Bilsport & mc

Jag har min hoj på Bilsport & MC. Kostar ca 4000 helår och helförsäkrat.
Vet inte vad de klassar en B-King som, men de tog iaf emot den.
När den gick omkull i fjol, så var de hur bra som helst.:)

Nu undrar man ju lite hur dom tänker:va

När jag försäkrade min hoj där så sa dom att dom gick på olycksstatistik och sannolik olycksrisk, då frågade jag om att försäkra en R1 o den skulle kosta 25.000/år i trafikförsäkring. Men fazern är betydligt billigare där jämfört med andra bolag så jag försäkrar på bilsport&mc.

/Jim

De är enligt lag skyldiga att erbjuda (trafik?)försäkring, ringer du och frågar igen kommer du antagligen erbjudas trafik för 24000 per år.

jo det vet jag ,,
men bara där så ansåg jag att det va ingen ide å föra samtalet vidare,,
blev billigare på folksam ändå ..

Nu undrar man ju lite hur dom tänker:va

Så vitt jag vet klassas Hayabusa (och därigenom B-King) som en Sport-touring hoj? :confused:

Sedan är en B-King i högsta grad en gatu-hoj. En bekant äger en och den lämpar sig inte för några hastighetsrekord, speciellt utan kåpa.

Last edited:
jag ringde för att kolla Triumph TT 600. Hon i telen började skratta (på ett ont sätt (typ den äckliga bläckfisken Ursula i "den lilla sjöjungfrun)) och sa att dom på bilsport & Mc minsann inte vill ha med mig att göra överhuvud taget..

För Bilsport & MC så sitter det inte i vad det är för motor på hojen utan om den har kåpa eller inte. Jag tycker det är bra att det finns ett bolag som Bilsport & MC som filtrerar bort ett helt segment och istället ger riktigt bra priser åt de som de faktiskt tar in.

Kör man sporthoj (kåphoj) så får man vända sig till ett bolag som fokuserar på den typen av hojar istället.

Jag ser inte att just sporthojar är så "himla" farliga om man jämför med andra... Alla hojar har en kapacitet att kuna köra ihjäl folk. Om ni förstår vad jag menar.

Nej. I teorin är det så. I praktiken är det dock så att sporthojarna är ohyggligt kraftigt överrepresenterade i olycksstatistiken. Om jag inte minns fel så står sportthojarna för mindre än 10% av hojbeståndet men drygt 50% av olyckorna. Om det inte är ännu värre siffror.

Pistoler är inte farliga om man sköter dom rätt men om man ska kunna hantera en pistol på fel sätt så krävs det att man har en pistol.
Ganska dum liknelse jag vet men lite så är det nästan.

Jag upplever det som väldigt konstigt att de inte försäkrar sporthojar, MEN sponsrar Pro Superbike?

För Bilsport & MC så sitter det inte i vad det är för motor på hojen utan om den har kåpa eller inte. Jag tycker det är bra att det finns ett bolag som Bilsport & MC som filtrerar bort ett helt segment och istället ger riktigt bra priser åt de som de faktiskt tar in.

Kör man sporthoj (kåphoj) så får man vända sig till ett bolag som fokuserar på den typen av hojar istället.

Vilka bolag fokuserar på sporthojar?
Övriga bolag ser väl sporthojar mer som ett nödvändigt ont, och Bilsport & MC tar bara det goda i kakan....

Last edited:
I deras listor kan man ju välja hyfsat starka hojar (blackbird går ju att försäkra tex, och den går väl inte av för hackor?)
Det verkar som att de bara sållar bort vissa hojar (de värsta?).

Jag har min mc försäkrad där och jag har hittills alltid blivit trevligt bemött.

När jag skulle försäkra min zx6r ringde jag till insplanet (insplanet.com), dom kollar upp vilket försäkringsbolag som är billigast för dig och din hoj... gratis va det också.

Folksams SMC Försäkring är överlägst billigast när det gäller försäkringar på sporthojar.

Kolla med dem, men det krävs att du går en BKK först (Broms och Kurv Kurs) :tummenupp

I deras listor kan man ju välja hyfsat starka hojar (blackbird går ju att försäkra tex, och den går väl inte av för hackor?)
Det verkar som att de bara sållar bort vissa hojar (de värsta?).

Jag har min mc försäkrad där och jag har hittills alltid blivit trevligt bemött.

Blackbirden är sporttouring! :mad:

Jag hade min ST4s försäkrad där och har även min nuvarande hoj där utan problem.
Vad det gäller "statistik" så försäkrade jag den sprillans ny och det är en modell som bara gjordes 2006, då i 2k ex.

Jag tror snarare att skiljelinjerna går vid vissa åldrar. Har aldrig betalat över 4 k för någon av mina hojar.

Vilka bolag fokuserar på sporthojar?
Övriga bolag ser väl sporthojar mer som ett nödvändigt ont, och Bilsport & MC tar bara det goda i kakan....
Fokuserar var ett lite illa valt ord av mig. Vällvilligt inställd hade nog passat bättre. Folksams SMC-försäkring togs väl fram med de höga premierna (och säkerheten) på sporthojar i åtanke?

Jag ser absolut ingen anledning till att ett bolag ska behöva försäkra alla typer av fordon/motorcyklar (vilket de dock måste enligt lag, men bara trafikdel). Om Bilsport & MC faktiskt skulle ta in alla typer av hojar så är det nog bara att glömma de förmånliga priserna de har i dag.

Det känns mest som att hela diskussionen har grund i att det sticker lite i ögonen på de som har hojar som inte omfattas av dessa förmånliga priser.

Jag ser inte att just sporthojar är så "himla" farliga om man jämför med andra... Alla hojar har en kapacitet att kuna köra ihjäl folk. Om ni förstår vad jag menar.

Olycksfallstatestiken säger något annat..

De försäkrar effektstarka sporttourer och streetfighter som ex aprilia tuono för löjligt lite pengar. De hojar man KAN försäkra är oftast klart lägsta jämförbara premie med något bolag, för min del var skillnaden ett par 1000 kr till billigste jämförbara bolag och uppemot 8 k skillnad.

Men bilsport mc försäkringar bygger mkt på lågriskpersoner på lågriskshojar för dessa personer=låg premie.

Last edited:
Läste inte hela tråden , men BilSport och MC är lite luriga.. för ett tag sen kunde man försäkra både Superduke och Aprilia RSV , fick en premie på 9900 nånting både på deras hemsida ( troro det är det högsta) och även när jag ringde och prata med nån kille där, sen efter en månad eller nått så ringde jag igen för hade hittat en Aprilia RSV som var intressant, men denna gång kunde jag inte hitta premien på deras hemsida så ringde in och en tant svara , blåneka att dom nånsin försäkrade Aprilia RSV, fast jag hade utskrift och även premien från förra gången på pappret!
Lite luriga som sagt !!!( Menar på att dom kan säga precis som dom vill , även om dom skulle vara skyldiga att betala ut eller laga en krockad hoj !) Så nej tack till BilSport och MC!!

Läste inte hela tråden , men BilSport och MC är lite luriga.. för ett tag sen kunde man försäkra både Superduke och Aprilia RSV , fick en premie på 9900 nånting både på deras hemsida ( troro det är det högsta) och även när jag ringde och prata med nån kille där, sen efter en månad eller nått så ringde jag igen för hade hittat en Aprilia RSV som var intressant, men denna gång kunde jag inte hitta premien på deras hemsida så ringde in och en tant svara , blåneka att dom nånsin försäkrade Aprilia RSV, fast jag hade utskrift och även premien från förra gången på pappret!
Lite luriga som sagt !!!( Menar på att dom kan säga precis som dom vill , även om dom skulle vara skyldiga att betala ut eller laga en krockad hoj !) Så nej tack till BilSport och MC!!

Blev säkert en missuppfattning på rsv mille och rsv tuono. Här kan du ju med svart på vitt gå in och få uppgifter, de kan de inte förneka, men ringer man så är det lätt med missförstånd. Superduke kan man försäkra. 6130 kr helår hel för mig:)

http://www.bilsport-mc.com/webservice/online.aspx

Last edited:
Blev säkert en missuppfattning på rsv mille och rsv tuono. Här kan du ju med svart på vitt gå in och få uppgifter, de kan de inte förneka, men ringer man så är det lätt med missförstånd. Superduke kan man försäkra.

http://www.bilsport-mc.com/webservice/online.aspx

Tuono finns med ,, men Mille har dom tagit bort,fast den fanns med i början av året som sagt!!Jag fick prisuppgift och allt på deras hemsida på RSV Mille!!

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025