Bilsemester i Norge, tips.

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Halloj

Jag ska ta en bilsemester med sambon i sommar, något vi velat göra i flera år.
Jag ser ju framför mig alla underbara serpentinvägar, vackra fjordar etc...men har ingen susning om VAR man ska köra. :rolleyes:

Tar gärna mot lite bra tips på trevliga ställen att besöka! :tummenupp

Tack
/Klasse

Håll hastighetsgränserna och ta med mycket pengar...norge är svinaktigt dyrt.

Bergen, Ålesund, fina städer. :D

för att det inte ska bli din värsta semester någonsin som hojåkare så rekommenderar jag att du frågar efter dom rakaste och bilvänligaste vägarna i Norge :D

Jag föreslår motorvägen från Oslo till Lillehammer, fram och tillbaka:rolleyes:

För det första skall du väl kanske lyssna på gabor, han verkar ihärdig.

Anyway;

Oslo->Hemsedal->Ålesund. Detta ger dig både Geiranger och Trollstigen. Atlanthavsvägen(bron) ligger strax norr om Ålesund och är nog värt en liten utflykt.

Efter det letar du dig ner längs kusten mot Bergen. Ät val om det fortfarande går, bara för att du kan. Efter det beror det lite på hur mycket tid du har kvar. Väg 7 (har jag för mig att det är) är ganska stor och går över fjället tillbaka mot Oslo. Fin tur, men tar max en och en halv dag. Jag har aldrig åkt längre söderut, men jag har fått för mig att den delen är lite tråkigare.

Edit; Jo, som han ovan säger. Du kommer att må fysiskt illa av att inte köra hoj, speciellt om du tar 7an på vägen hem.

Tänk också på att om du åker de små vackra kringelkrokvägarna så räkna inte med så många mil/timme....

Geiranger är ett måste!!

Ett annat tips är att leta upp kjeragsbolten/prekestolen. Innebär iofs att du måste gå en liten promenad efter att du ställt hojen/bilen men jag lovar att det är värt det! Googla och du ska finna men i kort är det en sten som sitter i en bergsskreva 1000 meter över vattnet som du kan gå ut på om du törs plus en klippa som stupar rakt ner i vattnet. Har själv aldrig varit så rädd som när jag satt på den kanten. :zpy

http://www.reseguiden.se/forum/bilder/871

Annat av intresse är Sogn-Fjordane, fylket norr om Bergen med alla fjordar. Bra vägar och fantastiska utsikter.

Last edited:
Inte helt riskfritt ta sig ner och upp på den stenen.
Faktiskt inte så svårt att ta sig ut på den eftersom det går en stig fram till den. Syns inte på bilden men den finns där till vänster, så bortsett från höjdrädslan, som blir ganska så tydlig, så är det tekniskt lätt att komma ut på stenen.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT