Bilprovningen slår till igen .. BACKSPEGLAR!

summerbar

summerbark
Gick med
11 Jul 2004
Hoj
KTM
Bilprovningen slår till igen!

Nu är det krav på backspegel på´din mc om du har en 1999 eller nyare.
Detta infördes tydligen 1:a maj, jag besiktigade 2:a maj och fick 2:a på det....
Har aldrig bes. någon av mina hojjar med backspegel... ändå inget jag använder då de ändå bara skakar och är suddiga och de är även fula!
Man kan vända sig om och kolla ist! Det funkar utmärkt för mig!

En "heads up" hade varit skönt! Typ från bilprovningen!

Sedan så var det något nytt med bromsarna som införts åxå!

vad har man mer missat?

På MCrelaterat skrev jag vad som gällde.

Sen är det inte bilprovningen som hittar på sånt här. Det är Transportstyrelsen.

Det faller under Sveriges rikes lag, alltså ingen Bilprovningen styr över.

Det är din skyldighet att ha koll på vad som gäller.

O var hittar jag ändringar de gör inför besiktningen?

O var hittar jag ändringar de gör inför besiktningen?

Rent krasst är det nog så illa att det ingår i "helfordonsgodkännandet". Vilket i praktiken innebär att du inte får byta fotpinnar till annan färg om man ska hårddra det.

Rent krasst är det nog så illa att det ingår i "helfordonsgodkännandet". Vilket i praktiken innebär att du inte får byta fotpinnar till annan färg om man ska hårddra det.

Okej, tack. :)

Det är fortfarande inte Bilprovningen som har valt att släppa igenom det.

Lagar styr dem.

Dessutom har den där regeln gällt ganska länge, även om bilprovningen kanske har blivit hårdare på att följa den sedan första maj.

ofan det såg ja inte..

man önskade att de i framtiden kunde ta fram en cheklista på alla gällande regler inför bes. kanske i framtiden?

På MCrelaterat skrev jag vad som gällde.

Sen är det inte bilprovningen som hittar på sånt här. Det är Transportstyrelsen.

Last edited:
ofan det såg ja inte..

man önskade att de i framtiden kunde ta fram en cheklista på alla gällande regler inför bes. kanske i framtiden?

Det är ganska enkelt, man utgår ifrån det skick motorcykeln hade när den såldes ny, sedan frågar man sig "visst kan jag leva utan fotbroms, men kommer det att godkännas på besiktningen"

"Jag fick ju en stor rejäl nummerskylt från vägverket, undrar om den lilla söta jag köpte på internet är godkänd?"

"belysning är ju ganska bra att ha och typiskt en sån där grej som tråkmånsarna på besiktningen kollar, men dom ser nog inte att lysdioderna jag har borrat in i cutsen inte är motorcykelns godkända orginalblinkers, eller?"

Du kan se VVFS 2003:23 som en liten guide om du vill bygga en checklista. Observera att det finns ca tio stycken ändringsförfattningar också.

Kan man inte provisoriskt montera på ett par backspeglar på hjälmen då när man besiktigar? :P

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti