Bilprovningen...

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Suzuki SV650S
Har fått hem en lapp där det står att jag skall besikta hojen.
Det är en 02:a som togs i bruk 2002 08 26 ...
Och enligt dom nya reglerna som trädde i kraft 1 april så skall ju min hoj inte besiktigas förrän 2006
Om jag tar fram mina fordons uppgifter från vv så står det innan 20040831.
Kan detta bero på att den är parallel importerad?? Köpte den ny i sverige.

Är det någon annan här på sporthoj som har fått kallelse trots att dom inte borde fått det???

:huvet / Dan

Jag har för mig att det var vissa fordon som skulle bli kallade till besikting. Läste nått om det på VV's hemsida men kommer inte ihåg varför det var så. Det var iaf nånting med dom nya reglerna.

Jag blev mer eller mindre påhoppad av Långa farbrorn, för att jag tidigare i våras berättade om mina äventyr med just bilprovningen :lol

Alltså...så här var det för mig:

Köpte min hoj den 11 feb 2002.

Fick följdaktligen kallese för kontrollbesiktning av hojen en tid före jul. Eftersom snön låg djup och man normalt inte vill besikta en hoj mitt i vintern, så planerade jag att istället besiktiga den till våren. På detta sätt skulle jag få nästa års kallese till Bilprovningen i en mer lämplig årstid.
Sagt och gjort.
Eftersom jag inte valt att besiktiga hojen, så infaller ju körförbud med automatik, vilket var helt enligt planeringen. När då årstiden blev mer lämpad för hojåkning (runt mars), så hade jag fått höra om de nya reglerna, som skulle börja gälla fr o m 1 april. Det hela kändes lite oklart om hurvida jag skulle behöva besiktiga hojen eller inte, men eftersom jag fått lappen från Bilprovningen, så hörde jag av mig till dem. Där fick jag klara instruktioner om att jag var tvungen att besikta hojen, trots de nya reglerna. Okej tänkte jag, eftersom det var det jag hade räknat med, så kändes det okej. Tid för kontrollbesiktning blev bokad och tiden blev på en lördag någon vecka in i april. När jag kom hem från jobbet på fredagen innan lördagen, så hade jag fått ett brev från Vägverket. Efter att ha öppnat det och läst igenom det, stod det klart att någon kontrollbesiktning ej var nödvändig.

Det stod klart och tydligt att pga nya bestämmelser fr o m 1 april, så är körförbudet på ditt fordon hävt osv...

Så det blev aldrig någon kontrollbesiktning för min hoj i år :banana

Matin:

Precis det är ju det jag menar ... Jag vill inte besikta min nu...

Det blir väl till att ringa lite i morgon....

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025