Biltema = kanontema!

Tack Tackar för svaren. Då får det väl bli ett till biltema depåstöd(har redan bak) då jag ändå bara pillar på hojen i garaget
 
Biltema är billigare än de flesta på det mesta för att deras inköp är stora och deras prismodell konsekvent. Våra MC återförsäljare i Sverige är små och är inte affärsproffs utan oftast motorentusiaster.

Kolla lite sajter i t.ex. England så är det mindre än halva priset på OEM- eller piratprylar, stora aktörer på stora marknader. Ett helt Galfer-kit (skivor och klossar) för frambromsarna kostar ca 4 000 SEK i England, i sverige kostar en Galferskiva närmare 3000 spänn.

Biltema äger, tillräckligt bra kvalitet till lågt pris!!
 
Biltema är billigare än de flesta på det mesta för att deras inköp är stora och deras prismodell konsekvent. Våra MC återförsäljare i Sverige är små och är inte affärsproffs utan oftast motorentusiaster.

Kolla lite sajter i t.ex. England så är det mindre än halva priset på OEM- eller piratprylar, stora aktörer på stora marknader. Ett helt Galfer-kit (skivor och klossar) för frambromsarna kostar ca 4 000 SEK i England, i sverige kostar en Galferskiva närmare 3000 spänn.

Biltema äger, tillräckligt bra kvalitet till lågt pris!!

håller med till fullo där. köpte min och syrrans tailtidy's till hojarna från england, betalade samma pris som för en här hemma... helt sjuk prissättning. samma med ett akra system jag kollade på. 2300 billigare att beställa från england...
 
ALLA depåstöd som lyfter fram, förutsätter att mc'n står absolut RAKT.
Helst ska man först ställa upp hojen på ett stöd bak, lyfter man i styraxeln så är det ENBART depåstöde som ska hålla hojen i sidled också.
Jag har depåstöd av annan tillverkning och det är samma sak med dom, lyfter man bara fram så känns det inte förtroendeingivande, men med bakre stödet på plats så är det inga problem.

/KentW

Självklart hade jag ett depåstöd bak innan jag provade att lyfta fram med biltemas dynga.
Har använt många olika depåstöd för att lyfta framhjul men inget lika värdelöst som biltemas som lyfter i gaffelbenen.
Har dock inte provat stödet som lyfter i gaffelkronan så det uttalar jag mig inte om.
 
Last edited:
håller med till fullo där. köpte min och syrrans tailtidy's till hojarna från england, betalade samma pris som för en här hemma... helt sjuk prissättning. samma med ett akra system jag kollade på. 2300 billigare att beställa från england...

Eller en begagnat bakhjul i nyskick med nytt drev och bra däck för 230 kr.
Med frakt kostade det 800.

I Sverige ville skroten ha 1200 kr för stomme-fälgen
 
Min biltema mutterdragare håller än(kanske skulle byta kolet eller vad det var som följde med, så e den nog piggare), har haft den i 3år nu :D
 
Biltemas trycklufts mutterdragare fungerar om man dubblar lufttrycket. Alltså rekommenderat lufttryck är 6 bar, höjer man trycket till 12 bar går det faktiskt att skruva lös t.ex fälgarna. Dock är den jävligt stor o klumpig.
 
På lördag är det 50% REA på Biltema.
Någon som vet ifall det även gäller MC-prylarna?
 
På lördag är det 50% REA på Biltema.
Någon som vet ifall det även gäller MC-prylarna?

Tack för tipset! Har kollat på en massa saker jag behöver köpa. Men kan tänka mig att rean gäller på mindre intressanta saker än vad man gärna vill hoppas på.
 
Det är bara saker som utgått! Finns säkert några mc-prylar.
Ni som handlar i Örebro får gärna säga hej, jobbar nämligen där. står oftast på bil/mc och heter som bekant Fredrik :tummenupp
 
Köpte nya backspeglar på Biltema häromdagen som jag hittills är supernöjd med.. Billiga, snygga och lätta att få på plats (om de nu kan va svårt)..
 
Har varit jäkligt nöjd med deras framlampa och deras bakskärm med bromsljus ända tills dem gick sönder. Bakskärmen levde i bara några veckor innan den sprack och framlampan har nu levt i ca 1 år tills nyligen då jag kom hem och tyckte att den vibrerade väldigt mycket.
La fingret på den och upptäckte att 3 av 4 infästningar hade helt spruckit i plasten och den 4e gick av där och då, lagom tur att jag inte var ute på vägen då. Gillar framlampan i övrigt och orkar inte hålla på att byta så borrade ett par hål och drog fast med buntband, nu sitter den som fan.
Men för er som ogillar buntband, undvik biltemas plastkåpor!
 
Ni som kör på Biltema olja på era hojar, vad är det för hojar?
Vilken olja rekommenderar ni 15W-40 eller 10W-40, vilken av dom smörjer bäst?
Ska ha det i min Kawa zx900 motor.
 
Ni som kör på Biltema olja på era hojar, vad är det för hojar?
Vilken olja rekommenderar ni 15W-40 eller 10W-40, vilken av dom smörjer bäst?
Ska ha det i min Kawa zx900 motor.

Jag kör Racingoljan i alla mina hojar.
Rd350 och zx9r.
Tycker den funkar hur bra som helst och jag mår bra av byta flera gånger per år vilket jag annars inte skulle ha.
 
Ni som kör på Biltema olja på era hojar, vad är det för hojar?
Vilken olja rekommenderar ni 15W-40 eller 10W-40, vilken av dom smörjer bäst?
Ska ha det i min Kawa zx900 motor.

Oljan är bra. Det står på baksidan.

Vilken olja du ska ha står i manualen.
 
Ni som kör på Biltema olja på era hojar, vad är det för hojar?
Vilken olja rekommenderar ni 15W-40 eller 10W-40, vilken av dom smörjer bäst?
Ska ha det i min Kawa zx900 motor.

10 eller 15 i kall viskositet är väldigt lite skillnad.
Men den helsyntetiska ("racing") är naturligtvis bäst.
Lite dyrare, mycket bättre.
Men å andra sidan tror jag inte att du har någon nytta av bättre olja.
 
Jag kör på Biltemas 15W-40 "turbodiesel" efter läst en artikel om att ju mindre skillnad mellan kall (15) och varm viskositet (40) dessto bättre. Hittade inte den artikeln nu...
men hittade det här. En stor skillnad mellan biloja och mc-olja är den våldsamma belastning mc-oljan utsätt för i växellådan i motorcyklar med samma olja i motor och växellåda. Trycket kan var så högt att oljemolekylerna klipps av och blir kortare och då sjunker viskositeten.
Detta är resultatet av olika oljor körda i samma motorcykel.
Relative Viscosity Retention, viskositen mätt vid +99C

(as a percentage of initial viscosity retained
after normal use in the same motorcycle)
0 miles 1290km 2413km
Mobil 1 100% 86.6% 83.0%
Castrol Syntec 100% 78.1% 74.5%
Castrol GTX 100% 72.2% 68.0%
Honda HP4 100% 69.2% 65.6%
Spectro 4 100% 68.0% 63.9%
(800miles och 1500miles omvandlade till km)
från http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
Det finns alltså skäl att många tävlingsförare byter olja i hojen efter varje tävlingshelg. För viskositen minskar.
Slutsatsen är att om man som jag kör på den "billiga" Biltema oljan kan täta oljebyten vare lämpliga.
Tog och kollade i Suzuki handboken. Vid temperatur från -10C och varmare går det att köra på 20W-50. Eftersom jag aldrig kör i kallare än 0C så kommer det bli 20W-50 i fortsättningen.
Tog och kollade i Triumph handboken. Rekommenderad olja oavsett utetemperatur 15W-40. Eftersom jag aldrig kör i kallare än 0C så kommer det bli 20W-50 i fortsättningen för Triumphen också. Bättre smöjning av kugghjulen i växellådan som jag ser det.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top