Bilr hjälp FORT

zx6rman

none
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
italiano
generatorn har pajjat på bilen :huvet och jag måste ha en bil i morgon, så jag undrar om man kan köra utan generator ett tag om man laddar batteriet.
Generatorn är urplockad.
Bilen är en gammal skitig kadett -90

zx6rman skrev:
generatorn har pajjat på bilen :huvet och jag måste ha en bil i morgon, så jag undrar om man kan köra utan generator ett tag om man laddar batteriet.
Generatorn är urplockad.
Bilen är en gammal skitig kadett -90

Det funkar så länge du har ström i batteriet..

inte länge, tills batteriet dör. För då tar alla lampor och fläktar och sånt allt av batteriet och inget laddar upp det. Så kanske några 10min.

Min gamle peugeot la generatorn av, hööll i kanske 20 mil, sen blev det totalstopp på väg till jobbet med 4 st samåkare, skämdes ögona ur mig :död

Låt bilen stå imorrn så drar du till skroten o köper en ny.

DJM skrev:
inte länge, tills batteriet dör. För då tar alla lampor och fläktar och sånt allt av batteriet och inget laddar upp det. Så kanske några 10min.

Jag bytte batteri häromdagen när det gamla dog, trodde batteriet var dåligt för det hade varit med ett tag, sen har jag kört typ 50min med det nya nu innan det dog, så jag skruvar av generatorn och kollar kolen som var hel slut, så om jag laddar upp batteriet borde det ju räcka lika länge som förut alltså ca: 50 min???? eller??

zx6rman skrev:
Jag bytte batteri häromdagen när det gamla dog, trodde batteriet var dåligt för det hade varit med ett tag, sen har jag kört typ 50min med det nya nu innan det dog, så jag skruvar av generatorn och kollar kolen som var hel slut, så om jag laddar upp batteriet borde det ju räcka lika länge som förut alltså ca: 50 min???? eller??

ah okej, inte så ny bil du har alltså? men då håller det klart längre. Ja men var inte säker på att det ska hålla så länge. Stäng av så mycket elektronik som möjligt.

Kan du inte bara köpa ny kol på Biltema, Micro eller liknande?

zx6rman skrev:
så om jag laddar upp batteriet borde det ju räcka lika länge som förut alltså ca: 50 min???? eller??

Se till att både det nya batteriet och det gamla är laddade så du har båda med dig. Se om du kan ha kupévärmare i under natten så är den varm å go och utan en massa frost. Då slipper du ha fläktarna på. Stng av stereo och allt annat.

Evil M skrev:
Det är ingen förgasare på bilen antar jag för då kan du köra tills soppan är slut.
Ofaan, ska han få fram gnistor genom att hacka sten ovanför topplocket då lr :)

HanneZ skrev:
Ofaan, ska han få fram gnistor genom att hacka sten ovanför topplocket då lr :)

ja eller hur :tungan fast det är fördelare så måste ju du ha ström till gnistorna.

Går vattenpumpen verkligen på kamremmen på dom där rackarna?
Har du vattenpumpen på "generatorremmen" så får du allt skruva i den igen, men annars kan du ju självklart köra tills batteriet tar slut.
Men ta med batteriladdaren dit du ska så du kan ladda batteriet innan du ska hem. Ja se opel..... :hihi :tomten
//Tobbe

Evil M skrev:
Hur funkar tex en cross som inte har batteri??

Tror ni det är batteriet som skapar gnistan?
Nu är du ute på djupt vatten min vän :)
GENERATORN är paj och har lite svårt att skapa gnista :rolleyes:
Tänk om tänk rätt :pannkyss
//Tobbe

Evil M skrev:
Är det generatorn som skapar gnistan alltså?
Alltså du måste ju skapa en spänning för att kunna driva tändspolen i en BIL.
En crolle har ju en spole som sitter innanför ett magnetiserat svänghjul som snurrar så fort du kickar, en bil behöver sin generator för att skapa spänning till spolen/spolarna.
Men helt riktigt är att om batteriet är kass så kan man köra bilen en längre stund, beroende på vad det är för bil.
Crossen går ju sålänge tändspolen är hel som ligger och skapar spänning direkt till tändhatten från svänghjulet.....ehe rätta mig om jag har fel, för nu är jag inte hundra på om crossarna har "extern" tändspole.
Men hur som helst så är det inte jämförbart med en bil :)
Inget illa ment, man tänker baklänges ibland :)
//Tobbe

Fan vad jag svamlade iväg då :huvet
JA, generatorn skapar gnistan, eller rättare sagt spänningen som behövs för att driva tändspolen som i sin tur skapar gnista...
//Tobbe

sno en dynamo från en cykel som du monterar så den snurrar med hjälp av generatorremmen sen använder du den till att ladda batteriet under färd... hahaha... eller kanske 5st skulle funka.... bara att gå ut och montera sönder morsans, grannens och lillesyrrans hoj....

edit: eller det är väl tamejfan växelström på dom dära sakerna.... hmmm

Zana skrev:
sno en dynamo från en cykel som du monterar så den snurrar med hjälp av generatorremmen sen använder du den till att ladda batteriet under färd... hahaha... eller kanske 5st skulle funka.... bara att gå ut och montera sönder morsans, grannens och lillesyrrans hoj....

edit: eller det är väl tamejfan växelström på dom dära sakerna.... hmmm
Växel eller inte, skit i det! Sånt är inte så noga :gnissla
Ett annat alternativ kan ju vara att ta med sig ngn god vän som springer bakom och puttar bilen, muta med en bärs bara :hihi

Skämt å sido, hur har det gått med bi.... opeln? :)
//Tobbe

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back