Biltema batteri till KTM 690? passar detta?

Jag skulle beställa ett batteri från mds. (Jag har slutat med Biltema #).
https://www.mdsbattery.co.uk/shop/productprofile.asp?ProductGroupID=2046
om det är din hoj ? Det måste du kolla själv.

# Jag har köpt flera st Biltema underhållsfria MC-batterier. De håller högre spänning än "normalt" 13,0 till 13,2 Volt laddade. Någon dag efter laddning. Orsaken är högre svavelsyra koncentration än "normalt". Fördelen med högre svavelsyra koncentration är bättre prestanda, nackdelen är kortare livslängd och att vanliga smartladdare från t.ex. Ctek inte underhållsladdar för dom slår inte till förrän batterispänningen är nere i området 12,7 till 12,85 (12,85 mätt på en Ctek Zafir 45). Och då är ett Biltema underhållsfritt redan urladdat. Gick en vinter och kollade på mitt 1a Biltema underhållsfria. Spänningen sjönk aldrig under 12,9 Volt. Då var batteriet så tomt att på våren gick motorn runt. Men den startade inte förrän att batteriet laddats några timmar.
Det här slipper du med ett Yuasa från MDS. En vanlig smartladdare håller batteriet friskt över vintern. För den lågre spänningen 12,7 till 12,8 Volt laddat gör att en smartladdare slår till innan Yuasa batteriet är urladdat.
Om du inte laddar det på hösten, kopplar loss det från hojen och laddar batteriet på våren och kanske en gång/månad under vintern med en smartladdare för MC batterier.
 
Last edited:
Jag skulle beställa ett batteri från mds. (Jag har slutat med Biltema #).
https://www.mdsbattery.co.uk/shop/productprofile.asp?ProductGroupID=2046
om det är din hoj ? Det måste du kolla själv.

# Jag har köpt flera st Biltema underhållsfria MC-batterier. De håller högre spänning än "normalt" 13,0 till 13,2 Volt laddade. Någon dag efter laddning. Orsaken är högre svavelsyra koncentration än "normalt". Fördelen med högre svavelsyra koncentration är bättre prestanda, nackdelen är kortare livslängd och att vanliga smartladdare från t.ex. Ctek inte underhållsladdar för dom slår inte till förrän batterispänningen är nere i området 12,7 till 12,85 (12,85 mätt på en Ctek Zafir 45). Och då är ett Biltema underhållsfritt redan urladdat. Gick en vinter och kollade på mitt 1a Biltema underhållsfria. Spänningen sjönk aldrig under 12,9 Volt. Då var batteriet så tomt att på våren gick motorn runt. Men den startade inte förrän att batteriet laddats några timmar.
Det här slipper du med ett Yuasa från MDS. En vanlig smartladdare håller batteriet friskt över vintern. För den lågre spänningen 12,7 till 12,8 Volt laddat gör att en smartladdare slår till innan Yuasa batteriet är urladdat.
Om du inte laddar det på hösten, kopplar loss det från hojen och laddar batteriet på våren och kanske en gång/månad under vintern med en smartladdare för MC batterier.

Nu har jag förvisso en smartladdare från Biltema, men den håller mitt batteri upp i över 13,5 V. Slår på när spänningen sjunker till strax över 13. Med det sagt är Biltema-batteriet jag har endast en nödlösning, och skulle absolut rekommendera kvalitetsbatteri alla dagar i veckan.
 
Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Back
Top