Eniac
Hojåkare i exil
Då jag har fått slut på idéer vänder jag mig till eliten här på SH.
Har monterat lite billjud i lillebrors bil, men blir inte klok på skiten.
Det som är problemet är att steget inte tar emot spänningen från huvudmatningen, men när man slår på remoten visar displayen samma spänning som uppmätts vid huvudenhetens remoteutgång.
Har även en kondensator till steget, och den displayen visar 12,5v när motorn är avstängd och 13,8-14v när motorn är igång. M.a.o, spänningen når fram till blocket som både kondensator och slutsteg är inkopplade i.
Då jag hade sakerna monterade i min bil fungerade allt utan problem, och det är kopplat precis likadant nu. Det som är skillnaden är att nya strömkablar och ny signalkabel monterats.
De (förmodade) slutsatser jag drar är :
1 : För låg remotespänning för att aktivera reläet i steget (10,7v).
2 : Slutsteget har packat ihop.
3 : Jordpunkten otillräcklig.
Jag har inte kvar någon manual till steget, och hittar inte någon på nätet.
Skall leta mer och se vad som kan finnas.
Någon som har förslag på vad det annars kan vara? Jag börjar bli trött på att krypa runt i en bil med multimeter...
Har kopplat enligt bilden nedan :
Har monterat lite billjud i lillebrors bil, men blir inte klok på skiten.
Det som är problemet är att steget inte tar emot spänningen från huvudmatningen, men när man slår på remoten visar displayen samma spänning som uppmätts vid huvudenhetens remoteutgång.
Har även en kondensator till steget, och den displayen visar 12,5v när motorn är avstängd och 13,8-14v när motorn är igång. M.a.o, spänningen når fram till blocket som både kondensator och slutsteg är inkopplade i.
Då jag hade sakerna monterade i min bil fungerade allt utan problem, och det är kopplat precis likadant nu. Det som är skillnaden är att nya strömkablar och ny signalkabel monterats.
De (förmodade) slutsatser jag drar är :
1 : För låg remotespänning för att aktivera reläet i steget (10,7v).
2 : Slutsteget har packat ihop.
3 : Jordpunkten otillräcklig.
Jag har inte kvar någon manual till steget, och hittar inte någon på nätet.
Skall leta mer och se vad som kan finnas.
Någon som har förslag på vad det annars kan vara? Jag börjar bli trött på att krypa runt i en bil med multimeter...
Har kopplat enligt bilden nedan :