Biltema batteri till KTM 690? passar detta?

Jag skulle beställa ett batteri från mds. (Jag har slutat med Biltema #).
https://www.mdsbattery.co.uk/shop/productprofile.asp?ProductGroupID=2046
om det är din hoj ? Det måste du kolla själv.

# Jag har köpt flera st Biltema underhållsfria MC-batterier. De håller högre spänning än "normalt" 13,0 till 13,2 Volt laddade. Någon dag efter laddning. Orsaken är högre svavelsyra koncentration än "normalt". Fördelen med högre svavelsyra koncentration är bättre prestanda, nackdelen är kortare livslängd och att vanliga smartladdare från t.ex. Ctek inte underhållsladdar för dom slår inte till förrän batterispänningen är nere i området 12,7 till 12,85 (12,85 mätt på en Ctek Zafir 45). Och då är ett Biltema underhållsfritt redan urladdat. Gick en vinter och kollade på mitt 1a Biltema underhållsfria. Spänningen sjönk aldrig under 12,9 Volt. Då var batteriet så tomt att på våren gick motorn runt. Men den startade inte förrän att batteriet laddats några timmar.
Det här slipper du med ett Yuasa från MDS. En vanlig smartladdare håller batteriet friskt över vintern. För den lågre spänningen 12,7 till 12,8 Volt laddat gör att en smartladdare slår till innan Yuasa batteriet är urladdat.
Om du inte laddar det på hösten, kopplar loss det från hojen och laddar batteriet på våren och kanske en gång/månad under vintern med en smartladdare för MC batterier.
 
Last edited:
Jag skulle beställa ett batteri från mds. (Jag har slutat med Biltema #).
https://www.mdsbattery.co.uk/shop/productprofile.asp?ProductGroupID=2046
om det är din hoj ? Det måste du kolla själv.

# Jag har köpt flera st Biltema underhållsfria MC-batterier. De håller högre spänning än "normalt" 13,0 till 13,2 Volt laddade. Någon dag efter laddning. Orsaken är högre svavelsyra koncentration än "normalt". Fördelen med högre svavelsyra koncentration är bättre prestanda, nackdelen är kortare livslängd och att vanliga smartladdare från t.ex. Ctek inte underhållsladdar för dom slår inte till förrän batterispänningen är nere i området 12,7 till 12,85 (12,85 mätt på en Ctek Zafir 45). Och då är ett Biltema underhållsfritt redan urladdat. Gick en vinter och kollade på mitt 1a Biltema underhållsfria. Spänningen sjönk aldrig under 12,9 Volt. Då var batteriet så tomt att på våren gick motorn runt. Men den startade inte förrän att batteriet laddats några timmar.
Det här slipper du med ett Yuasa från MDS. En vanlig smartladdare håller batteriet friskt över vintern. För den lågre spänningen 12,7 till 12,8 Volt laddat gör att en smartladdare slår till innan Yuasa batteriet är urladdat.
Om du inte laddar det på hösten, kopplar loss det från hojen och laddar batteriet på våren och kanske en gång/månad under vintern med en smartladdare för MC batterier.

Nu har jag förvisso en smartladdare från Biltema, men den håller mitt batteri upp i över 13,5 V. Slår på när spänningen sjunker till strax över 13. Med det sagt är Biltema-batteriet jag har endast en nödlösning, och skulle absolut rekommendera kvalitetsbatteri alla dagar i veckan.
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top