Bilprovningen skrotade min MC (tips på ny)

Har åxå besiktigat på Rissne tills nån nitisk
tjej gnällde på skyltbelysningen på kawan.
Nu besiktigar jag på Bromma block :krama
 
Det var tamejfan det dummaste du har skrivit, min hoj är unik även om jag inte har byggt om den i hundrstals timmar.

Jag hoppas du är lika munter om någon smäller din hoj, det är ju bara köpesprylar som du kan köpa igen och arbete som du kan göra igen...

Att det är din hoj och all din historik med den är ju skitsamma.

He's back
The man behind the mask
And he's out of control
He's back
The man behind the mask
He crawled out of his hole
Just to rock and roll :banana:banana

GuW återuppstår från de döda och det med besked!
 
en kompis ifrån landskrona skulle bes sin lotus omega, slutade i en stolpe, bilprovning stog för notan på 78000
 
Får börja med att säga att det var tråkigt att detta hände. Hojen är försäkrad hos bilprovningen under besiktningen och om något händer så är det deras ansvar. Sen är Rissne stationen lite knäpp därav provkörning utanför grindarna men kolla om denne följde deras provkörnings sträcka korrekt. På något ställe måste man göra det obligatoriska bromskontrollen.
Alla kan ha otur på jobbet men börja med en idiotkörning inne på området om nu detta stämmer. Tyvärr finns det alltid någon som inte förstår att det är en annans egendom de ansvarar under besiktningen. Men ja tycker man inte ska dra alla över samma kam då många är kunniga och måna om att göra ett bra jobb likaså som många andra i sina egna branscher. Ang besikta på vintern och tro att de inte provkör. De är tvungna att provköra på vintern OM det är plogat och sandat. Finns en anledning varför många besikt ingsstationer inte lägger ut tider för mc på vintern pga dessa regler..
 
Såg du olyckan med egna ögon eller var det på rakan bort mot McDonalds?

Jag har ju själv nästan samma hoj, bara några år nyare (för övrigt trevligaste hojen jag ägt, väldigt lätt med bra kraft, lättare än vissa nya 600cc sporthojar). Men kraften på låga varv är ju inte direkt något som överraskar än och den går ju inte upp på bakhjulet utan att man kopplar eller sätter sig en bit bak på sadeln, så jag undrar vad besiktningsmannen gjorde egentligen :va
 
Gör man inte bromsprov i maskin längre?
Här i Japan kör man igenom själv, smidigt som attan.
 
Gör man inte bromsprov i maskin längre?
Här i Japan kör man igenom själv, smidigt som attan.
Näe, har aldrig sett att de har bromsprovningsutrustning för hoj här i Sverige... Lite konstigt iofs :va
Måste bli ganska godtyckligt om de ska uppskatta retardation(?)

De skulle iofs kunna ha en accelerometer med sej på hojen fast sker provet på gata så är det ju ganska mycket som spelar in hur resultatet blir..

Kanske är det nya regler men förr om åren har de avstått från provkörning tidigt på våren, nu fick jag intrycket att det var tvunget att göras.

Killen som bes min hoj har jobbat en massa år på stationen så jag var inte orolig, seriös snubbe :tummenupp

Lite O.T
Var på "lördagsbesiktning" i en grannkommun för ett gäng år sen med en polares GSXR750.

Killen på stationen hade lånat in en polare som skötte provkörningen (ej besiktningsman).
Hojen hade Supertrapp dämpare som inte silade bort särskilt många dB så det var inga problem att höra hela provkörningen (mer över 8000rpm än under) :D

Snubben kommer tillbaka och med ett flin säger han
-Vore jag besiktningsman skulle den aldrig gå igenom bes....
Polaren hämtar ut ett "blankt" protokoll av bes..killen och vi åker hem igen (+2gr C) :yoparty
 
Har aldrig sett eller hört nåt om bromsprovare för mc. Den bromssträcka man testar på är uppmätt i olika sektioner där man även kollar bilar som inte går att köra i bromsprovaren. Vid osäkerhet så skall de även ha en retardationsklocka liggandes som kan monteras på för exaktare mätning. En annan sak är avgasmätning som inte verkar bli aktuellt, kanske tur det.
 
Aldrig reflekterat över det, så möjligt att det inte funnits. Här borta är det en maskin liknande den för bilar.
 
Jag hade varit minst sagt besviken om besiktningsmannen kraschade hojen på ett sätt där man kan ifrågasätta hans körbeteende. En olyckshändelse där han tappar hojen kanske man skulle kunna ha överseende med. Alla kan vi ha otur. Även någon som är varsam och försiktig med andra saker. Mänskligt beteende med andra ord.

Jag besiktigade en av mina bilar här om året. När jag kommer in i hallen möts jag av en ung kille. -Är den här bilen original? Min kompis har en som lämnar 500 hk. Redan där förstod man att det inte skulle bli som en vanlig besiktning. Drömmer mardrömmar än idag när jag tänker på den besiktningen. Brukar be till högre makter att jag aldrig mer ska få en sådan idiot när det är dags för det årliga besöket.


Du kan vara lugn. Den killen blev CHEF i Örkelljunga. (!!)

Man får besikta sin hoj på vintern. De måste inte provköra den.
Däremot görs den största bedömningen under just provkörningen men det kvittar om man har någorlunda koll på sin hoj.
 
Du kan vara lugn. Den killen blev CHEF i Örkelljunga. (!!)

Man får besikta sin hoj på vintern. De måste inte provköra den.
Däremot görs den största bedömningen under just provkörningen men det kvittar om man har någorlunda koll på sin hoj.
Hmmmm Jo de måste de enligt deras kontrollplan. Gör de inte provkörning under dessa krav lär swedac ha synpunkter på detta.uploadfromtaptalk1430741337697.jpg
 
Visste inte att dem fick åka ut i trafiken o köra? Är väl bara dra ngt varv på besiktningsområdet som med bilen?
Skulle bli skitförbannad om dem ska ut i trafiken o köra min hoj, är ju mig försäkringen står på.
 
Sniegel din försäkring gäller inte under besiktningen utan deras. Gällande krav påställning vet jag inte vad som gäller.
 
Visste inte att dem fick åka ut i trafiken o köra? Är väl bara dra ngt varv på besiktningsområdet som med bilen?
Skulle bli skitförbannad om dem ska ut i trafiken o köra min hoj, är ju mig försäkringen står på.
Jo det är precis vad de gör här i stan I alla fall...

Första rettan jag var till besiktning med var bes..killen ute i säkert 10minuter.

När han väl kom tillbaka frågade jag om allt var ok?
Han svarade. -Jodå, det är bara en sak... -Vad? -Den låter för lite....!
Jaja, där fick jag för att jag plockat på originalljuddämparen :confused: :D
 
Det var tamejfan det dummaste du har skrivit, min hoj är unik även om jag inte har byggt om den i hundrstals timmar.

Jag hoppas du är lika munter om någon smäller din hoj, det är ju bara köpesprylar som du kan köpa igen och arbete som du kan göra igen...

Att det är din hoj och all din historik med den är ju skitsamma.

Jag menar bara att det går ju att få en ny alt nya delar på försäkringen om den är serietillverkad standardhoj av nyare modell.
När de kvaddar entusiast- eller veteranfordon är ju ofta skadan oersättlig. Lite som när träbåtar brinner upp i en varvsbrand kontra en rib. Det sistnämda blir ju ett vanligt försäkringärende. Det förstnämda är ofta oersättligt.Inget försäkring täcker.

Men syftet med inlägget var mer att sätta saker i relation. TS är ju här tex redan i rubriken ute efter att skaffa en ny hoj. Inget konstigt med det. Det är skillnad på konsekvenserna vad det är för hoj som det gäller.
Man kan se mitt inlägg som en tröst menar jag.
TS vill ju med denna tråd ha hjälp att välja ut en ny likvärdig mc, han har i förstainlägget listat upp några exempel som han ber läsarna ta ställning till. Det är dock få som fokuserar på vad TS vill.

Men det går förstås också att reta upp sig på mitt lite provokativa inlägg. Jag kan reta upp mig så in i h..e ibland. Men ibland retar jag inte upp mig alls.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top