Bilprovningens kunskap om olika fordonsslag

Skribenten

Medlem
Gick med
26 Jan 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tenere
För en månad sedan så fick jag en påminnelse om MC-besiktning från gamla ”Bilprovningen”.
Man var vänlig nog att ge mig råd om vad jag ska tänka på inför besiktningen (se bilaga).

Jag mejlade både deras pressansvarige och marknadsavdelningen och uttryckte min förvåning inför råden till just en MC-ägare men fick aldrig något svar.

I dag kom en ny inbjudan, med samma tokiga råd plus en upplysning om att när jag besiktigar BILEN hos dem stödjer jag Friends. Lovvärt, jag stöder gärna Friends men nu var det ju MC som gäller.

Tror nog att jag kommer att välja ett besiktningsföretag som har en bättre kunskap om vad som skiljer en bil från en MC. Men om du själv väljer att besiktiga hos Bilprovningen, glöm då inte att kolla vindrutetorkare, spolare, dragkrok och mönstret på vinterdäcken till din MC ;-)!
 

Bifogat

  • Bilprovningens checklista inför MC-besiktning.jpg
    Bilprovningens checklista inför MC-besiktning.jpg
    1,013.2 KB · Visningar: 108

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Ja, nog borde de kunna ha några olika typer av lappar beroende på fordonstyp. MC, bil, och släp skulle ju täcka det mesta. För några såna små tips är ju bra, så man inte glömmer nåt onödigt och åker på ombesiktning för det..
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
För att underlätta för besiktningsmannen bör du också koppla i säkerhetsbältena i bak- och passagerar- sätena, montera och lägg varningstriangeln väl synligt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag skulle inte reta mig på det, det är ju självklart samma lapp till alla oavsett vad som ska besiktas.

Du kan ju med samma logik över huvud taget inte besikta en MC där, det heter ju Bilprovningen.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Trött och ointressant spaning. Vem bryr sig? Hur skadar det någon? Finns betydligt intressantare företeelser att ta upp, som varför man förväntas kunna framföra en långsam liten bil som 15 åring fast man lärde sig trafikreglerna, tekniken och till slut körde upp på en moped.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
...fast det är dåligt av dem att inte ha bättre koll.
De vet ju vad det är för sorts fordon som skall besiktigas och det vore en enkel match att ge tips inför besiktningen som är relevanta för fordonstypen.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Dom vågar ju inte ens besiktiga motorcyklar om inte förhållandena är perfekta, så dom har ju reducerat sig själva till ett tramsigt rundningsmärke man måste besöka - inget man kan känna någon respekt för eller uppleva bidrar med något väsentligt.

Alltså ligger utskicket helt i linje med den upplevda ambitionsnivån när det gäller motorcyklar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Denna tråd fick mig att kolla efter besiktningstider i augusti för KLR:en och faktiskt lyckades boka tid i Övertorneå 25:a augusti. Så denna gång slipper jag åka 30 mil för att besikta, nu behöver jag bara åka 14 mil plus att jag kan köra stora delar grus.

Nu ska man ju inte vara allt för säker på att gå besikta för mitt som det är hör dom väl av sig att man inte får besikta då det inte finns nån som kan besikta.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Diskriminering. Oacceptabelt. Jag är tertiärkränkt!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Denna tråd fick mig att kolla efter besiktningstider i augusti för KLR:en och faktiskt lyckades boka tid i Övertorneå 25:a augusti. Så denna gång slipper jag åka 30 mil för att besikta, nu behöver jag bara åka 14 mil plus att jag kan köra stora delar grus.

Nu ska man ju inte vara allt för säker på att gå besikta för mitt som det är hör dom väl av sig att man inte får besikta då det inte finns nån som kan besikta.

Jaså, man behöver inte åka till Happis längre?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jaså, man behöver inte åka till Happis längre?
Det beror på turen om man hinner få nån av de få hojtiderna då A.S jobbar, är bara han som besiktar hojar om nu inte nån ny tagit vid.

Övertorneå brukar ha några dagar då och då då dom besiktar hojar men tiderna brukar gå åt fort. Sist besiktade jag GSX:en i Övertorneå, annars har det blivit Boden för min del.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Förr om åren har dom haft drop in i Rissne norr om Stockholm, det var trevligt. Ett par hundra meter kö, 6h väntan och massor av hojfolk att glida runt och snacka med. Sen la dom om det till en lördagförmiddag, då försvann i princip kön, och det var avklarat på en kvart. Sen blev det pandemi och allt sånt där försvann.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top