Bilstereo och högtalare

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Har alltid haft bra originalstero innan, men nu i den nya suger den....

Har kollat lite på BRL.se
Vad tror ni om detta??
135DEH30MP.gif

Pioneer DEH-30MP
CD/MP3-spelare med EEQ+ och AUX-ingång på baksidan. och BMX-teknolgi. Förstärkare med MOSFET 50 på hela 4x50W driver med lätthet kraftiga 6x9-tumshögtalare, eller en bas på rear m.m. Enkelt att bygga vidare med en fyrkanalsförstärkare för att driva ett komplett system.

Radio: D4Q Digital FM/AM RDS-tuner (ARC5). AF/TP/TA. BSM. SLA. 18 snabbval. Förstärkare: Uteffekt på 4x50W. Fyrkanals lågnivåutgång F+R eller SW. HP/LP-filter. AUX-ingång (3,5mm bak). BMX. EEQ plus. Ställbar FIE. Valbar loudness. CD: CD-text. MP3, WMA, WAV-kompatibel. CD-R/RW-kompatibel. 1 bit D/A. Övrigt: Blå LCD-display. Löstagbar front. Hard wired remote ingång. Fjärrkontroll (tillval).
1598:-

510P152C.gif

Rockford Fosgate P152C Punch
Punch koaxialhögtalare på 5,25 tum. Perfekt för bilen med platsbrist där man inte vill banta på ljudkvalitén.

Koaxialhögtalare: Tvåvägs 5,25 tum. Mica-polypropylenmembran. Polyethermide dome diskant. Impedans 4ohm. Känslighet 86dB. Frekvensomfång 70Hz-22kHz. Effekttålighet 80W max. 40W RMS. Monteringsdjup 50mm. Levereras med galler
898.-/par

285KAPPA6527I.gif

Infinity Kappa 652.7i
Koaxialhögtalare med infinity kappas behagliga hifi-karaktär, perfekt att montera i dörren på nyare bilar ex: VW och Volvo m.m.

Koaxialhögtalare: Tvåvägs 6,5 tum. Plus-one glasfiber-membran. Gummiupphängning. CMMD-domediskant. Impedans 2ohm. Känslighet 95dB. Frekvensomfång 45Hz-25kHz. Effekttålighet 225W max. 75W RMS. Monteringshål 143mm. Monteringsdjup 58mm.
1798.-/par

Polaren jobbar på BRL sisjön.. andreasekman på sh.. Hojta till mig eller tubeless så kanske vi kan få honom o fixa priser

Rasorblade skrev:
2479615 Ingen som kan billjud?:va :va

Kan väl inte påstå att jag kan speciellt mycket, men mitt råd är att lyssna, lyssna och lyssna.
Alla har vi olika smak, och det som jag tycker låter bra tycker kanske du låter skit. Själv e jag svag för Blaupunkt's huvudenheter. Både ljudmässigt, utseende och funktioner.
Något som slog mig var att det INTE var USB på huvudenheten !
Det finns ju mängder med enheter som har USB , se om du hittar en sån istället.Finns dessutom relativt billiga enheter med båse USB & Minneskort (typ SD-Kort), kan vara gott att bara plugga i MP3-spelaren.

Kolla dessutom (om du spelar MP3) att huvudenheten klara av annan bitrate än 128kb. Jag vet att dom billigare från ex:netonnet BARA spelar 128kb, vilket e trist.

Här e en intressant sak: http://www.tbh.se/index.asp?id=5&kat_id=1396&prod_id=12070

Last edited:
jag har den huvudenheten i min nuvarande bil och är skit nöjd!

Satsa på Infinity Reference serien istället.
Låter nästan lika bra som kappa till ungefär halva pengen.

Vad är det för bil ?
Hur mycket skall du bygga?
Vad lyssnar du på för musik ?
Hur mycket har du tänkt spendera ?

Gottschalk skrev:
2480126 Satsa på Infinity Reference serien istället.
Låter nästan lika bra som kappa till ungefär halva pengen.

Vad är det för bil ?

Tänkte bara byta ut original...... skulle helst vilja ha en baslåda´oxå..men det tar ju en massa plats när man har barn...

Rasorblade skrev:
2480772 Tänkte bara byta ut original...... skulle helst vilja ha en baslåda´oxå..men det tar ju en massa plats när man har barn...

Ok, vi gör ett nytt försök!
Vad är det för bil ?

Gottschalk skrev:
2480788 Ok, vi gör ett nytt försök!
Vad är det för bil ?

hehe!! sorry..

Peg. 307 sw
Allätare vad det gäller musik..... men mkt discodunk och poprock blir det i bilen.

Hade inte tänkt spendera mer än 4k. (helst)

Blev rekommenderade dessa idag på BRL... 5.25 bak å 6.5 fram
Lightning Audio B1.65C
520B165C.gif

Last edited:
Rasorblade skrev:
2480801 hehe!! sorry..

Peg. 307 sw
Allätare vad det gäller musik..... men mkt discodunk och poprock blir det i bilen.

Hade inte tänkt spendera mer än 4k. (helst)

Blev rekommenderade dessa idag på BRL... 5.25 bak å 6.5 fram
Lightning Audio B1.65C
520B165C.gif

Ok, då är jag med på banan igen!
Cd:n du kollade på är säkert alldeles utmärkt, det som kan vara bra att tänka på är hur många lågnivåutgångar du kan ha användning för i framtiden (dvs hur många slutsteg du vill koppla på).

I framdörrarna tycker jag du ska ha ett 2-vägs kit, dvs diskant och bas/mellanregister för sig.
Diskanten kan du då rikta in på instrumentpanelen eller i överdelen på dörrarna tills du tycker det låter bra, detta lyfter även upp ljudet från dörrarna och blir lite klarare.
Separat delningsfilter är också bra!

I bakdörrarna är det helt ok och blir oftast bäst med en enkel koaxial helst från samma högtalar-serie. Om du sätter ett 2-vägs kit i bakdörrarna så kan du få sämre ljud där fram eftersom bak-diskanterna sitter närmre öronen än fram diskanterna = knepigt ljud.

En bra budgetlösning är en aktiv liten baslåda därbak i kombibilar.
Räcker oftast med en 8 tummare eller max en 10-tummare i en sluten eller portad låda för att få sjysst ljud!
Baslådan monterar du mot ryggstödet med själva högtalaren riktad bakåt.

Mitt förslag:
CD ca 1500:- (verkar sjysst den du kollat på)
Kit fram ca 1500-2000:- typ Infinity REF6510CS 2000:-
Bakhögtalare ca 500:- typ: GAS ALPHA524 400:-

Köp till senare:
Aktiv bashögtalare 8" eller 10" ca 1000:- typ: GAS AS-8 1000:-
eller:
10" bas med separat slutsteg typ: Lightning Audio Baspaket BCKT110150 ca 2000:-
eller:
Aktiv bashögtalare mod "bättre" typ: Infinity Basslink (riktigt liten och smidig)3800:-

Köper du allt samtidigt så kan du säkert få ner allt till ett sjysst paketpris = -20% iaf.

Lightning Audio är Rockford`s budgetmärke och dom brukar inte lägga så mycket kraft på att få till ljudet i dessa.

Eftersom du sitter mest fram och lyssnar och väldigt mycket av ljudet kommer från framhögtalarna är det viktigaste att du har riktigt bra framhögtalare!

Mvh Gottschalk

Gottschalk skrev:
2480972 Ok, då är jag med på banan igen!
Cd:n du kollade på är säkert alldeles utmärkt, det som kan vara bra att tänka på är hur många lågnivåutgångar du kan ha användning för i framtiden (dvs hur många slutsteg du vill koppla på).

I framdörrarna tycker jag du ska ha ett 2-vägs kit, dvs diskant och bas/mellanregister för sig.
Diskanten kan du då rikta in på instrumentpanelen eller i överdelen på dörrarna tills du tycker det låter bra, detta lyfter även upp ljudet från dörrarna och blir lite klarare.
Separat delningsfilter är också bra!

I bakdörrarna är det helt ok och blir oftast bäst med en enkel koaxial helst från samma högtalar-serie. Om du sätter ett 2-vägs kit i bakdörrarna så kan du få sämre ljud där fram eftersom bak-diskanterna sitter närmre öronen än fram diskanterna = knepigt ljud.

En bra budgetlösning är en aktiv liten baslåda därbak i kombibilar.
Räcker oftast med en 8 tummare eller max en 10-tummare i en sluten eller portad låda för att få sjysst ljud!
Baslådan monterar du mot ryggstödet med själva högtalaren riktad bakåt.

Mitt förslag:
CD ca 1500:- (verkar sjysst den du kollat på)
Kit fram ca 1500-2000:- typ Infinity REF6510CS 2000:-
Bakhögtalare ca 500:- typ: GAS ALPHA524 400:-

Köp till senare:
Aktiv bashögtalare 8" eller 10" ca 1000:- typ: GAS AS-8 1000:-
eller:
10" bas med separat slutsteg typ: Lightning Audio Baspaket BCKT110150 ca 2000:-
eller:
Aktiv bashögtalare mod "bättre" typ: Infinity Basslink (riktigt liten och smidig)3800:-

Köper du allt samtidigt så kan du säkert få ner allt till ett sjysst paketpris = -20% iaf.

Lightning Audio är Rockford`s budgetmärke och dom brukar inte lägga så mycket kraft på att få till ljudet i dessa.

Eftersom du sitter mest fram och lyssnar och väldigt mycket av ljudet kommer från framhögtalarna är det viktigaste att du har riktigt bra framhögtalare!

Mvh Gottschalk

Ok.... Tack så mkt för hjälpen..ska kolla på det. Då man har barn= barnvagn så kommer nog inte baslåda att bli aktuellt nu i början.

Är inte Fosgate annars bra? typ... Rockford Fosgate T162C Power (1498.-) :va

Då kanske du kan hjälpa mig å montera oxå.......:D :tummenupp (kan betala med maltdryck)

Rasorblade skrev:
2481004 Ok.... Tack så mkt för hjälpen..ska kolla på det.
Är inte Fosgate annars bra? typ... Rockford Fosgate T162C Power (1498.-) :va

Då kanske du kan hjälpa mig å montera oxå.......:D :tummenupp (kan betala med maltdryck)

Rockford e bra, men prylarna från samma koncern ska ju helst inte låta bättre.... sen ska du inte ha en koax fram.
Infinity har alltid låtit bättre !
Sysslar med ungefär samma sak hela dagarna så jag har ingen större lust att jobba kvällstid oxå.

Gottschalk skrev:
2481026 Rockford e bra, men prylarna från samma koncern ska ju helst inte låta bättre.... sen ska du inte ha en koax fram.
Infinity har alltid låtit bättre !
Sysslar med ungefär samma sak hela dagarna så jag har ingen större lust att jobba kvällstid oxå.

OK...Tack för hjälpen i alla fall! :tummenupp :yoparty

Någon annan som vill hjälpa mig med installation:confused: :pannkyss
Självklart så ska den som hjälper mig bli "rikligt" belönad........:D :)

Rasorblade skrev:
2484557 Ingen som har rabatt någonstans som kan "köpa ut" till ett bättre pris.....:va :)

Spanade lite sanbbt på blocket, och hittade dom här sjyssta prylarna!
Bra grejer som jag kan rekomendera.
http://www.blocket.se/vi/9010577.htm?ca=15_s
http://www.blocket.se/vi/8912614.htm?ca=15_s

Pioneer basen är riktigt sjysst , tar ingen plats och spelar 10ggr bättre än vad den ser ut att göra! Finns inte att köpa ny längre då pioneer lagt ner produktionen på dessa.

Sen ska du givetvis alltid pruta, klämma och känna på grejerna så dom är reko!

Gottschalk skrev:
2484581 Spanade lite sanbbt på blocket, och hittade dom här sjyssta prylarna!
Bra grejer som jag kan rekomendera.
http://www.blocket.se/vi/9010577.htm?ca=15_s
http://www.blocket.se/vi/8912614.htm?ca=15_s

Pioneer basen är riktigt sjysst , tar ingen plats och spelar 10ggr bättre än vad den ser ut att göra! Finns inte att köpa ny längre då pioneer lagt ner produktionen på dessa.

Sen ska du givetvis alltid pruta, klämma och känna på grejerna så dom är reko!

Första kitet såg riktigt nice ut.....
Kom just på att mitt reservdäck sitter under bilen så den andra annonsen kan jag inte ha..

Men hur är det att köpa beg..:va

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...