Biltema-batteri

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Någon som har provat Biltemas nya MC-batteri av typ gel? Du kan ju säga att det är en "kompis" som har gjort det om det tar emot att stå för det. Är intresserad av erfarenheter.

Sydney skrev:
2156347 Någon som har provat Biltemas nya MC-batteri av typ gel? Du kan ju säga att det är en "kompis" som har gjort det om det tar emot att stå för det. Är intresserad av erfarenheter.

Jag har ett nu. Är nytt för säsongen så jag kan inte säga så mycket om det än. Men det fungerar och sålänge det gör det så är jag nöjd. Du kan köpa 2 stycken biltema batterier för priset av ett orginal så varför inte?

biltemabatteri

Sydney skrev:
2156347 Någon som har provat Biltemas nya MC-batteri av typ gel? Du kan ju säga att det är en "kompis" som har gjort det om det tar emot att stå för det. Är intresserad av erfarenheter.
jag har de i min 1100,hittils funkar de bra,de ska ju klara lite mer än vanliga batterier juuuu,typ wheelies o stoppies o sånt om man nu händelsevis skulle få för sig att hålla på med sånt...hehe

ksgixxer skrev:
2156524 jag har de i min 1100,hittils funkar de bra,de ska ju klara lite mer än vanliga batterier juuuu,typ wheelies o stoppies o sånt om man nu händelsevis skulle få för sig att hålla på med sånt...hehe

Det låter bra, då sätter jag i ett sådant i Hondan. Har aldrig funnit anledning att imponeras av kvalitén på Biltemas grejor förut så det är bara att hoppas att man slipper äta upp det här. Men deras prylar är säkert mycket bättre nu än tidigare. Det som tilltalar med gel-batteriet är att det är helt slutet och inte behöver kollas i tid och otid.

har ett snik, aså den utan gel men underhållsfri..
funkar grymt bra än så länge :yoparty

Mitt GEL funkar kalas

Dal-Mausen

Man ska inte döma ut det bara för att det är biltema, det skiljer säkert mellen olika typer av batterier men jag vet med säkerhet att vissa av bilbatterierna tillverkas av tudor men kostar bara hälften!

Westfield skrev:
2157417 Man ska inte döma ut det bara för att det är biltema, det skiljer säkert mellen olika typer av batterier men jag vet med säkerhet att vissa av bilbatterierna tillverkas av tudor men kostar bara hälften!

Ett lager till en Volvo som Biltema säljer är av samma märke som Scania använder på sina axlar...

Dal-Mausen

Dal-Mausen skrev:
2157672 Ett lager till en Volvo som Biltema säljer är av samma märke som Scania använder på sina axlar...

Dal-Mausen

Satte i ett 14 Ah Biltema GEL-batteri idag i den gamla Hondan. Det gamla batteriet var inte slut, kunde utan vidare drar runt startmotorn en minut (p g a tömda förgasare efter rengöring), men var många år gammalt och lyset var väldigt svagt och gult när motorn var avstängd. Ville helt enkelt byta i tid för att slippa problem som t.ex pajad regulator och slippa slaska med påfyllning och kontroller. Det nya GEL-batteriet verkar jättebra, man hör att det är betydligt bättre snurr i startmotorn och belastningsprov med lyse och avstängd motor ger ett vitt och starkt sken. Helnöjd, håller det också några år så är det kanon.

Väcker en gammal tråd.

Någon som har koll på eltjafset med batterier och sånt?
Mitt batteri som sitter i nu och mår dåligt ligger på 10Ah.
Biltema har ett gelbatteri som ska kunna passa i min hoj men det är bara på 8Ah. Gör det något? :va

EDIT: Äsch.. hittade svaret i en annan tråd.. letade för dåligt :D

Last edited:
Jag brukar själv ge mina gamla "icke-underhållsfria" Biltemabatterier skulden när de inte orkar. Men när jag tänker efter så är det nog mitt eget fel.
Jag brukar ibland sätta dom på laddning med en bil-batteriladdare. Och glömmer dom i det läget ett par dagar. Och då har någon cell "kokat torr" när jag kommer tillbaka. Och sedan fyller jag på med destillerat vatten :)
Och sedan är det kanske inte så konstigt om batteriet upplevs som försvagat.
Dessutom rinner det batterisyra ner på ljuddämparna som blir onödigt etsade.
En annan miss man kan göra är att låta ett blybatteri befinna sig i absolut urladdat tillstånd i några dagar, t ex om man hade glömt något på som laddade ur det när det satt i hojen. Då tappar det snabbt livslusten och blir svårt att ladda igen. Gör man så med sina Biltema-batterier så tvingas man köpa nytt batteri varje år och sedan skyller man på att det är dålig kvalitet.
:fyllisar

Tumregeln är att laddströmmen (uttryckt i A) ska vara omkring, men inte mer än 10% av kapaciteten (uttryckt i Ah). Dvs bilbatteriladdare är oftast inte bra för hojbatterier. Eller så köper man sig en C-tekladdare eller motsvarande.

Jag kollade lite i lellekatalogen idag, och såg att Yuasa har någon sorts helt täta batterier som de kallar för "MF", som i princip kan installeras i vilken vinkel som helst. Det är väl någon liknande pryl som Biltema har, antar jag. (Har inte kollat upp det.) Fast MF-batterierna kostade några hundra mer än standradyuasabatterier, som kostar mer än Biltema... Såklart.

men jag vet med säkerhet att vissa av bilbatterierna tillverkas av tudor men kostar bara hälften![/QUOTE]

Jag tillverkar inga batterier jag inte....... :hihi

Sydney skrev:

inte gel varianten (tror jag) men den som e underhållsfri o får lutas max 45grader..funkar hur bra som helst bara att sätta i o köra funkar dessutom efter en liten vurpa då hojen alltså legat så batteriet lutas mer än vad det får..

haha ok lite gamaltråd såg jag nu men jaja skyller på tiden :D

Last edited:
biltemabatteri

Sydney skrev:
Nu e biltemas gel-batteri krocktestat oxå,funkar hur bra som helst ändå....

Sydney skrev:
2158474 Satte i ett 14 Ah Biltema GEL-batteri idag i den gamla Hondan. Det gamla batteriet var inte slut, kunde utan vidare drar runt startmotorn en minut (p g a tömda förgasare efter rengöring), men var många år gammalt och lyset var väldigt svagt och gult när motorn var avstängd. Ville helt enkelt byta i tid för att slippa problem som t.ex pajad regulator och slippa slaska med påfyllning och kontroller. Det nya GEL-batteriet verkar jättebra, man hör att det är betydligt bättre snurr i startmotorn och belastningsprov med lyse och avstängd motor ger ett vitt och starkt sken. Helnöjd, håller det också några år så är det kanon.

Hur fungerar batteriet nu när det gått lite mer än ett år ? Fortfarande lika nöjd ? :)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg