Biltema batteri

Startbatterier har en viss självurladdning. Spänningsförlusten över tid beror dock väldigt mycket på kvaliten av blylegeringen som fabriken användt.
Det finns hutlöst dyra ren-bly-batterier- prisklass 1200 SEK - som har liten självurladdning, så liten att man faktiskt inte behöver underhållsladda över vintern, om förbrukare är frånkopplade.
Och i den andra änden av skalan finns det batterier som laddar ur sig själva på ett par veckor.

Vissa hojar, i synnerhet BMWs första ABS-modeller, kräver uppenbart en förhållandevis hög spänning för att fungera, och då kan det vara motiverat med ett batteri som man vet håller en hög kvalité. Och inte minst spänning.

Är det bara startmotorn som ska dra runt är det väl egalt. Den klarar sig nog med 10 volt ett par varv också. :)
 
Kent W och Dr.Bike: Jag pratar färdigfyllda MF-batterier här (liggande 90° på R1) tror knappast Biltema fyller dessa, utan de kommer färdig från China eller så.

När vilospänningen ligger på 7V eller lägre som nytt är batteriet troligen helt slut pga sulfatering.

Alltså, var noga med att mäta "nya" batterier, oavsett om de kommer från Biltema eller MC-butiken, de är många gånger nämligen inte "nya" utan lagrade för lång tid utan laddning.
 
Muggen skrev:
2047674 Såhär ser mitt ut, jag antar att det är ett gelbatteri. har jag fel?

S-MF säger Biltema, vad S:et står för ka jag bara spekulera i (troligen: sealed)
MF betyder Maintenance Free iaf, och de KAN vara av AGM eller Gel typ, så det vet man alltså inte om det inteframgår specifikt på produktbladet.
Det spelar ingen teater heller.

Här är lite läsning för var och en, och som jag själv hade stor nytta av för några år sedan då jag skrev en artikel om just batterier.

Varsågoda:

http://www.tudor.se/Sv/start/images/pdf/Tudor_Teknisk_info.pdf

FZ1 skrev:
2047705 Kent W och Dr.Bike: Jag pratar färdigfyllda MF-batterier här (liggande 90° på R1) tror knappast Biltema fyller dessa, utan de kommer färdig från China eller så.

När vilospänningen ligger på 7V eller lägre som nytt är batteriet troligen helt slut pga sulfatering.

Alltså, var noga med att mäta "nya" batterier, oavsett om de kommer från Biltema eller MC-butiken, de är många gånger nämligen inte "nya" utan lagrade för lång tid utan laddning.

En bra lärdom!!

Hör upp gott folk!
 
FZ1 skrev:
2047705 Kent W och Dr.Bike: Jag pratar färdigfyllda MF-batterier här (liggande 90° på R1) tror knappast Biltema fyller dessa, utan de kommer färdig från China eller så.

När vilospänningen ligger på 7V eller lägre som nytt är batteriet troligen helt slut pga sulfatering.

Alltså, var noga med att mäta "nya" batterier, oavsett om de kommer från Biltema eller MC-butiken, de är många gånger nämligen inte "nya" utan lagrade för lång tid utan laddning.


Ur Biltemas Faktablad:

MC-batteri SMF
Gastäta och underhållsfria MC-batterier som bygger på kalcium/kalcium-teknologin. Batterierna har lång livslängd och är verkligen underhållsfria. Laddningen håller längre än i ett konventionellt MC- batteri. Ingen risk för syraläckage. Integrerat flamskydd. Hölje av förstärkt polypropylen. OBS! Max. 45° monterings-/lutningsvinkel

Alltså inget för R1-åkare....."kostar att ligga på topp"

KentW
 
Kent W skrev:
2047791 Ur Biltemas Faktablad:

MC-batteri SMF
Gastäta och underhållsfria MC-batterier som bygger på kalcium/kalcium-teknologin. Batterierna har lång livslängd och är verkligen underhållsfria. Laddningen håller längre än i ett konventionellt MC- batteri. Ingen risk för syraläckage. Integrerat flamskydd. Hölje av förstärkt polypropylen. OBS! Max. 45° monterings-/lutningsvinkel

Alltså inget för R1-åkare....."kostar att ligga på topp"

KentW


M...läste oxå det där, men kunde inte utröna om det var AGM eller Gel...
Ca-Ca är väl såvitt jag kan förstå ingredienser i cellplattorna och med vilken teknologi man utför dem?
 
Kent W skrev:
...Max. 45° monterings-/lutningsvinkel

Alltså inget för R1-åkare...
Vilken tur det var fel på det, kunde blivit gägga. Ibland är det en mening med saker och ting...
Dr.Bike skrev:
...läste oxå det där, men kunde inte utröna om det var AGM eller Gel...Ca-Ca är väl såvitt jag kan förstå ingredienser i cellplattorna och med vilken teknologi man utför dem?
Är nog varken AGM eller Gel, är nog syra-bly, men tillslutet och säkerhetsventil. Ingen vätgas avgång - Maintenance Free. Calcium används väl som en del i "vanliga" batterier med flytande syra?
 
Tja!

vill bara säga till dig som tänkte köppa ett batteri till din r6,,, jag gjorde det o det passar inte in i själva boxen bara så du vet. jag köppte ett som var 12v 10a och det är det en r6 ska ha. tar du ett batteri som är starkare som jag gjorde tidigare så kan olijenivå lampan lysa.

glömmde nämna den kostade 398 ifall du tänker köppa den;)
 
FZ1 skrev:
2048222
Är nog varken AGM eller Gel, är nog syra-bly, men tillslutet och säkerhetsventil. Ingen vätgas avgång - Maintenance Free. Calcium används väl som en del i "vanliga" batterier med flytande syra?

Mmm så kan det ju oxå vara. Därav max 45 graders lutning på det kanske?
Oavsett vilket: Leve MF och GEL samt AGM batterier!

nikko skrev:
2048276 vill bara säga till dig som tänkte köppa ett batteri till din r6,,, jag gjorde det o det passar inte in i själva boxen bara så du vet. jag köppte ett som var 12v 10a och det är det en r6 ska ha. tar du ett batteri som är starkare som jag gjorde tidigare så kan olijenivå lampan lysa.

glömmde nämna den kostade 398 ifall du tänker köppa den;)


Stopp!!!

Oljelampan kan INTE lysa p.g.a att du har ett annat batteri i hojen.
 
Det är ett Gel batteri, jag köpte ett Gel-batteri 12V/10Ah, som det ska va enl. instruktionsboken, till min buske och det funkar kanon bra, 389:- dock :( men men, vi testar och ser hur länge det håller :D billigare än typ 1000:-
 
4cY skrev:
2049388 Det är ett Gel batteri, jag köpte ett Gel-batteri 12V/10Ah, som det ska va enl. instruktionsboken, till min buske och det funkar kanon bra, 389:- dock :( men men, vi testar och ser hur länge det håller :D billigare än typ 1000:-

På tema?
 
Kent W skrev:
2047791 Ur Biltemas Faktablad:

MC-batteri SMF
Gastäta och underhållsfria MC-batterier som bygger på kalcium/kalcium-teknologin. Batterierna har lång livslängd och är verkligen underhållsfria. Laddningen håller längre än i ett konventionellt MC- batteri. Ingen risk för syraläckage. Integrerat flamskydd. Hölje av förstärkt polypropylen. OBS! Max. 45° monterings-/lutningsvinkel

Alltså inget för R1-åkare....."kostar att ligga på topp"

KentW

jag köpte ett sådant nu idag men inte fylde nån på nåt i detta :va bör jag va orolig nu eller ska jag ladda de eller helt enkelt bara slänga i det i hojen :va
 
Zenit skrev:
2049484 jag köpte ett sådant nu idag men inte fylde nån på nåt i detta :va bör jag va orolig nu eller ska jag ladda de eller helt enkelt bara slänga i det i hojen :va


Sätt på det på laddning över natten så är det bara
att tuta och köra sen.

KentW
 
nikko skrev:
2048276 vill bara säga till dig som tänkte köppa ett batteri till din r6,,, jag gjorde det o det passar inte in i själva boxen bara så du vet. jag köppte ett som var 12v 10a och det är det en r6 ska ha. tar du ett batteri som är starkare som jag gjorde tidigare så kan olijenivå lampan lysa.

glömmde nämna den kostade 398 ifall du tänker köppa den;)


Ja, passa er! För mycket kräm i batteriet får oljelampan att lysa! INTE bra!!! :fyllisar


:rofl :D OBS! ironi :hihi :lol

FAKTA!
Mer Ah än rekomenderat får INTE några lampor att lysa bara för att det är för mycket Ah än rekomenderat.



MEN, jag vill passa på när jag ändå skriver att berätta för er. När jag satte en vanlig blyacce i min RF900, med tillräckligt Ah, så ville den knappt starta. Ah räckte till teoretiskt, men batteriet mäktade inte med att lasta ur sig tillräckligt med A vid startögonblicket. Det kan behövas uppemot 90A för att orka slå igång en hoj och det ville inte Tema batteriet riktigt vara med om. Iaf inte det jag hade. De nya kanske orkar lasta ur sig mer under startögonblicket men blyaccarna är inget för elektronikstinna högkubikare.
 
Ok, nu har det flummats rätt mkt fram och tillbaks, kan någon skriva vilket batteri från biltema som passar bäst i en r1:a modell 01? Min handlare ville ha 1500 för ett batteri så det får bli biltema för min del...
 
pakopak skrev:
2076844 Ok, nu har det flummats rätt mkt fram och tillbaks, kan någon skriva vilket batteri från biltema som passar bäst i en r1:a modell 01? Min handlare ville ha 1500 för ett batteri så det får bli biltema för min del...

Alltså, tag ur ditt batteri och mät.. sen kollar du måtten på biltemas hemsida :tummenupp
 
pakopak skrev:
2076844 Ok, nu har det flummats rätt mkt fram och tillbaks, kan någon skriva vilket batteri från biltema som passar bäst i en r1:a modell 01? Min handlare ville ha 1500 för ett batteri så det får bli biltema för min del...

Jag skall ge mig iväg och handla ett Biltemabatteri till min RF i morgon. Sitter därför med tabeller och funderar på vad jag skall ha :va , så jag tänkte pröva med att slå upp din R1:an också.

Utan garantier för att det är rätt (!!!) så får jag fram följande tråkiga information vad gäller din fråga:

Steg 1 - Enligt Alright-katalogen skall du ha ett Yuasa YT12B-BS (som kostar 1245,-). Så långt OK.

Steg 2 - Men, när jag sedan försökte titta efter i samma katalog vad det är för typ av batteri för att jämföra med Biltemas så finns det inte i listan!? Tänkte ge upp, men kom på att va f-n, det skall väl gå att hitta en beskrivning någonstans. :mad:

Steg 3 - Gick in på länken

http://www.yuasabatteries.com/yuasa05/vehicle_search.asp.

Sökte på din hoj där och hittade en beskrivning. Resultatet,
YT12B-BS, är detsamma som i katalogen ovan. Alltså bra. Fortsatte läsa sökresultatet.

Steg 4 - Enligt svaret jag kunde utläsa från länken ovan är ett YT12B-BS ett 12 volt, 10 ah batteri som har måtten 150mm x 69.0mm x 130.0mm (l*b*h).

Steg 5 - Tog fram Biltemakatalogen och jämförde med listorna (sidan 51). Tittade på både "vanliga" och gelbatterierna. Upptäckte, efter allt sökande ovan, att det inte finns något batteri som matchar. :( YT12B-BS verkar vara väldigt smalt!? De enda 10 ah batterierna som finns på Biltema håller fel mått (är t. ex. cirka två centimeter för breda). De batterier som finns och som är så smala innehåller inte lika mycket kräm (endast 4 alt 6 ah).

Slutsats - Jag hittar inte något Biltemabatteri som passar din R1:a. Jag hoppas att jag har fel, så kolla gärna länken ovan och jämför själv med Biltemas utbud! Går något av dem att klämma in i batteriboxen?

Eller så kanske någon annan vet mer exakt?

Lycka till med sökandet!
 
Blueman skrev:
2077469 Jag skall ge mig iväg och handla ett Biltemabatteri till min RF i morgon. Sitter därför med tabeller och funderar på vad jag skall ha :va , så jag tänkte pröva med att slå upp din R1:an också.

Utan garantier för att det är rätt (!!!) så får jag fram följande tråkiga information vad gäller din fråga:

Steg 1 - Enligt Alright-katalogen skall du ha ett Yuasa YT12B-BS (som kostar 1245,-). Så långt OK.

Steg 2 - Men, när jag sedan försökte titta efter i samma katalog vad det är för typ av batteri för att jämföra med Biltemas så finns det inte i listan!? Tänkte ge upp, men kom på att va f-n, det skall väl gå att hitta en beskrivning någonstans. :mad:

Steg 3 - Gick in på länken

http://www.yuasabatteries.com/yuasa05/vehicle_search.asp.

Sökte på din hoj där och hittade en beskrivning. Resultatet,
YT12B-BS, är detsamma som i katalogen ovan. Alltså bra. Fortsatte läsa sökresultatet.

Steg 4 - Enligt svaret jag kunde utläsa från länken ovan är ett YT12B-BS ett 12 volt, 10 ah batteri som har måtten 150mm x 69.0mm x 130.0mm (l*b*h).

Steg 5 - Tog fram Biltemakatalogen och jämförde med listorna (sidan 51). Tittade på både "vanliga" och gelbatterierna. Upptäckte, efter allt sökande ovan, att det inte finns något batteri som matchar. :( YT12B-BS verkar vara väldigt smalt!? De enda 10 ah batterierna som finns på Biltema håller fel mått (är t. ex. cirka två centimeter för breda). De batterier som finns och som är så smala innehåller inte lika mycket kräm (endast 4 alt 6 ah).

Slutsats - Jag hittar inte något Biltemabatteri som passar din R1:a. Jag hoppas att jag har fel, så kolla gärna länken ovan och jämför själv med Biltemas utbud! Går något av dem att klämma in i batteriboxen?

Eller så kanske någon annan vet mer exakt?

Lycka till med sökandet!

Oj, det var seriöst, tror jag har hittat ett som passar, bygger bara en centimeter extra på bredden och iom att det ska ligga ner så gäller det bara frigången till sadeln så det går nog. ska kolla på 80-816
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top