen gör du lika dant som med klykor.

Framlyft får någon annan förklara för det gör aldrig jag.
 
Jag har http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Depastod-bak-82330/
kan ge en ide hur man ska fixa till det. Svingen ska vila i gummi L.
Tyvärr är dom topptunga så L vill helst hänga upp och ned.
Så jag har med bågfil sågat det mesta av de övre delen.
Så de lite lättare ska sitta som L och inte upp och ned.

Tänk på att "kvaliten" inte alltid är den bästa på L.
Det finns nått inlägg om när L vek sig och hojen rasade omkull.
Jag tror det är bara 3,5mm plåt som är L-böjd.
Så sätt dig inte på hojen när den står på depåstödet bak.
För övrigt skulle jag aldrig sätta upp den på främre depåstödet utan först ha satt det bakre depåstödet.
För vingligt helt enkelt. Med bara främre depåstödet.
Hojen rasar ganska lätt av främre depåstödet tycker jag.
 
Last edited:
Tror det finns gängade hål på svingen på hans z1000 finns iallafall på tjejens z750
 
Tror det finns gängade hål på svingen på hans z1000 finns iallafall på tjejens z750

Japp. Det finns gängade hål. Jag behöver ta bort båda däcken då jag ska lackera om fälgarna. Av ekonomiska skäl köpte jag det depåstödet som kunde användas både fram å bak. Bakdäcket verkar vara lättare än framdäcket å ta bort. Blir lite skraj när ni skriver att man inte ska lyfta i framänden utan att ha baken lyft oxå. Exakt hur rangligt blir det utan bakre stöd när man ska ta bort framdäcket?
 
Japp. Det finns gängade hål. Jag behöver ta bort båda däcken då jag ska lackera om fälgarna. Av ekonomiska skäl köpte jag det depåstödet som kunde användas både fram å bak. Bakdäcket verkar vara lättare än framdäcket å ta bort. Blir lite skraj när ni skriver att man inte ska lyfta i framänden utan att ha baken lyft oxå. Exakt hur rangligt blir det utan bakre stöd när man ska ta bort framdäcket?

Det är inte att rekommendera, risker är stor att det välter. Du kan eventuellt säkra upp genom att ställa upp ett par pallbockar under fotpinnarna (om du har fasta fotpinnar vill säga...)
 
Japp. Det finns gängade hål. Jag behöver ta bort båda däcken då jag ska lackera om fälgarna. Av ekonomiska skäl köpte jag det depåstödet som kunde användas både fram å bak. Bakdäcket verkar vara lättare än framdäcket å ta bort. Blir lite skraj när ni skriver att man inte ska lyfta i framänden utan att ha baken lyft oxå. Exakt hur rangligt blir det utan bakre stöd när man ska ta bort framdäcket?

En annan variant är att remma fast cykeln när du lyfter fram om du har den möjligheten. Förutsätter dock att cykeln står nånstans där du har nåt att remma i, typ pelare eller liknande på var sida om cykeln. Efter att ha tappat en cykel vid enbart framhjulslyft gör jag aldrig om det utan att säkra cykeln på nåt sätt.
 
Japp. Det finns gängade hål. Jag behöver ta bort båda däcken då jag ska lackera om fälgarna. Av ekonomiska skäl köpte jag det depåstödet som kunde användas både fram å bak. Bakdäcket verkar vara lättare än framdäcket å ta bort. Blir lite skraj när ni skriver att man inte ska lyfta i framänden utan att ha baken lyft oxå. Exakt hur rangligt blir det utan bakre stöd när man ska ta bort framdäcket?

Gör`t inte...Det blir väldigt rangligt. Dyra läropengar kan det bli.
Kan du inte remma upp den eller sätta fast den säkert på annat sätt så köp så att du har stöd både fram och bak. Det kan vara värt det.
 
Tack för hjälpen grabbar. Får se hur jag gör. Har ingen möjlighet å spänna fast hojen, å vill inte att den ska gå ikull i garaget.
Känns drygt å behöva köpa ett depåstöd till bara för å ta bort framdäcket, lacka fälgen, å sen sätta tillbaka det.
Lacka fälgen på plats känns ganska bökigt, å resultatet blir nog inte lika snyggt.
 
Tack för hjälpen grabbar. Får se hur jag gör. Har ingen möjlighet å spänna fast hojen, å vill inte att den ska gå ikull i garaget.
Känns drygt å behöva köpa ett depåstöd till bara för å ta bort framdäcket, lacka fälgen, å sen sätta tillbaka det.
Lacka fälgen på plats känns ganska bökigt, å resultatet blir nog inte lika snyggt.

Har du ett föråd/garage eller carport så är ett 500kg spännband från biltema skruvat i en bjälke ett lysande alternativ till att lyfta hojar i.

Bara att lägga runt styret eller bakre fotpinnar beroende på om man vill lyfte fram eller bak. Eller så har man 2 så hela hojen kan lyftas.
 
Last edited:
Tack för hjälpen grabbar. Får se hur jag gör. Har ingen möjlighet å spänna fast hojen, å vill inte att den ska gå ikull i garaget.
Känns drygt å behöva köpa ett depåstöd till bara för å ta bort framdäcket, lacka fälgen, å sen sätta tillbaka det.
Lacka fälgen på plats känns ganska bökigt, å resultatet blir nog inte lika snyggt.

Jag har gjort så att jag har bultat fast ett vinkeljärn med en ögla i taket på garaget. Då är det väldigt enkelt att bara fästa upp ett spännband i taket som man sedan drar genom t.ex. övre gaffelkrona och hänger upp hela framänden på hojen. Blir inte stabilare än så.

Edit:
2:a på den...
 
Jag har gjort så att jag har bultat fast ett vinkeljärn med en ögla i taket på garaget. Då är det väldigt enkelt att bara fästa upp ett spännband i taket som man sedan drar genom t.ex. övre gaffelkrona och hänger upp hela framänden på hojen. Blir inte stabilare än så.

Edit:
2:a på den...

Jag har 2 båtvinchar i taket :) mycket smidigt.
 
Jag har byggt två träställningar för att kunna hissa upp hojen fram och bak.
Lyfter med båtvinschar.
mclyft2.jpgmclyftfront.jpg
 
Satan jobbigt att behöva jobba runt hojen med den där ställningen eller?

Nej ska man skruva mycket och hemma ska man antingen investera i en mc-lyft eller 2st rejäla depåstöd.

Ställningen behövs ju bara när man jobbar med hjul eller hjulupphängningen och då känns den väldigt trygg. Dessutom är det lätt att ändra lyfthöjden. Praktiskt när tar bort hjul.
 
Last edited:
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top