>Bilstereo

Mr.Dna

Slabanger
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
Cbr 600f -99
Tjena.
Med risk för att bli idiotförklarad så vill jag bara ha lite klart för mig angående bilstereo.
Om jag ska koppla in stereo i bilen samt nya högtalare, måste jag då ha ett slutsteg också?
Vad är det slutsteget är där för? bränner man stereon om man kopplar högtalarna direkt till stereon?
Och effekten.. Om man har högtalare med för hög effekt till slutsteget, vad händer? är det lite sämre ljud att vänta eller kommer det bara gå sönder?

Tack på förhand :tummenupp

En högtalare "har" ingen effekt, den tål en viss effekt. D.v.s du kan koppla en 1000W bas till ett 50W slutsteg utan att något går sönder, det är bara årets overkill.

Ett slutsteg har man för det inbyggda i bilstereon är för dåligt! Sen är det inte säkert att den kan bryggkopplas.

Ett förtydligande.. Man bör ha någorlunda matchade effekter när det gäller högtalare-slutsteg, en för liten(svag) förstärkare som pressas över sin förmåga ger ofta ifrån sig för högtalare (diskanter/mellanregister) skadliga signaler när detta sker. Omvänt gäller att en "för" stark förstärkare(slutsteg) mkt sällan orsakar skador på för svaga högtalare. Observera att det är skillnad på effektangivelser, ofta överdriver man de angivna effekterna så en bra förstärkare med en lägre effekt kan ofta låta och fungera bättre än en "frän" med hög angiven uteffekt.

Har spelat sönder många högtalare men inga slutsteg och då har jag oftast använt kvalitets förstärkare, ett av de roligaste "tester" jag gjort var när jag matade en 50W 8" bas med 400 riktiga watt och den höll!!:confused: Naturligtvis finns det även högtalare som går sönder rent mekaniskt om man överbelastar dem, det ser även rätt kul ut :tummenupp

Kör själv med 1100W monosteg och då med 400W högtalare, den kombinationen gör att man i praktiken kan nyttja högtalarna fullt ut och ändå ha dynamik kvar från stegen så det aldrig låter ansträngt.

Har ett steg på 2000 RMS (2 ohm) liggandes om du vill driva någon bas.

Mer info skicka pm!

Du måste inte ha någon extra förstärkare. Den som sitter inbyggd i stereon duger oftast om man inte skall spela för hela grannskapet och ha stora bashögtalare. Om du har snål budget så satsa på en hyffsad stereo och vettiga högtalare. Tänk på att vara noggrann när du monterar högtalarna också, dom skall sluta tätt mot monteringsytan och sitta stabilt monterade. (en "pappig" dörrsida som vibrerar gör ingen glad)

Halvbra prylar som är installerade med lite omsorg kan låta riktigt bra!

Friskt kopplat - hälften brunnet!

HanneZ skrev:
2475614 Pris? Märke? Modell?
Annars har jag två stycken MDS A-2000 som jag inte har någon större användning för. Just nu har jag lämnat iväg dem för att de ska ses över, då de har krånglat en hel del. Får jag tillbaka dem med lyckat resultat säljs de billigt.

Estremo skrev:
2475651 Annars har jag två stycken MDS A-2000 som jag inte har någon större användning för. Just nu har jag lämnat iväg dem för att de ska ses över, då de har krånglat en hel del. Får jag tillbaka dem med lyckat resultat säljs de billigt.
Ofasiken, det får vi diskutera på issikuuu. Jag skulle lira igång mitt häromdan, fast då insåg jag att slutsteget hade stått i 3 cm vatten i säkert några månader så jag orkade inte ens att prova skiten :D

HanneZ skrev:
2475614 Pris? Märke? Modell?

Lanzar heritage

HTG 264 vill jag minnas att det heter

Pris ?

2 kanals 1000rms per kanal i 2 ohm

60% säker på att jag kommer sälja:rolleyes: vet inte om jag kommer få användningen för det eller ej (helt nytt)

Sugen säg till.

Mr.Dna skrev:
2475400 Tjena.
Med risk för att bli idiotförklarad så vill jag bara ha lite klart för mig angående bilstereo.
Om jag ska koppla in stereo i bilen samt nya högtalare, måste jag då ha ett slutsteg också?
Vad är det slutsteget är där för? bränner man stereon om man kopplar högtalarna direkt till stereon?
Och effekten.. Om man har högtalare med för hög effekt till slutsteget, vad händer? är det lite sämre ljud att vänta eller kommer det bara gå sönder?

Tack på förhand :tummenupp

Vad är det för grejer du tänkte koppla in? Beskriv lite, så ska du få ett bra svar!

juha01 skrev:
2476153 Vad är det för grejer du tänkte koppla in? Beskriv lite, så ska du få ett bra svar!

hehe kanske lättare då ja..
Det är så att en av de som bodde i "campet" brevid mitt (på roskildefestivalen) hade byggt en egen stereo han hade med sig.
Den bestod av vad man såg en bilstereo och två högtalare som han hade kopplat till ett bilbatteri. Tänkte göra något liknande då det hade varit kul att ha med sig..(vet det är väldigt långt dit men tänkte vara ute i god tid så man kan hålla ögonen öppna om man hittar något). Det som är problemet är då som sagt att jag inte vet om han hade ett slutsteg i sin lilla "låda". Så vilket ställe frågar man om man inte vet något om inte Sporthoj.com hehe.
Men tack för de svaren jag fått redan nu iallafall :tummenupp
Har hittat ett set i malmö för 1400kr som består av slutsteg, två högtalare samt en mp3 bilstereo som jag är lite sugen på. Någon som vet om det är ett bra pris? :confused:
/mange

Last edited:
Mr.Dna skrev:
2477964
Har hittat ett set i malmö för 1400kr som består av slutsteg, två högtalare samt en mp3 bilstereo som jag är lite sugen på. Någon som vet om det är ett bra pris? :confused:
/mange

Hur ska vi veta det om du inte skriver vad för komponenter det är eller vart du ska köpa set:et tminstone?:confused:

Zee skrev:
2477998 Hur ska vi veta det om du inte skriver vad för komponenter det är eller vart du ska köpa set:et tminstone?:confused:

hehe sorry, glömde det helt.
Så här står det i annonsen iallafall:
1 st 2 kanals slutsteg Gas Alpha X2

2 st 6x9" Alpha6940 250w Högtalare

1 st Nicama CD-RDS med Mp3 NB-604S3

Samt kablar för att koppla ihopa det.

--------------------
Är det några bra saker eller? kommer det vara bra och högt ljud?
/mange

Mr.Dna skrev:
2478367 hehe sorry, glömde det helt.
Så här står det i annonsen iallafall:
1 st 2 kanals slutsteg Gas Alpha X2

2 st 6x9" Alpha6940 250w Högtalare

1 st Nicama CD-RDS med Mp3 NB-604S3

Samt kablar för att koppla ihopa det.

--------------------
Är det några bra saker eller? kommer det vara bra och högt ljud?
/mange

Du skulle kunna köra detta helt utan slutsteg om du vill spara en slant. Däremot kan det bli lite "tightare" ljud med steg, men det är inga jätteskillnader vi talar om.

Sedan finns det stora skillnader i uteffekt på huvudenheterna (själva cd-spelaren). Titta på antalet RMS watt i 4 ohm. Ju högre, ju bättre. Men inte heller där ska man lägga för mycket pengar bara för att det skiljer 10w mellan två spelare.

Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026