bilstereo

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Jag kör bil ibland! Har en vanlig tråkig bil med tråkigt ljud i. Är inte ute efter att lasta bilen full med högtalarlådor och slutsteg, är bara ute efter lite mer tryck i ljudet och nått som kan kallas för basljud, nu hör man knappt skillnad på virvel och baskagge. Stereon som sitter i är integrerad med med bilen vad gäller form och funktion, så den vill jag helst inte byta.
Nu kommer frågan.
Hur mycket kan jag påverka genom att bara byta de element som sitter i bilen, tror att det är sex stycken och jag tänkte i så fall börja med att byta de i dörrarna fram. Eller någon som har bra/bättre idéer..

Ta men bilen till en ljudfirma, fråga, köp, låt dem installera slutligen betala och tacka för dig.

Eller så kollar du på tex www.brl.se i deras högtalarguide, där står det vilka högtalare som passar till just din bil :tummenupp Eller ja, storleken på dom iaf :rolleyes: Sen är det bara att rota fram några vettiga inom budget å sen avvarar man en eftermiddag efter jobbet å byter dom, det är inte så svårt!
Men, jag skulle samtidigt rekommendera dig att byta dels högtalarkablarna, och dels strömkablarna till stereon. Orginal brukar de sitta nå slags sytrådar, det stjäl mycket kräm med för små kablar, vilket ger dassigt ljud i slutändan. Nya kablar kostar en hundring kanske, men det ger mer ljud för pengarna än vad nya högtalare ger! Fast du bör ju byta dom också, det brukar sällan vara något som skulle vinna en SASCA-tävling som stoppas i orginal :hihi

Kablarna som Hoztic föreslår går att köpa på Micro för en billig peng..

Ska du ha extra bas så skulle jag rekommendera en Infinity Basslink.
Rätt liten och lätt placerad, inbyggd stärkare, rätt bra tryck oavsett musiksmak.

BassLink.jpg

Tack, bra svar.
Trådskaparen lyssnar på det mesta men i huvudsak på gitarrbaserad rock.

Vad är det för årsmodell på bilen? Nyare har ju rätt ok orginalstereo medans äldre verkligen drar nytta av att få nya element med rejäla magneter. Själv gillar jag www.MDS.se produkter.

Har deras 4" i brädan, 5,25" i dörrarna och 6x9" bak + slutsteg och det låter klart godkänt. Allt på orginalplatserna med orginalgaller framför (mindre stöldrisk)

Peugeot 307 -03 Combi...
Jag hade också förväntat mig lite bättre ljud, även om bilen inte är ny. Jag är alltså inte ute efter att skrämma pensionärer, vill bara ha bra ljud, med lite tryck i.:yoparty

Vill du ha tryck lär du nog klämma in ett slutsteg. Få spelare kan leverera ström pga begränsat utrymme för nätdel.
Kläm in så stora element du kan i orginalhålen och driv dem ett ett slutsteg. Brukar finnas kit hor BRL o MDS o de där. Antingen ett sånt med element i din storlek + steg eller handla på blocket.

Personligen satsar jag mest på framsystemet även om det är enklare att lägga mycket på hatthyllan och bas i skuffen, men ljud ska komma framifrån.

Är du lite händig och har 2-4000 kr att lägga så kommer det låta riktigt bra!

Billigaste och enklaste sättet att få lite mer tryck/bas/djup i ljudet är definitivt en sub.

1. Att byta ut originalhögtalarna motte bättre sådana påverkar inte trycket nämnvärt. Konarean (alltså högtalarens yta) ändras inte och därmed blir det svårt att få dom att flytta mer luft = mer tryck. Visst kan man få en del bättre tryck med en 4" dyr högtalare + slutsteg, men kostnad/märkbar skillnad är inte bra. Däremot kan man påverka kvalitén på ljudet mycket här, men då snackar vi ex röster och instrument. Inte tryck.

2. Även om du smackar dit ett par 4" av bra kvalitet så måste de fortfarande spela över ett ganska stort register (frekvens), säg kanske från 35hz till 600hz. En sub spelar enbart de lägre frekvenserna ex 20-80 hz.

3. Byta ut högtalarkablarna på ett originalsystem är bortkastade pengar, för att inte tala om tiden som går åt...

Om du har en lågnivåutgång bakom din originalstereo så är det busenkelt att koppla in en sub. Ett exempel som nämnts är ex Infinity basslink, som jag själv inte har lyssnat på, men som är enkel att installera och smidig i storlek.
http://www.brc.se/sortiment/visa_artikel.asp?AHVGR=U1253&AHANR=16BASSLINK

Komplettera med en ström och lågnivåkabel från biltema för 200:- så är allt klart!

Ett annat alternativ är att bygga en liten låda själv och smacka på ett slutsteg i sidan på den. Sedan kör man snabbkopplingar till strömförsörjning och dyl så att den blir lätt att ta ut om man ska lasta mycket.

Om du ska snickra ihop nåt själv så ska du ha i tanken att vissa högtalarelement kräver stora lådor, vissa små. Finns program som räknar ut sånt.

Finns mycket på blocket om man vill komma undan billigt!

*/ ?>
Nyheter
Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back