Biltema 5W50 och tips på färg till sving!?

CAPTAIN AWESOME

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2007
Hoj
Gixxer 750
Har en ganska sliten 750 motor som drar olja...nu har jag gått å köpt mig en 5W50-olja på biltema som skulle lämpa sig till motorer som är just slitna och som går tungt-rally-husvagnsdragande bilar...Någon som kan säga nåt om mitt val...vet inget om oljevalet eller märkesvalet så jag e tacksam för feedback!?

Sen har jag mina tankar på att lackera om svingen svart som synden...har ingen lackfirma och jag är ytterst tveksam till att montera av svingen då jag saknar ett specielt verktyg till en av bultarna på svinginfästningen...går det att pensla eller rolla en färg så resultatet blir acceptabelt?...gjorde misstaget att pensla högglans svart hammarlack på min ram för något år sedan och reslutatet blev därefter också.....skit.....

dumma frågor ger dumma svar....shoooot!!!:Bugar

Är det bilolja du köpt? Häll ur och fyll på med olja avsedd för mc med våtkoppling istället. Biloljor är väl inte att rekommendera nånsin egentligen då de innehåller friktionshämmande tillsatser som sabbar lamellerna om man har otur..

+1, Ingen syntetbilolja i en våtkoppling.

Är det bilolja du köpt? Häll ur och fyll på med olja avsedd för mc med våtkoppling istället. Biloljor är väl inte att rekommendera nånsin egentligen då de innehåller friktionshämmande tillsatser som sabbar lamellerna om man har otur..

Precis....

Biloljor KAN innehålla friktionsmodifierare och dessa avskyr våtkopplingen som pesten. Alla biloljor innehåller det dock inte men för att vara på den säkra sidan välj en olja som är JASO MA godkänd då är den utan dessa tillsatser...

Tja, på mc-verkstan jag går till som servar alla typer av hojar samt demonterar, så säger de att man skall ha som du säger en lite "smutsigare" olja till en sliten motor. Alltså ingen helsyntet utan snarare en delsyntet. De rekommenderar Motul 5100 som är en 15-W50.
Men kolla annars vad Dr. Bike säger här på forumet. Han är mkt kunnig inom området.

Har aldrig haft kopplingslir me 5-50 oljan.

Iaf inte på v2or me en litereffekt på 100hk - möjligt att man får det i nån 160hk/l me viss effektkurva och en viss koppling.

Tur att man inte kört igång den ännu då...blir å tappa ut oljan igen å slänga den i sjön...suck....hur är det med deras 10W40 mc-olja?

Såg ju att både min gamla 5W50 och deras 10W40 mc-olja är helsyntetiska!
Tittade lite på spec...mc-oljan var JASO

Last edited:
Du får inga svar....tror nog du lungt kan brassa på med den.

Jag har gjort det.

Jaso klassningen är inte så viktig om man inte har massa hästar och kopplingen ligger i underkant på vad mcen ger för effekt.

Last edited:
Du får inga svar....tror nog du lungt kan brassa på med den.

Jag har gjort det.

Jaso klassningen är inte så viktig om man inte har massa hästar och kopplingen ligger i underkant på vad mcen ger för effekt.

Hehe...jadu...dubbla budskap får jag iaf:hihi ...ett moment 22...jag har somsagt 135 hästar i en sunkig motor...så vi får väl dra av några

Na du vet enda skillnaden du lär märka mellan biltemas 10-40 och 5-50 (or what ever märke) är att du får mindre växelklonk på 40 oljan - men 50 , den är lite segare - men bra för motorn.

Jag har kört alla mina motosyklar på 5W-50 - bytt mellan 800-1600 mil - bra olja.

Enda man skall tänka på är att ju större skillnad det är mellan siffrorna - desto tätare skall man byta.

Det är stora skillnader mellan 10w-40 och 5W-50 - men 1000mil är bra bytesintervall - men eftersom bågen drar olja lär du fylla på en del innan det - då skall du byta för oljefiltrets skull.

Kör tusen mil - med dina oljepåfyllningar - du kan gå uppemåt 1600 om du fyller på ofta men gör sedan byte.

Det är oljefiltret som är det viktiga om bågen drar olja.

de kan hjälpa om du går upp i värde på oljan, jag gick upp till 10-60 å min R6a drar betydligt mycket mindre olja, dock är de Castrol olja jag har.

Inse att e bättre att köra på oljan - den är inte dålig - de e statoils helsyntet.

En mc eller oljehandlare vill ju gärna säga att den suger....

*klubbat garantera 50k mil på den oljan* - på mc

Gjorde slag i saken..:fyllisar..åkte till biltema och ställde dem mot väggen...

Deras svar blev nåt i stil med att ingen av deras motoroljor innehåller produkter som ska sabotera våtkopplingar, sen skulle det finnas lite tillsatser såklart men inga såna som vi pratat om tidigare...Han ringde bla. kemisten på Biltema...vad det nu innebär:brinnerup....samt en kille som tydligen rejsar för just Biltema och som intygar att den var helt ofarlig mot våtkopplingar!....dessa svar duger gott för min del...

Det är oljefiltret som är det viktiga om bågen drar olja.

Hur menar du då?

Last edited:
Gjorde slag i saken..:fyllisar..åkte till biltema och ställde dem mot väggen...

Deras svar blev nåt i stil med att ingen av deras motoroljor innehåller produkter som ska sabotera våtkopplingar, sen skulle det finnas lite tillsatser såklart men inga såna som vi pratat om tidigare...Han ringde bla. kemisten på Biltema...vad det nu innebär:brinnerup....samt en kille som tydligen rejsar för just Biltema och som intygar att den var helt ofarlig mot våtkopplingar!....dessa svar duger gott för min del...

Hur menar du då?

Tänkte mer att den drar så mycket så du alltid hare färsk olja i:D - typ 1l hundra mil.

Då är det nästan onödigt att byta olja alls ju.

Filtret måste dock bytas så det renar bort partiklar som antagligen är fler än vanligt om ringar och motorn är lite sliten.

För att inte lämna tråden med ett "oskrivet" slut...

Kört med oljan nu i typ....30 mil...den ryker mindre och växellåda och koppling känns bättre än när jag köpte den...funkar kanon!

ta i träää

Jag har provat typ Mobil-1 syntet, Valvoline syntet och biltema 5W-40 och 5W-50 syntet i en R-1100... Och ingen gav å problem med kopplingen i fråga om slir eller slitage.
Och motorn kunde ja inte märka nå anmärkningsvärt slitage på heller.
De kan bero på vilka material som används i kopplingslamellerna, de äldre hade bla. asbest i materialet de va tillverkade, men modernare skall vara tillverkade utan.

Och upplysningsvis så de som tar skada i en motor som är sliten, speciellt i lagrena så spelet blivit större.
Så kan oljor som upplevs mer trögflytande kalla ge ett något högre oljetryck till des oljan blir varm, då de uppträder den lika tunn som vilken annan syntetolja som hellst å pissar ut i lagerspalterna.
Och så pga av de större spelet i lagrena så finns risk att man bryter den smörjande oljefilmen å de avverkas ännu mera material från lagerskålarna (ram och vevlager).

Ja tycker de verkar gå troll i de här med motor-oljor.
Att ge oljan skulden för att typ motorer skär till höger å vänster känns rätt B. Orsakerna att saker skär, smäller eller så brukar vara.
Avsaknad av olja på de ställen där den skall smörja, pga olika orsaker i sig. Bakhjulsåkning eller annan ägarrelaterad misshandel av motorn, inte kollat nivå, läckage, fel eller dålig konstruktion på oljesystemet, fel lagerspel, materialfel på ingående komponeter i oljesystemet som pumpen och tryckregleringen.
Så har oljan oxå ett temeraturspann där tillverkaren garanterar funktionen, å blir oljan varmare så tappar den viktiga egenskaper som då påverkar slitaget negativt.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8