Bilstrul, Cheva S10 -92

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Tjena!
Har lite strul me lådan i min S10a, sitter th700 i om ja inte e ute å cyklar...
Kan i princip inget om automatlådor men har hört att th700 ska va en redig skitlåda?

Bilen har stått i ca 2,5 år men besiktades nyss, problemet e att runt 70 samt 100 så börjar bilen skaka ganska kraftigt, misstänker att de e vid växelbyte... Innan den ställdes undan så kunde man känna av att den skakade till lätt vid växelbyte ibland, bara mellan 2 växlar då. Nu sker samma sak fast markant värre alltså 2 ggr innan man kommit upp på odn...

När odn ligger i så tickar (typ som ett relä) de me nåra sekunders mellanrum från något bakom instrumenthuset, inte kollat upp de mer...

Under tiden bilen stått fick den för sej att börja droppa olja från lådan, inga mängder dock...
E lådan nära slutet eller kan de gå å rädda me oljebyte?

Känner inte till nån tidigare renovering å bilen har gått 21.xxx mil...
 
S10 med dubbelhytt? Kolla knutarna.

Alldeles korrekt, eller 1,5-hytt kanske man ska säga... Efter en resa på 35mil i "baksätet" så hängde inte tvångströjan allt för långt bort :hihi...

Ska kolla upp knutarna, känt fel på dessa? Varför ja misstänker lådan e för att de verkar blivit markant värre under tiden bilen bara stått... Tänkte om de kleggat igen nån kanal eller hänt nåra andra hyss...
 
Alldeles korrekt, eller 1,5-hytt kanske man ska säga... Efter en resa på 35mil i "baksätet" så hängde inte tvångströjan allt för långt bort :hihi...

Ska kolla upp knutarna, känt fel på dessa? Varför ja misstänker lådan e för att de verkar blivit markant värre under tiden bilen bara stått... Tänkte om de kleggat igen nån kanal eller hänt nåra andra hyss...

Det är iaf. på nyare två dubbelknutar, antagligen har det på din satt sig en eller ett par knutar och eftersom det är dubbla så leas dom inte loss. Annars är det vanligt att centrumlagringen till knutarna går åt fanders och då blir det dyrt.
 
Det är iaf. på nyare två dubbelknutar, antagligen har det på din satt sig en eller ett par knutar och eftersom det är dubbla så leas dom inte loss. Annars är det vanligt att centrumlagringen till knutarna går åt fanders och då blir det dyrt.

Småskäms lite men "centrumlagringen till knutarna"? Får erkänna att ja inte hänger me...
 
Småskäms lite men "centrumlagringen till knutarna"? Får erkänna att ja inte hänger me...

Inte så konstigt, inte direkt vardagsmat med den konstruktionen.

För att inte hela kardanen skal börja vobbla så sitter det en kula på ena änden av kardanen som går genom knutarna och sitter i en skål i den andra. På så vis hålls alltid kardanändarna alltid i linje med varandra.

Kolla först om du har fem knutkors på din kardan innan du börjar svättas.
 
Last edited:
Inte så konstigt, inte direkt vardagsmat med den konstruktionen.

För att inte hela kardanen skal börja vobbla så sitter det en kula på ena änden av kardanen som går genom knutarna och sitter i en skål i den andra. På så vis hålls alltid kardanändarna alltid i linje med varandra.

Kolla först om du har fem knutkors på din kardan innan du börjar svättas.

5!? FEM!? Hur hög e man om man tycker att 5 knutkors på en kardan känns som ett lämpligt antal!? Har vart under å krupit lite när ja svetsade nytt system å ja la inte märke te nåt som fick mej å tappa hakan... Således tror ja inte att ja har 5 knutar på min stång :hihi... Men får ta en kik imorrn, glömde nämna de men de rör sej om en RWD...
 
5!? FEM!? Hur hög e man om man tycker att 5 knutkors på en kardan känns som ett lämpligt antal!? Har vart under å krupit lite när ja svetsade nytt system å ja la inte märke te nåt som fick mej å tappa hakan... Således tror ja inte att ja har 5 knutar på min stång :hihi... Men får ta en kik imorrn, glömde nämna de men de rör sej om en RWD...

Ja, det är en satans massa kors, två dubbla och ett enkelt. Men som sagt, jag vet inte hur långt det går ner i årsmodellerna.

Dom som driver runt om har cv-knutar på den främre, ifall inte dubbelknutarna skulle vara nog.
 
Ja, det är en satans massa kors, två dubbla och ett enkelt. Men som sagt, jag vet inte hur långt det går ner i årsmodellerna.

Dom som driver runt om har cv-knutar på den främre, ifall inte dubbelknutarna skulle vara nog.

Ja får tacka för hjälpen såhär långt... Kryper under imorrn, funderar på om ja skulle rigga Gopron å se hur de beter sej där under när de händer...
 
Va under å kröp en sväng innan jobbet å hittade 3 knutar, känns lite mer normalt...
 
OT
Vi har en likadan stående härhemma, den mår inte heller så bra.
I framtiden ska den fixas till från topp till tå. Underbart söt bil är det iallafall:kär
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top