Bilstereoproblem Audi A4 -01

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Hjälpte en kompis byta stereo från en gammal Clarion till en Pioneer,
efter ett litet missöde med kortis :gnissla med bränd säkring som följd så fick vi det att funka.

Dock klipper stereon ljudet och blinkar när man drar på? :va
Känns som den inte får kräm nog, vad kan ha blivit fel?

Eller är ådis jävligt klena?

Funkar den i en annan bil? Vad sitter det för högtaleare i bilen, std eller tyngre doningar? Var stereon flång ny?

Funkar den i en annan bil? Vad sitter det för högtaleare i bilen, std eller tyngre doningar? Var stereon flång ny?

Orginalhögtalare, sproilans stereo, ägarn var mest ute efter USB-funktionen.
4x50w

Hmm, innan var det rött+rött, gult + grön/vitt (i bilen), svart mot svart.

Ska det alltså vara gult + rött(bil) , svart + svart, rött + grön/vitt (bil) ?

Verkar helknas men läser instruktionen så.

VAG brukar byta plats på B+ och 12V tändning jämfört med vanliga bilar i ISO-kontakten. På en gammal Pioneer jag hade fanns det en snabbkoppling för att byta om man skulle montera i en VAG-bil.

VAG brukar byta plats på B+ och 12V tändning jämfört med vanliga bilar i ISO-kontakten. På en gammal Pioneer jag hade fanns det en snabbkoppling för att byta om man skulle montera i en VAG-bil.

När jag köpte ny stereo på Media Markt till min Skoda så fick jag åka runt på baksidan så en kille i deras "verkstad" letade fram en kontakt och meddelade att om det strular skulle jag byta plats på två kablar.

Så det kan vara något VAG relaterat.

---------

Last edited:
Till både min Golf 01:a och min Passat 03:a satt där standard ISO kontakt. Och alla stereos jag handskats med har det ingått standard ISO kablage som bara varit att koppla in.

Har de krånglat till det i Audi?

På min gamla A6-01 var det också ISO och bara att plugga in den nya Pioneer stereon. Dock krävdes en liten antenn adapter.

Till både min Golf 01:a och min Passat 03:a satt där standard ISO kontakt. Och alla stereos jag handskats med har det ingått standard ISO kablage som bara varit att koppla in.

Har de krånglat till det i Audi?

Tror det är Clarion som strulat till det, då det på 2 olika bilar varit "samma annorlunda" i kopplingen på iso-kontakten, där förre ägaren kopplat in en Clarion.

Fast det klassiska VW felet ger inte den typen av problem, brukar "bara" vara att vissa stereos glömmer stationer och om AF/TA är inkopplat när du slår av spänningen, andra har inte problemet, antagligen för att dom sparar i eeprom/flash. Jag vet för min var en av dessa som inte gillar VW :huvet (men det var ju lätt fixat)

Men kontakten är ISO, bara att skiten är felkoplad. Finns gott om konverterare mellan VW-ISO och Riktig ISO. Antar att VW höll fast vid sin skitlösning för att inte få inkompatibilitet mellan olika årsmodeller.

Fast det klassiska VW felet ger inte den typen av problem, brukar "bara" vara att vissa stereos glömmer stationer och om AF/TA är inkopplat när du slår av spänningen, andra har inte problemet, antagligen för att dom sparar i eeprom/flash. Jag vet för min var en av dessa som inte gillar VW :huvet (men det var ju lätt fixat)

Men kontakten är ISO, bara att skiten är felkoplad. Finns gott om konverterare mellan VW-ISO och Riktig ISO. Antar att VW höll fast vid sin skitlösning för att inte få inkompatibilitet mellan olika årsmodeller.

Mina stereoapparater har funkat fin fint i alla VW jag haft utan några omkopplingar och det har blivit några stereos :va

Det är inte bara VW som kör med det.
Enligt vad jag vet så är det senare modeller av VW, Peugot 106, Open Astra och Citroen som använder samma inkoppling.
På vissa ford efter 99 så är det till och med så att du kan bränna elektronik i bilen om du har otur då det tydligen är skiftat mellan 12V och utsignalen för motorantenn.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park