Bilsport & MC

Hoztic skrev:
2577025 Det är oftast bara att ringa runt :( För mig skiljde det 57kkr för samma hoj hos olika bolag! :jisses
Har du kollat på VFR800? Aldrig testat nån själv, men har rykte om sig att vara kul, samt i princip helt outslitlig! :tummenupp

Det är en riktigt snygg sport/touring hoj. Läste att den inte tas in i Sverige med ABS bromsar. Någon som vet varför? Tips på bra sidor där man kan leta efter begaganade motorcyklar och speciellt Hondas VFR?
 
Jag har frågat om en Suzuki GS500F på olika försäkringsbolag. Jag bor i det område i Stockholm som har mest fordonsstölder, tar mc-kortet i maj nästa år... (okej, jag är ju tjej oxå, så det kanske påverkar en del, men ändå)

Dessa svar fick jag.

IF: En helförsäkring kostar 8532 kr/år.

LF: Tjejförsäkring: Årspremie: 3 937 kr

Folksam: Helförsäkring kostar 7747 kr/år.

Motorsport & MC 30+ Helförsäkring: 8 774 kr/år
 
speedhammy skrev:
2578712 Jag har frågat om en Suzuki GS500F på olika försäkringsbolag. Jag bor i det område i Stockholm som har mest fordonsstölder, tar mc-kortet i maj nästa år... (okej, jag är ju tjej oxå, så det kanske påverkar en del, men ändå)

Dessa svar fick jag.

IF: En helförsäkring kostar 8532 kr/år.

LF: Tjejförsäkring: Årspremie: 3 937 kr

Folksam: Helförsäkring kostar 7747 kr/år.

Motorsport & MC 30+ Helförsäkring: 8 774 kr/år

Har du ringt Motorsport & MC och fått det priset? När jag räknar på deras 30+ försäkring på den där motorcykeln så får jag priset 4365 kr.
 
SSgt Liberia skrev:
Har du ringt Motorsport & MC och fått det priset? När jag räknar på deras 30+ försäkring på den där motorcykeln så får jag priset 4365 kr.

Jag fick den uträkningen av försäljaren och sen när jag räknade på deras hemsida fick jag samma. Men du ska ju knappa in postnumret! Jag bor som jag sa i det värsta tänkbara stället för ett försäkringsbolag :gråta Skriver jag mcn på min syrra i dalarna blir det halva priset...
 
SSgt Liberia skrev:
2578677 Det är en riktigt snygg sport/touring hoj. Läste att den inte tas in i Sverige med ABS bromsar. Någon som vet varför? Tips på bra sidor där man kan leta efter begaganade motorcyklar och speciellt Hondas VFR?
Ibland undrar man... har du sökt på VFR alls eller? :va
blocket.se funkar, sporthoj.com funkar

Gällande -07 modellerna:
MOTOR

- V4-motor med VTEC-system gör VFR stark och bränslesnål genom inom hela varvtalsregistret.

- VTEC-systemet aktiveras vid 6 600 varv. Då öppnar det alla de fyra ventilerna per cylinder. Vid lägre varvtal arbetar en insugs- och en avgasventil per cylinder.

- Tystgående kamkedjedrivning.

- Cylinderfoder.

- Bränsleinsprutning av samma typ som Supersport-maskinen Fireblade.

- Effektiv katalytisk avgasrening godkänd för EURO-3-normerna.

- Tätstegad, sexväxlad låda.

CHASSI

- Ram och svingarm i aluminium.

- Enkelarmssving förenklar demontering av bakhjulet.

- 43 mm framgaffel med steglös justering av fjäderförspänningen.

- HMAS ventilsystem i både fram- och bakfjädringen, motverkar genomslag vid snabba fjädringsrörelser.

- DCBS-kombibromsar i samverkan med ABS-låsningsfria bromssystem ger säkra inbromsningar.

- Pro-Link-enkeldämpare bak med sju olika, justerbara lägen för förspänning och steglös returdämpning.

ÖVRIGT

- Fyra separata reflektorer i strålkastaren ger en suverän ljusbild.

- 17 tums fram- och bakhjul.

- H.I.S.S. elektronisk startspärr.

- Helkåpa med sitt tonade kåpglas ger utmärkt skydd för föraren.

- Blinkers med klarglas och färgade glödlampor.

- Sportigt utseende med högt uppdragna ljuddämpare.

- Rostfria skyddsplåtar för ljuddämparna.

- Omfattande instrumentering med dubbla trippmätare, termometer, klocka, hastighetsmätare och varvräknare.

FÄRGER

- Candy Glory Red, Digital Silver Metallic, Pearl Cosmic Black.

FÖRSÄKRINGSKLASS

- Sporttouring 1
-----------------------------------------------------------------

Mer info finns här: http://www.hondamc.se/homc/templates/Model.aspx?id=6916
 
FireSalle skrev:
2578404 Beror kanske på vad man menar med R-hojar. De försäkrar VFR F, CBR (1000F och 1100XX) och NSR men inte t.ex. inte en GSX1300R - förmodlingen är det det som Ukiwaza finner aningen märkligt att de gör så stor skillnad på en pilgrimsfalk och en super kråka, det tycker iaf.
De går helt enkelt inte på om det finns R i namnet utan på sin skadestatistik. Så man skulle kunna säga att de inte ser 125:or som 'R-hojar' ;)

Jag menade inte bokstavligt R-hojar när jag sa R-hojar, det var kanske lite luddigt. Dom försäkrar inte sporthojar, undantaget en del 125 (tex Cagiva Mito). Det var det jag menade. :tungan
 
lorkan skrev:
2579251 Jag menade inte bokstavligt R-hojar när jag sa R-hojar, det var kanske lite luddigt. Dom försäkrar inte sporthojar, undantaget en del 125 (tex Cagiva Mito). Det var det jag menade. :tungan
Och jag menade att du kanske skulle se lite vidare på begreppet sporthojar. Typ att Miton inte är en sporthoj.
 
Last edited:
Argyle skrev:
2576536 If är billigast, för att där får du ställa av och ställa på hur du vill

Jaså? Jag fick ett pris på 11820 hel/hel via Hondas märkesförsäkring på min SP1a. Men då går den inte att ställa av.

Så det blev en halvförsäkring för drygt 5000 hos Trygg-Hansa istället.
 
Om du är inne på sporttouringhojar kan säkert Bilsport & MC vara ett alternativ men de brukar vara lite kinkiga/godtyckliga när det finns ett R med i modellbeteckningen. Rent allmänt brukar det löna sig att ringa runt till alla bolag å kolla, deras bedömningsgrunder skiljer sig åt en del. Själv har jag kört TH på de flesta av mina hojar (iofs lite äldre knarrar), funkar skitbra.

Ang hojval så ska du absolut kika på en VFR 750/800 som är en svårslagen kombination av sport och touring. Alternativet är större hojar som ZZR 1100/1200, Blackbird och då blir det mer touring än sport tycker jag.

Köpte nyligen en Honda VTR 1000 SP1 så stora twinnar har jag rätt färskt i minnet. VTR 1000 Firestorm är kul och lättkörd men inget att toura med. SV1000 känns som numret större men utan att vara mindra smidig, den överraskade mig väldigt positivt. Ingen renodlad R-hoj men touringfaktorn är låg även här. SP1 kan du glömma i sammanhanget touring....i övrigt är det en helt underbar hoj :yoparty :yoparty :yoparty :)
 
Jag har haft en VFR750 och en kompis har en VFR800, jag föredrar den mindre. Smidigare och mindre vikt har man mer behållning av än större cylindervolym. Om du nu inte är ute efter mer kåpa dvs.
Du kan tour:a med en VTR-F lika väl som en VFR, iaf. om du inte tokgasar och har en med 16-literstank.
En SP1 är en drömhoj, sådan vill jag ha.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top