Bilsport & mc

Folksams SMC Försäkring är överlägst billigast när det gäller försäkringar på sporthojar.

Kolla med dem, men det krävs att du går en BKK först (Broms och Kurv Kurs) :tummenupp

Och att man betalar 25% av skadekostnaden i självrisk vid skada.

Edit:
25% av skadekostnaden är det och inget annat..

Last edited:
Ett par skadefria år utan skyhög premie så är den självrisken snabbt insparad.

Om vi ska förutsätta att man inte drabbas av någon skada så sparas det betydligt snabbare med enbart trafikförsäkring än om man har en helförsäkring med skyhög självrisk.

Om vi ska förutsätta att man inte drabbas av någon skada så sparas det betydligt snabbare med enbart trafikförsäkring än om man har en helförsäkring med skyhög självrisk.

I min värld är en låg premie med hög självrisk är bättre än en hög premie med låg självrisk.

Låg premie/hög självrisk- Ingen olycka,stöld etc= Jag har kvar mina pengar

Hög premie/låg självrisk- Ingen olycka, stölg etc= Jag har inte kvar mina pengar.

Om olyckan skulle vara framme blir kostnaden inte så olika ändå, men då är värde på min hoj bara ca 50k. Har man en dyrare cykel så blir ju kostnaden högre då beloppen är procentbaserade.

Smcförsäkringen och dess villkor passar just mig bra. Dock inte alla.

Last edited:
De går väl bara på statistik.
Spelar ingen roll om det är kåpor eller vad det är för effekt.
T.ex är en KTM Superduke 2006 30% dyrare än vad en ZZR1200 2006 är.
Då har ZZR 160HK och kåpor vilket superduken inte har.

Last edited:
har min sv 1000 S försäkrad i bilsport/mc och är helnöjd.
ligger på ca 5000 spänn om året i helförsäkring:tummenupp
sen var dom jävligt bra att ha och göra med när min fz1 blev stulen.
84900 spänn fick jag för min fz1-07 och det priset gav jag inte för den så jag gick + på affären,så det är bara att tacka och buga för bilsport/mc.
irene på skadeavdelningen var mycket bra att ha och göra med.:)

Jag har nuvarande hojen försäkrad hos Bilsport & MC och är nöjd. 1300kr för halvförsäkring/helår känns helt ok. Hade förra hojen hos de och var nöjd då också. Brukar vara oslagbart billigaste alternativet för mig (över 24år, mer än tio år sedan jag tog första hojkortet, inga olyckor på mc, bor i skogen, etc) så länge det inte gäller en ren sporthoj. :tummenupp

I min värld är en låg premie med hög självrisk är bättre än en hög premie med låg självrisk.

Hög premie/låg självrisk- Ingen olycka, stölg etc= Jag har inte kvar mina pengar.

Om olyckan skulle vara framme blir kostnaden inte så olika ändå, men då är värde på min hoj bara ca 50k. Har man en dyrare cykel så blir ju kostnaden högre då beloppen är procentbaserade.

Sant.

Om man har en lite billigare hoj, låt säga under 50.000 kr, blir det inte sååå mycket mer i sjr = 12.500 kr eller lägre.

Om man däremot har en dyr hoj, låt säga en ducce 1198 för 220.000 kr, blir det däremot helt andra pengar i sjr = 55.000 kr.

Är det är en totalskada blir det "bara" mindre pengar utbetalt från försäkringsbolaget och ägaren står eventuellt med lån kvar och ingen hoj.

Är det är en reparation blir det kanske inte lika roligt när ägaren måste skaka fram 10.000-tals kr för att lösa ut hojen.

Last edited:

Word :tummenupp

Sant.

Om man har en lite billigare hoj, låt säga under 50.000 kr, blir det inte sååå mycket mer i sjr = 12.500 kr eller lägre.

Om man däremot har en dyr hoj, låt säga en ducce 1198 för 220.000 kr, blir det däremot helt andra pengar i sjr = 55.000 kr.

Är det är en totalskada blir det "bara" mindre pengar utbetalt från försäkringsbolaget och ägaren står eventuellt med lån kvar och ingen hoj.

Är det är en reparation blir det kanske inte lika roligt när ägaren måste skaka fram 10.000-tals kr för att lösa ut hojen.

Bor man i Stockholm så är inte försäkringsbolagen inte så roliga att ha att göra med, speciellt inte om man kör sporthoj. Då är SMC ett bra alternativ, precis som robbanh skrev. + att man får men en massa riskutbildningar på köpet, köra bana är ju verkligen jobbigt och tråkigt.. NOT! :tungan

Precis som du skrev, att laga en nyare hoj efter en olycka går på 50.000, då är självrisken 12.500:- jag betalar hellre det än 50.000. Som sagt man vet aldrig när olyckan är framme, men det finns ju de som väljer att köra halvförsäkrat, då svider det i plånkan.

Last edited:
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...