Bilprovningens kunskap om olika fordonsslag

Skribenten

Medlem
Gick med
26 Jan 2012
Hoj
Tenere
För en månad sedan så fick jag en påminnelse om MC-besiktning från gamla ”Bilprovningen”.
Man var vänlig nog att ge mig råd om vad jag ska tänka på inför besiktningen (se bilaga).

Jag mejlade både deras pressansvarige och marknadsavdelningen och uttryckte min förvåning inför råden till just en MC-ägare men fick aldrig något svar.

I dag kom en ny inbjudan, med samma tokiga råd plus en upplysning om att när jag besiktigar BILEN hos dem stödjer jag Friends. Lovvärt, jag stöder gärna Friends men nu var det ju MC som gäller.

Tror nog att jag kommer att välja ett besiktningsföretag som har en bättre kunskap om vad som skiljer en bil från en MC. Men om du själv väljer att besiktiga hos Bilprovningen, glöm då inte att kolla vindrutetorkare, spolare, dragkrok och mönstret på vinterdäcken till din MC ;-)!

Bifogat

• Bilprovningens checklista inför MC-besiktning.jpg
    Bilprovningens checklista inför MC-besiktning.jpg
    1,013.2 KB · Visningar: 108
Ja, nog borde de kunna ha några olika typer av lappar beroende på fordonstyp. MC, bil, och släp skulle ju täcka det mesta. För några såna små tips är ju bra, så man inte glömmer nåt onödigt och åker på ombesiktning för det..

För att underlätta för besiktningsmannen bör du också koppla i säkerhetsbältena i bak- och passagerar- sätena, montera och lägg varningstriangeln väl synligt.

Jag skulle inte reta mig på det, det är ju självklart samma lapp till alla oavsett vad som ska besiktas.

Du kan ju med samma logik över huvud taget inte besikta en MC där, det heter ju Bilprovningen.

Trött och ointressant spaning. Vem bryr sig? Hur skadar det någon? Finns betydligt intressantare företeelser att ta upp, som varför man förväntas kunna framföra en långsam liten bil som 15 åring fast man lärde sig trafikreglerna, tekniken och till slut körde upp på en moped.

...fast det är dåligt av dem att inte ha bättre koll.
De vet ju vad det är för sorts fordon som skall besiktigas och det vore en enkel match att ge tips inför besiktningen som är relevanta för fordonstypen.

Dom vågar ju inte ens besiktiga motorcyklar om inte förhållandena är perfekta, så dom har ju reducerat sig själva till ett tramsigt rundningsmärke man måste besöka - inget man kan känna någon respekt för eller uppleva bidrar med något väsentligt.

Alltså ligger utskicket helt i linje med den upplevda ambitionsnivån när det gäller motorcyklar.

Denna tråd fick mig att kolla efter besiktningstider i augusti för KLR:en och faktiskt lyckades boka tid i Övertorneå 25:a augusti. Så denna gång slipper jag åka 30 mil för att besikta, nu behöver jag bara åka 14 mil plus att jag kan köra stora delar grus.

Nu ska man ju inte vara allt för säker på att gå besikta för mitt som det är hör dom väl av sig att man inte får besikta då det inte finns nån som kan besikta.

Diskriminering. Oacceptabelt. Jag är tertiärkränkt!

Denna tråd fick mig att kolla efter besiktningstider i augusti för KLR:en och faktiskt lyckades boka tid i Övertorneå 25:a augusti. Så denna gång slipper jag åka 30 mil för att besikta, nu behöver jag bara åka 14 mil plus att jag kan köra stora delar grus.

Nu ska man ju inte vara allt för säker på att gå besikta för mitt som det är hör dom väl av sig att man inte får besikta då det inte finns nån som kan besikta.

Jaså, man behöver inte åka till Happis längre?

Jaså, man behöver inte åka till Happis längre?
Det beror på turen om man hinner få nån av de få hojtiderna då A.S jobbar, är bara han som besiktar hojar om nu inte nån ny tagit vid.

Övertorneå brukar ha några dagar då och då då dom besiktar hojar men tiderna brukar gå åt fort. Sist besiktade jag GSX:en i Övertorneå, annars har det blivit Boden för min del.

Förr om åren har dom haft drop in i Rissne norr om Stockholm, det var trevligt. Ett par hundra meter kö, 6h väntan och massor av hojfolk att glida runt och snacka med. Sen la dom om det till en lördagförmiddag, då försvann i princip kön, och det var avklarat på en kvart. Sen blev det pandemi och allt sånt där försvann.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti